نیازمند پشتوانه علمی حوزه‌های علمیه هستیم

گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک‌روزه به قم  با آیات عظام نوری همدانی، علوی گرگانی و سبحانی از مراجع تقلید، آیت‌الله سعیدی تولیت آستان حرم حضرت معصومه(س)، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه دیدار و اولویت‌های برنامه این وزارتخانه در دوره جدید را تشریح کرد. اسماعیلی در جریان ملاقات با آیت‌الله علوی گرگانی درخصوص شرایط محقق شدن برنامه‌های این وزارتخانه گفت: برای تحقق انتظارات مورد انتظار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیازمند پشتوانه‌های علمی وتئوری‌پردازی حوزه‌های علمیه هستیم و دولت سیزدهم در تلاش است تا توقعات و مطالبات بر زمین مانده مردم را در طول دهه‌های گذشته برآورده  و در مسیر اعتماد و رضایت عمومی حرکت کند. در دولت سیزدهم توقع بیشتر از سایر دولت‌هاست و باید تلاش کنیم به‌ سمت ایجاد بستر همکاری‌های نزدیک بین حوزه علمیه و دولت حرکت کنیم. او افزود: تلاش می‌کنیم دوران کوتاه مسئولیت را به‌درستی پشت سرگذاشته و فرهنگ غنی و نجات بخش اسلامی را غنا ببخشیم.
غنای فرهنگ
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید ضمن بیان این مطلب که در حوزه‌های مختلف با رویش‌های انقلابی جوانان روبه رو بوده‌ایم و دولت مردمی کنونی باید بتواند این ظرفیت‌ها را بکار بگیرد، گفت: حوزه فرهنگ دینی غنی است و ما باید بسترهای شکوفایی فرهنگ غنی دینی را با حضور جوانان انقلابی و رویش‌های شکل گرفته فراهم نماییم. احیای ارزش‌های انقلابی، اسلامی، هنر و فرهنگ دینی در صدر فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید خواهد بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها وزارتخانه‌ای است که پسوند اسلامی دارد، با وجود این در برخی سال‌ها دچار عقب ماندگی‌هایی شده‌ است. اسماعیلی یادآور شد که تعمیق ارتباط با علما، حوزه‌های علمیه و استفاده از توان روحانیت در شوراهای فرهنگ عمومی در دوره جدید تقویت خواهد شد. به‌گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار علمی و رویکرد حمایتی آیت‌الله نوری همدانی در بعد فرهنگی و حمایت از انقلاب اسلامی نقش ویژه‌ای در طول ۴۲ سال گذشته داشته ‌است. آیت‌الله حسین نوری همدانی هم در این دیدار با اشاره به این نکته که «مسأله مهم در عرصه فرهنگ، انسان‌سازی است و این مسأله به حدی مهم است که خداوند پیامبری از جنس خود مردم در بین آنها برانگیخته» گفت: در بین ابعاد وجودی مختلف انسان بعد فرهنگی مهمتر از سایر جنبه‌هاست و اگر این بعد انسان به‌درستی مدیریت شود سایر جنبه‌های وجودی او نیز در مسیر الهی قرار می‌گیرد. این مرجع تقلید اهمیت مسئولیت‌پذیری در جامعه اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: مسئولیت وسیله امرار معاش نیست؛ مسئولیت در دین اسلام امانت الهی است. به گفته آیت‌الله حسین نوری همدانی، در جامعه اسلامی باید سه مقوله ایمان به خدا، علم و دانش اندوزی و عقل و قدرت تشخیص حق از باطل به‌صورت جدی مورد توجه و برنامه‌ریزی مسئولان باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه‌های علمیه در مسأله فرهنگ و تعمیق باورهای دینی با یکدیگر اشتراک دارند. این مرجع تقلید افزود: جهاد یکی از ارزش‌های مهم اسلامی است که امکان توقف و چشم پوشی از آن امکان پذیر نیست.
مرعوب غرب نشویم


اسماعیلی در دیدار با تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، نیز به این موضوع اشاره کرد که «در دوره جدید تلاش می‌کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسیر و اهداف اولیه خود برگردد و نگاه مکتبی و دینی بر آن مترتب شود.» او یادآور شد که «طبق برنامه دولت سالانه یک میلیون مسکن جدید در کشور احداث خواهد شد و ما در تلاش هستیم تا پیوست فرهنگی در واحدهای جدید در عرصه معماری و طراحی به کار گرفته شود.
رئیس‌جمهوری محترم نسبت به مسأله فرهنگ و تقویت این حوزه نگاه کاملاً مثبتی داشته و همراه و حامی با سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.» او افزود: «اصلاح ساختار رسانه‌ای کشور بر مبنای منویات رهبر معظم انقلاب در دست پیگیری است و در این عرصه باید از پشتوانه نظری حوزه علمیه استفاده مطلوبی ببریم.» آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) هم در این دیدار با اشاره به مظلومیت حوزه فرهنگ در کشور گفت: «فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده و منظور ما از فرهنگ نیز فرهنگ اسلام و آن چیزی است که با مفاهیم و معارف اسلامی سازگار است. یکدست شدن کشور از نظر انگیزشی در انتخابات اخیر بسیار مهم بود و نزدیکی افکار و اندیشه‌های رئیس جمهوری با رهبر معظم انقلاب اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.» او افزود: «مقام معظم رهبری در طول دوران رؤسای جمهور گذشته همیشه بر احترام به رأی مردم و جلوگیری از خدشه دار شدن اعتماد مردم تأکید داشتند. مردم در طول ۴۰ سال گذشته و تجربه دولت‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که باید یک دولت مردمی روی کار بیاید و اعتمادساز، امنیت آفرین و در مسیر قوانین کشور و بدون نگاه به بیگانگان باشد.» امام جمعه قم گفت: «ما جز ۲ کشور دنیا با سایر ملت‌ها ارتباط داریم؛ مهم در ارتباط با دیگران مرعوب نشدن نسبت به آنهاست. اعتماد به بیگانگان در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای مردم و کشور ما به وجود آورده‌ است. رئیس جمهوری کنونی کشور فردی شجاع و عاقل است و با زبان منطقی با دنیا و مردم صحبت می‌کند. بنده هر وقت چهره رئیس جمهوری را در تلویزیون می‌بینم خدا را شکر می‌کنم که به ما توفیق داد تا این شخصیت ولایی در مسند ریاست جمهوری ایران تکیه بزند.» این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «جمهوری اسلامی، کشور بسته‌ای نیست که روی مرزهای خود دیوار کشیده باشد اما ارتباط با سایر ملت‌ها باید بر اساس عزت و پایبندی به اصول اسلامی باشد.»
بهره بردن از ظرفیت‌های حوزه علمیه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه در دیدار با آیت‌الله احمد خاتمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به این نکته اشاره کرد که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است تا منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ، ارتباطات و رسانه را جامه عمل پوشانده و فرهنگ را به جایگاه واقعی خود برساند.»
او افزود: «اگر موضوعات فرهنگی اصلاح نشود معضلات اقتصادی و اجتماعی به‌رغم اولویتی که دارد به سرانجام نخواهد رسید. تشکل‌ها و ظرفیت‌های مردمی بسیاری در حوزه فرهنگی توسط جوانان مؤمن انقلابی فعال شده‌اند و ما باید بسترهای شکوفایی و کارآمدی بیشتر این تشکل‌ها را فراهم کنیم.» اسماعیلی یادآور شد که «در آستانه یکصدمین سال فعالیت و تأسیس دوره جدید حوزه علمیه قم باید از ظرفیت‌های پربار این نهاد علمی در راستای ارتقای سطح فرهنگی کشور بهره ببریم.»
روزمرگی مهم‌ترین آسیب حوزه فرهنگ
محمد مهدی اسماعیلی همچنین در دیدار با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به این مطلب اشاره کرده که «دولت سیزدهم در حالی فعالیت خود را آغاز کرده که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته بسیاری از فعالیت‌های اجتماع محور فرهنگی و هنری در وضعیت تعطیل قرار داشته‌ است.» اسماعیلی با تأکید بر اینکه «شروع فعالیت‌های اجتماع محور فرهنگی منوط به ایمنی جمعی است، اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی دولت بزودی تمام افراد بالای ۱۸ سال کشور واکسینه خواهند شد.» او با بیان اینکه فرهنگ پیشران اقدامات دولت سیزدهم است، یادآور شد: بازتعریف رسانه‌ای جبهه انقلاب در دستور دولت است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «وزارتخانه متبوع در دوره جدید قصد دارد با اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه خود را تا تراز انقلاب اسلامی ارتقا دهد.» آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این دیدار با بیان اینکه دشمن به‌دنبال تخریب، تغییر و تسلیم فرهنگی ایرانیان است، گفت: با تخریب، تغییر و تسلیم فرهنگی دشمن بتدریج فرهنگ قالب خود را جایگزین فرهنگی بومی و تاریخی ملت می‌کند و هر چیزی را که در برابر فرهنگ غربی باشد تغییر می‌دهد». او افزود: «از ابتدای انقلاب اسلامی افرادی که بتدریج مرعوب فرهنگ غرب شدند در دنیای سیاست نیز دنباله رو غرب شده و فرهنگ‌های ارزشی اسلامی در باور آنها در مقابله با مظاهر غربی رنگ باخت.» عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مثابه ستاد اقتصادی دولت، باید ستادی جهت برنامه‌ریزی، تعریف افق آینده و تدوین نقشه راه اقدامات فرهنگی تشکیل شود.» او با بیان اینکه روزمرگی مهم‌ترین آسیب حوزه فرهنگ است، گفت: «حوزه‌های فرهنگی نباید در پایتخت متمرکز شود و باید خرده فرهنگ‌های بومی و محلی که حاوی ارزش‌های ملی و دینی است مورد حمایت و توجه قرار بگیرد.» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: «دشمنان با تبلیغات و فعالیت‌های فرهنگی می‌خواهند کاری کنند که ایرانی‌ها از ایرانی بودن خودشان احساس حقارت و ضعف کنند.» به‌گفته او، فرهنگ یک ملت به هر سمتی حرکت کند سایر حوزه‌ها نیز به‌دنبال آن به جریان می‌افتد و به‌همین منظور دشمنان می‌خواهند فرهنگ، انگیزه و فکر مردم را به تسخیر خودشان دربیاورند و جهت‌گیری فرهنگی کشور را هدایت نمایند.
در حال حاضر فرهنگ با سیاست آمیخته شده در حالی که فرهنگ جایگاه بالاتری از سیاست دارد و این فرهنگ است که جهت‌گیری و شکل حرکت سیاست، اقتصاد، اجتماع و غیره را باید هدایت کند.»
او در پایان تأکید کرد که فرهنگ قناعت و دوری از اسراف در جامعه باید نهادینه شود، اگر فرهنگ استفاده درست از امکانات در کشور عملیاتی شود کمک قابل توجهی به اقتصاد خواهد شد.

برش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت برادر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و پدر یونس شکرخواه را تسلیت گفت. متن پیام محمدمهدی اسماعیلی خطاب به آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بدین شرح است: «حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته/ سلام علیکم/ ضمن عرض ادب و احترام، ارتحال برادر ارجمندتان مرحوم آقای حاج رحیم مکارم را در ایام عزای آل‌الله علیهم صلوات‌الله و حماسه‌آفرینی آزادگان دشت کربلا تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم‌. از خداوند سبحان برای آن فقید سعید، هم‌نشینی با اولیا و صالحان و برای حضرتعالی و سایر بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.» همچنین در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به یونس شکرخواه، استاد علوم ارتباطات آمده است: «جناب آقای دکتر یونس شکرخواه/ سلام علیکم/ خبر فقدان پدر ارجمندتان و به سوگ‌نشستن جنابعالی که عمر خویش را صرف قلم زدن در صفحات سال‌های دور و نزدیک مطبوعات کشور، تربیت شاگردان و روزنامه‌نگاران متخصص و متعهد و نیز خلق آثار جاودان دانشگاهی در این عرصه کرده اید، موجب تأسف عمیق اینجانب گردید. از خداوند سبحان برای آن فقید سعید که در ایام سوگواری خاندان عصمت و طهارت دار فانی را وداع گفت هم نشینی با اولیا و صالحان و برای جنابعالی و سایر بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.»