کابینه موقت‌ طالبان

ملا حسن آخوند، نخست وزیر شد ملا برادر آخوند، معاون نخست وزیر و سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور‌‌ ‌ کابینه موقت‌ طالبان شرق: سخنگوی گروه تروریستی طالبان در افغانستان اعلام کابینه کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه تروریستی در نشستی کابینه دولت طالبان را به این شرح اعلام کرد: ملا محمد‌حسن آخوند، نخست‌وزیر؛ ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر؛ ملا محمد‌یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع؛ مولوی امیرخان متکی، سرپرست وزارت امور خارجه؛ سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور؛ ملا عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت فواید عامه (رفاه)؛ شیخ محمد خالد، سرپرست وزارت امر‌ به‌ معروف و نهی‌ از‌ منکر؛ مولوی نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات؛ ملا عبدالحق وثیق، سرپرست وزارت اطلاعات؛ ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد؛ مولوی عبدالحکیم، وزارت شرعیات و دادگستری؛ نورالله نوری، سرپرست سرحدات و قبائل؛ یونس آخوندزاده، سرپرست توسعه روستایی؛ عبدالحکیم شتی، وزیر عدلیه؛ ملا عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و برق؛ عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات تکمیلی؛ ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت دارایی؛ ملا محمد ادریس، رئیس بانک مرکزی؛ شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون وزارت خارجه؛ فصیح الدین، لوی درستیز (فرمانده ارتش).
گزارش‌ها حاکی است دولت طالبان قرار بوده جمعه اعلام شود. دلیلی برای تأخیر سه‌روزه اعلام دولت مشخص نشده است اما برخی از گمانه‌زنی‌ها اختلافات داخلی در بین طالبان بر سر تصاحب پست‌های مهم از جمله نخست‌وزیری و ادامه جنگ طالبان با جبهه مقاومت در پنجشیر را از علل تأخیر در اعلام دولت طالبان عنوان می‌کنند.
سخنگوی طالبان در این نشست تأکید کرد که کابینه کنونی، یک «کابینه سرپرستی» است و هنوز تمامی وزرا نیز تعیین نشده‌اند اما به‌زودی و در روزهای آینده تکلیف بقیه وزارتخانه‌ها نیز مشخص خواهد شد. او در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که طالبان خواستار برقراری یک ارتباط خوب با جامعه بین‌الملل از جمله ایالات متحده، همچنین برقراری رابطه با کشورهای مسلمان است. اما تأکید کرد که طالبان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که در امور داخلی افغانستان دخالت کند.
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز دیروز و ساعاتی پیش از نشست خبری ذبیح‌الله مجاهد گفته بود این گروه خواستار روابط خوب با تمامی کشورها از جمله آمریکاست. وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، گفت: «سخن درباره روابط خوب با تمامی کشورها ضمن توافق با آمریکا ذکر شده است».
ذبیح‌الله مجاهد همچنین اعلام کرد که تا زمان اعلام دولت جدید به هیچ فردی اجازه خروج از افغانستان داده نمی‌شود. سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفت که پس از استقرار دولت جدید و وزیران خارجه و کشور هر فردی که مدرک قانونی داشته باشد، می‌تواند از کشور خارج شود. این اظهارات در حالی است که بسیاری از مردم افغانستان پس از سقوط دولت مرکزی افغانستان و گریختن رئیس‌جمهور اشرف غنی از کشور، در تلاش برای خروج از افغانستان بوده‌اند، به‌خصوص کسانی که به خاطر سوابق فعالیت‌های رسانه‌ای، سیاسی و مدنی خود نگران انتقام‌جویی طالب‌ها هستند یا زنان و جوانانی از امکان ادامه فعالیت‌های خود و آزادی‌های زندگی روزمره زیر سایه حکومت طالبان ناامید هستند. پیش از این منابع آمریکایی گفته بودند که چهار هواپیمای حامل اتباع آمریکایی و همکاران آنها در فرودگاه مولانا جلال‌الدین بلخی در شمال افغانستان آماده پرواز هستند اما طالبان مانع آنها شده‌اند.