تیم ملی فوتبال دوباره بهترین تیم آسیا شد/بازتاب گسترده برتری قاطع مقابل عراق

 
سرویس ورزشی-
پیروزی مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق علاوه‌بر بازتاب گسترده در سطح قاره کهن، موجب شد که ایران دوباره به صدر رنکینگ قاره آسیا بازگردد.
تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام جهانی سه شنبه شب در ورزشگاه خلیفه قطر به مصاف تیم ملی عراق رفت که این دیدار با برتری ۳ بر صفر شاگردان اسکوچیچ به پایان رسید. علیرضا جهانبخش که برای دومین بازی پی‌در‌پی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بود در دقیقه سوم و مهدی طارمی (۶۹) و علی قلی زاده (۹۰) گل‌های ایران را وارد دروازه عراق کردند.


تیم ملی ایران در این دیدار با ترکیب علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی (۵۶ سامان قدوس)، احمد نوراللهی، علیرضا جهانبخش (۸۸ کریم انصاریفرد)، وحید امیری (۸۸ علی قلی زاده)، مهدی طارمی و سردار آزمون (۹۴ مهدی قایدی) به میدان رفت.
تیم ملی فوتبال ایران در بازی با عراق به مراتب بهتر از بازی با سوریه ظاهر شد و با کسب 3 امتیاز این دیدار مجموع امتیازات خودش را به عدد 6 رساند و صدر جدول رده‌بندی گروه اول مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قرار گرفت.
اسکوچیچ: لایق صعود هستیم
درگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پایان این بازی گفت: در مورد این برد چه چیزی می‌توان گفت؟ من خیلی راضی هستم. در چنین دیدارهایی هیجان و احساسات خیلی بالا هست ولی ما توانستیم مثل تیمی قدرتمند ظاهر شویم و تیم برتر زمین باشیم. فکر کنم همه موافق هستید لیاقت برد را داشته باشیم.
او درباره عملکرد فنی تیم ملی ایران تاکید کرد: خیلی خوب شد گل اول را زود زدیم در نیمه اول همان‌طور بود که انتظار داشتم اما در نیمه دوم توانستیم با ضد حملات به عراق ضربه بزنیم. آنها می‌خواستند روی توپ‌های دوم و توپ‌های بلند به ما ضربه بزنند اما ما می‌دانستیم چطور بازی کنیم و چگونه نتیجه را حفظ کنیم.
اسکوچیچ درباره پیروزی دوم تیم ملی ایران که منجر به ۶ امتیازی شدن این تیم در گروهش و ادامه صدرنشینی شد تاکید کرد: قطعاً کیفیت لازم برای صعود را داریم این دو بازی ما را ۶ امتیازی کرد اما چیزی تمام شده نیست قدم به قدم پیش می‌رویم و بازی‌ها را یکی پس از دیگری انجام می‌دهیم.
او درباره بازگشت به نیمکت تیم ملی ایران پس از پشت سر گذاشتن دوران ابتلاء به ویروس کرونا و تأثیر حضورش در دیدار با عراق گفت: من در نشست خبری قبل از بازی هم گفتم در بازی قبلی با سوریه مشکلات زیادی داشتیم. ما تنها دو روز بازیکنان لژیونر را در اختیار داشتیم. بازیکنان داخلی هم در شرایط بازی نبودند. همچنین دو بازیکن هم نبودند که امروز حضور داشتند و دیدید که کیفیت تیمی ما را افزایش
داد.
بازتاب پیروزی ایران مقابل عراق
در پایان بازی ایران و عراق سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت: تیم ملی فوتبال ایران با دو برد از دو دیدار حالا ۶ امتیازی است و در دومین مسابقه همه را تحت تاثیر قرار‌داد. ورزشگاه خلیفه دوحه جایی بود که شاگردان اسکوچیچ توانستند هنرمندانه به میدان بروند و نمایش تحسین برانگیزی داشته باشند.گل‌های جهانبخش، طارمی و قلی‌زاده باعث شد تا ایران با برتری ۳ بر صفر برابر عراق قدرت خود را در این گروه نشان دهد و ۳ امتیاز این دیدار را به دست بیاورد.
پیروزی ایران مقابل عراق در سایت‌های عربی نیز بازتاب بسیار داشت. خبرگزاری واع عراق با تیتر « تیم ملی هم از نظر نتیجه و هم از نظر کیفی بازی را واگذار کرد» نوشت: تیم ملی فوتبال که در انتخابی جام جهانی به مصاف ایران رفت هم از نظر کیفی و هم نتیجه بازی را واگذار کرد. ایران در این دیدار توانست با سه گل به پیروزی دست پیدا کند.
این سایت عراقی در ادامه نوشت: ادوکات باتوجه به این نمایش ضعیف تیمش سردرگم شده است. شاگردان او بسیار ضعیف ظاهر شدند و حتی نتوانستند یک شوت هم به سمت دروازه حریف بزنند. با این شکست سنگین کار عراق برای صعود به جام جهانی سخت شده است. دیگر رسانه‌های عراقی هم به انتقاد تند از عملکرد تیم ملی پرداختند تا جایی که اسپورت عراق هم با ستایش از عملکرد ایران، شاگردان ادوکات را مستحق این شکست دانست.
الریاضیه عربستانی هم درباره این بازی نوشت: تیم ملی فوتبال عراق که در انتخابی جام جهانی به مصاف ایران رفت شکست سنگینی را متحمل شد و با سه گل بازی را واگذار کرد. ایران بازی را بهتر آغاز کرد و تنها بعد از دو دقیقه توسط جهانبخش به گل رسید. مهند علی در نیمه دوم گل تساوی را برای عراقی‌ها به ثمر رساند اما این گل آفساید بود. طارمی در دقیقه 69 اختلاف را به دو گل رساند و قلی زاده هم که به عنوان بازیکن جایگزین وارد زمین شد گل سوم ایرانی‌ها را زد تا این تیم پیروزی قاطعانه را به دست آورد.
البیان امارات هم پیروزی قاطعانه ایران برابر عراق را بازتاب داد و نوشت: تیم ملی فوتبال ایران بازی بزرگ و جذاب برابر عراق را به سود خود به پایان رساند و توانست با سه گل عراق را درهم کوبد.البته این سایت اماراتی یک سوتی داد و زننده گل دوم ایران را به اشتباه مهدی کریمی نوشت. البیان در ادامه نوشت: ایران برای زدن گل نخست خود زیاد صبر نکرد تا جایی که جهانبخش تنها بعد از گذشت دو دقیقه از بازی توانست با ضربه سر عراقی‌ها را غافلگیر کند.
ایران به صدر رنکینگ آسیا بازگشت
یک نمایش خوب دیگر از تیم ملی با اسکوچیچ علاوه‌بر برخی رکوردهای جزئی، یک رکورد مهم به همراه داشت و تیم ملی ایران پس از ماه‌ها بار دیگر صدرنشین قاره آسیا خواهد شد. پس از ناکامی در جام ملت‌های آسیا با شکست سه بر صفر مقابل ژاپن و سپس تجربه 2 باخت غیرمنتظره با مارک ویلموتس، صدر آسیا که یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه کی‌روش بود، برای تیم ملی از دست رفت و شاید خوش‌بین‌ترین هوادار تیم ملی هم فکر نمی‌کرد که با حضور دراگان اسکوچیچ که در شرایطی کاملا بحرانی هدایت تیم ملی به او سپرده شد، این رتبه از دست رفته، خیلی زود علیرغم توقفی طولانی که در بازی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، بازگردد.
آمار ثبت شده در 9 بازی اخیر یعنی تیم ملی که با
9 پیروزی که 7 پیروزی آن بدون گل خورده بوده، موجب شده که ایران دوباره به صدر رنکینگ آسیا بازگردد. با نتایجی که در دور اول و دوم مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 قطر برای ایران و ژاپن رقم خورد، با توجه به فرمولی که فدراسیون جهانی فوتبال برای مسابقات در نظر گرفته است، شاگردان اسکوچیچ جای ژاپنی‌ها را در صدر رنکینگ آسیایی خواهد گرفت. ژاپن دیروز اگرچه موفق به شکست چین شد، ولی شکست مقابل عمان در بازی اول به سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ کار دست این تیم داد و سقوطی قابل توجه را در رنکینگ فیفا تجربه خواهد کرد.
در سوی دیگر ایران در دو بازی پیاپی مقابل سوریه و سپس عراق که از تیم‌های قدرتمند قاره محسوب می‌شود سبقت قابل توجهی از ژاپن خواهدگرفت تا بار دیگر ایران صدرنشین قاره به عنوان بهترین تیم ملی فوتبال آسیا شود. بنابر ابزارهای محاسبه گر رنکینگ فیفا،دو برد ایران مقابل سوریه و ژاپن ما را حتی ممکن است به رده 23 رنکینگ برساند و سقوط ژاپن را به رده 35 باعث شود.