آخرین ساخته حسن فتحی عاقبت به خیر شد پایان کشمکش «مست عشق»

گروه فرهنگ و هنر – بالاخره پس از حدود یک سال و نیم جنجال رسانه‌ای سرانجام پروژه «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، سهم سرمایه‌گذار ترک به سرمایه‌گذار ایرانی منتقل شد تا فیلمی درباره دو شاعر بزرگ ایرانی بتواند پرده نقره‌ای را ببیند.
تقریبا اواسط مهرماه سال 98 بود که ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی با همکاری بازیگران ترک و مشارکت سرمایه‌گذار ایرانی و ترک در استانبول کلید خورد. داستان فیلم «مست عشق» همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد. ساخت این فیلم هنوز شروع نشده بود که با حواشی بسیاری روبه‌رو شد. خبرهای مربوط به فیلم جدید حسن فتحی وقتی داغ شد که نام شهاب حسینی به عنوان بازیگر نقش «شمس تبریزی» انتشار یافت. این خبر با واکنش‌های مثبت و قابل توجهی از سوی خیلی از سینمادوستان و کاربران شبکه‌های مجازی همراه شد، اما بعد با منتشر شدن یک گفت‌وگو از فیلمنامه‌نویس فیلم «مست عشق» (فرهاد توحیدی) اولین حاشیه فیلم رقم خورد. در این مصاحبه گفته شده بود که بازیگر نقش مولانا در این فیلمی که محصول مشترک ایران و ترکیه است، از کشور ترکیه خواهد بود و همین سبب شد انتقادهای زیادی مبنی بر اینکه چرا برای یک شاعر ایرانی باید بازیگر ترک انتخاب شود آن هم وقتی اتفاقاً باید تلاش شود از مصادره این شاعر به نام کشوری دیگر جلوگیری شود؟
این انتقادها با واکنش عوامل فیلم همراه بود با این تاکید که داستان فیلم کاملاً در فضایی ایرانی با تاکید بر ایرانی بودن این شاعر نوشته شده است اما این دفاع کافی نبود و ماجرا تا جایی پیش رفت که حسن فتحی اعلام کرد، بازیگر نقش مولانا هم ایرانی است. در نهایت با فاصله بسیار کمی از بروز این حاشیه‌ها، پارسا پیروزفر به عنوان بازیگر نقش «مولانا» معرفی شد که این هم مثل خبر انتخاب شهاب حسینی بازتاب‌های مثبتی داشت و بسیاری این دو را گزینه‌های خوبی برای مولانا و شمس می‌دانستند، اما در شرایطی که به نظر می‌رسید غائله ختم به خیر شده است حاشیه دیگری برای فیلم به وجود آمد و آن هم حرام دانستن ساخت فیلمی درباره «شمس و مولانا» بود. سوالاتی از برخی از مراجع تقلید درباره ساخت این فیلم پرسیده شد که حواشی دیگری برای این فیلم به وجود آورد.
به هر صورت ساخت این فیلم در کشور ترکیه آغاز شد. تا اینکه اواخر مهر سال گدشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی که قرار است فیلم «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه پخش جهانی خود را آذر ماه همان سال همزمان با هفته بزرگداشت مولانا آغاز کند و علاوه بر نسخه سینمایی، یک سریال هشت قسمتی هم از این اثر آماده شده است. این خبر در آغاز با واکنش حسن فتحی، یکی از نویسندگان فیلمنامه و کارگردان این اثر رو‌به‌رو شد که آن را از اساس کذب خواند و بعد از آن فرهاد توحیدی، دیگر نویسنده فیلمنامه «مست عشق»، در گفت‌وگویی، اقدام سرمایه‌گذار ترک در زمینه پخش جهانی این فیلم و تهیه نسخه‌ای از آن در قالب سریالی 8 قسمتی را نقض حقوق مولفان و سازندگان این اثر دانست و گفت که پیگیری حقوقی این موضوع از سوی سرمایه‌گذار ایرانی فیلم آغاز شده است. او افزود: این خبر نه تنها برای من به عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه، بلکه برای همه دست اندرکاران این پروژه که حدود چهار سال از عمر خود را به ساخت این فیلم اختصاص داده‌ایم، بسیار ناگوار و شوکه‌کننده بود.


این فیلمنامه‌نویس اما از تنش‌هایی هم سخن گفت که از همان زمان فیلم‌برداری میان سرمایه‌گذار ترک و سرمایه‌گذار ایرانی این پروژه وجود داشته است؛ تنش‌هایی که به گفته او تلاش می‌شده با تفاهم حل شود اما ظاهرا این کوشش‌ها نافرجام بوده است. او افزود: سرمایه‌گذار ترک در این پروژه فقط یک چهارم سهم دارد و این بسیار شگفت‌انگیز است که با این درصد مشارکت، حالا مدعی اکران جهانی فیلم و ساخت سریالی 8 قسمتی از آن است. این اقدام از نظر حقوقی، نقض حقوق مولفان و مصداق خیانت در امانت است و این چنین است که سرمایه‌گذار ایرانی فیلم پیگیری حقوقی را آغاز کرده است.
سخنان این فیلمنامه‌نویس با واکنش طرف ترک رو‌به‌رو شد و خبر دیگری که در فضای مجازی و نه در رسانه‌های رسمی، منتشر شد با این مضمون که در طول 10 ماهی که فیلمبرداری این پروژه متوقف شده است، گروه ایرانی تلاشی برای به سرانجام رساندن کار نداشته و هرچند تعهد داشته که فیلمبرداری در مدت 8 هفته به پایان برسد، این زمان به 16 هفته کشیده شده است. پس از انتشار این خبر، مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی پروژه «مست عشق» با انتشار بیانیه‌ای، ضمن قدردانی از تلاش‌های حسن فتحی، کارگردان این پروژه و دیگر اعضای گروه سازنده، توضیحاتی درباره روند فیلمبرداری این اثر ارائه و تاکید کرد هرگونه اختلاف حقوقی در بخش سرمایه به ما اجازه نخواهد داد که هر عمل غیر حرفه‌ای دیگری چون گروگان‌گیری تصاویر و توقف بخش تدوین و از آن بدتر دست بردن به تدوین بدون نظارت و نظر کارگردان اثر بپردازیم.
این جنجال‌ها ادامه پیدا کرد تا اردیبهشت امسال که یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان با پخش تیزرهایی از پخش سریال «مست عشق» خبر داد! پیگیری‌ها از سرمایه‌گذار ترکیه‌ای حاکی از درستی این خبر است. این سرمایه‌گذار اعلام کرده تدوین و مراحل فنی این فیلم به پایان رسیده و با توجه به عدم اقدام طرف ایرانی برای اکران، قرارداد پخش سریال «مست عشق» با این شبکه ماهواره‌ای بسته شده و این روزها دوبله فارسی آن در حال انجام است تا پخش آن آغاز شود.
این چنین شد که سرانجام سکوت حسن فتحی، کارگردان «مست عشق» شکسته شد. او در متنی با تاسف‌آور خواندن این خبر نوشت: خبر تآسف آور بود و سند آشکار دیگری بر رفتار سوداگرانه و غیر‌اخلاقی و غیر‌قانونی سرمایه‌گذار تُرک که بنا بر نظر سرمایه‌گذار ایرانی فیلم‌، تنها در حدود ٣٠ درصد فیلم سرمایه‌گذاری کرده است !هر چند شکایات حقوقی و کیفری از طرف تُرک و از طریق مراجع قضایی کشور ترکیه در حال پیگیری است‌، اما تهیه‌کننده ایرانی فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا علی‌رغم هشدارهای مکرر بنده‌، مدیر تولید‌، مدیر فیلمبرداری و تنی از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنی بر اجتناب از اعتماد مفرط و یکسویه به طرف تُرک‌، این تذکرات را جدی نگرفتند تا حدی که طرف تُرک به‌ خود اجازه داد تا راش‌های فیلم را نه تنها گروگان گرفته، بلکه خلاف اصول حرفه‌ای بدون اطلاع کارگردان و تدوینگر کار‌، اقدام به تدوین ناشیانه و آماتوری فیلم و بر خلاف توافق مکتوب شده طرفین جهت ساخت یک فیلم سینمایی، آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی کند.
او خطاب به تهیه‌کننده ایرانی این اثر افزود: جناب تهیه‌کننده، چرا زمانی که طرف تُرک از طریق یکی از افراد رسانه‌ای خود در ایران، بیانیه موهن و سراپا دروغی را منتشر کرد و در آن به کذب ادعا کرد، فیلمبرداری این فیلم شانزده هفته طول کشیده‌، اسناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکردید تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش از حداکثر ۵٢ جلسه فیلمبرداری نداشته‌ایم - یعنی به مدت هشت هفته نه شانزده هفته - و طرف ترک حتی روزهایی را که به دلیل ناتوانی در فراهم کردن لوکیشن تعطیل اعلام کردند‌، به رندی و بی‌انصافی به اسم گروه ایرانی گره زده‌اند؟ چرا وقتی طرف ترک در واکنش به اعتراض چند ماه قبل من در اقدام به تدوین خودسرانه عنوان کرد «این ده ماه کجا بودید؟» شما اعلام نکردید که از یک هفته بعد از اقدام به تعطیلی موقت تولید به دلیل مشکل مالی - آن هم در حالی که پنج شش سکانس مهم فیلم فیلمبرداری نشده بود - تا همین هفته‌های اخیر یعنی چیزی حدود یکسال و نیم بنده در تماس با شما به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم، به‌طور مستمر پیگیر سرنوشت کار بودم - که خوشبختانه اسناد آن هم موجود است.
حالا خبر می‌رسد در‌نهایت با پیگیری‌های حقوقی انجام‌شده از طرف ایران این مشکل برطرف شده است. مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی این فیلم، در این‌باره گفت: اختلاف نظری که درباره میزان سهم مالکیت فیلم سینمایی «مست عشق» میان تهیه‌کنندگان ایرانی و ترک بروز کرده و موجب توقف ادامه‌ تولید و آماده‌سازی و اکران فیلم شده بود با کمک‌های ارزشمند وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرکنسولگری ایران در استانبول حل و فصل شد.
او در ادامه گفت: بنابراین با انتقال صددرصد مالکیت فیلم به طرف ایرانی تمام راش‌های «مست عشق» به تهیه‌کننده ایرانی تحویل داده شده است و به زودی فیلمبرداری بخش‌های باقی‌مانده آغاز شده و مراحل فنی آماده‌سازی فیلم پیگیری خواهد شد و «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش خواهد بود.