امريكا براي مذاكره با ايران بايد اعتمادسازي‌كند

گروه ديپلماسي| «ايرج مسجدي» سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در يك گفت‌وگوي تلويزيوني درباره روابط ميان تهران و بغداد در دوران نخست‌وزير «مصطفي الكاظمي»، نقش بغداد در مذاكرات تهران و رياض و پرونده صادرات گاز از ايران به عراق توضيحاتي داد. 
به گزارش خبرگزاري فارس، مسجدي در گفت‌وگو با تلويزيون «الشرقيه»، ضمن ابراز رضايت از نقش عراق در مديريت مذاكرات ايران و عربستان در بغداد گفت: «ما و عربستان سعودي، دو كشور مسلمان هستيم و بايد همه مشكلات بين ما، از طريق مذاكره و برگزاري نشست‌ها حل و فصل شود. ما سه دور مذاكره را در بغداد انجام داديم و اين نشست‌ها در يك محيط و بستر بسيار دوستانه و برادرانه انجام شد. من معتقدم مشكلي در مذاكرات جاري با عربستان وجود ندارد، ما فشار مي‌آوريم تا با ادامه مذاكرات، كم كم به نتايجي دست يابيم. نقش نخست‌وزير «مصطفي الكاظمي» در اين ميانجيگري مهم بود و ما از او براي اين كار تشكر كرديم. عراق فضايي را براي انجام اين مذاكرات فراهم كرد. هنوز زمان و مكان دور چهارم مذاكرات ميان ايران و عربستان مشخص نشده و ما با توافقي دوجانبه، اين زمان و مكان را مشخص خواهيم كرد.» سفير ايران در بغداد افزود: ايران به دنبال دوستي و برادري با عربستان سعودي در تمام زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي است. مذاكرات سه دور قبل ميان ما، همچنان ادامه دارد اما هنوز به نتايجي قطعي نرسيده، زماني كه به نتايجي قطعي رسيد، آن‌ را اعلام خواهيم كرد. ايرج مسجدي روابط تهران و بغداد، در دوره نخست‌وزيري الكاظمي را مثبت ارزيابي كرد و گفت كه اين روابط در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي گسترش يافت. او تصريح كرد: «الكاظمي روابط نزديك و عميقي با جمهوري اسلامي ايران برقرار كرده و ايران هم همين نگاه را به دولت و ملت عراق دارد.»
مسجدي در پاسخ به سوالي درباره دليل عدم حضور «سيدابراهيم رييسي» رييس‌جمهور ايران در اجلاس اخير بغداد گفت: در زمان دعوت به مشاركت در اين نشست دولت جديد ايران هنوز راي اعتماد نگرفته بود و درست در روز برگزاري اجلاس بغداد، اولين جلسه هيات دولت ايران با رهبري اين كشور برگزار شد، لذا شرايط براي حضور آقاي رييسي در اين اجلاس فراهم نبود. اگر اين نشست در زمان و شرايط مناسب‌تري برگزار مي‌شد، شايد رييس‌جمهور ايران در اين نشست شركت مي‌كرد.
او افزود: «همكاري خوبي درباره انرژي در فصل تابستان وجود داشت و ما صادرات گاز را افزايش داديم اما با برخي شرايط مربوط به جنبه فني و نقص در نيروگاه‌هاي ايران مواجه شديم. ما نمي‌خواهيم كه اين پرونده با فشارهايي مواجه شود و نمي‌توان از آن براي فشار سياسي استفاده كرد زيرا اساسا مشكل سياسي وجود ندارد.» 


مسجدي تصريح كرد: «شما مي‌دانيد كه ايران براي تاسيس بزرگ‌ترين نيروگاه در «الرميله» در بصره به‌شدت كار مي‌كند. ما سه هزار مگاوات توليد خواهيم كرد. ساخت نيروگاه‌ها با سرعت كامل پيش مي‌رود و تهران امنيت عراق را، امنيت خود مي‌داند و ما از هيچ تلاشي در قبال عراق دريغ نمي‌كنيم. لذا در صورت بروز مشكلات فني، براي حل آنها تلاش خواهيم كرد.»
او درخصوص مذاكره ايران با امريكا نيز گفت: «تهران اميدوار است كه دولت جديد امريكا، داراي سازوكار جديدي باشد و آن بازگشت به توافق و رفع تحريم‌ها از ايران است. اين امر مي‌تواند به نوعي اعتمادسازي كند.»
سفير جمهوري اسلامي ايران در اين برنامه تاكيد كرد كه در دوران جنگ با داعش، امكاناتي كه جمهوري اسلامي ايران دراختيار دولت عراق قرار داد، رايگان نبود. اما در عين حال، ايران به دولت عراق براي پرداخت اين مبلغ فشاري نياورد، اما دولت عراق به تدريج اين مبلغ را پرداخت كرد.
مسجدي درخصوص برافراشته شدن پرچم منطقه كردستان در مراسم استقبال از رييس اين منطقه در تهران گفت: «مسلم است كه عراق پرچم مشخصي دارد و منطقه كردستان نيز پرچمي براي خود دارد. در روابط ديپلماتيك دو كشور ترديدي نيست كه ايران پرچم عراق را به رسميت مي‌شناسد و اگر احيانا پرچمي غير از پرچم عراق برافراشته شود، ممكن است يك مشكل پروتكلي به وجود آمده باشد.»سفير ايران در بغداد با تاكيد بر ضرورت اخراج كليه نيروهاي خارجي از منطقه تصريح كرد كه حملاتي كه عليه اين نيروها در منطقه صورت مي‌گيرد، نتيجه اعتراض نيروهاي محلي است و نبايد اين حملات را به ايران نسبت داد و اين تنها يك اتهام‌زني و فرافكني‌ امريكايي است، زيرا ايران نياز ندارد كه به گروهي سلاح دهد تا به سفارتخانه در عراق حمله كند زيرا تهران اساسا اعتقادي به چنين كارهايي ندارد و هرگز با حمله به سفارتخانه‌ها موافق نبوده است.او تصريح كرد كه امنيت عراق با حضور نيروهاي امريكايي محقق نخواهد شد و اخراج اين نيروها يك ضرورت براي تحقق ثبات و امنيت در عراق و منطقه است.
سفير ايران در بغداد درباره به قدرت رسيدن طالبان در افغانستان گفت كه به قدرت رسيدن طالبان، يك واقعيت عملي است و همه آنچه تهران مي‌خواهد، برقراري روابط با افغانستان مبتني بر احترام متقابل است.