دریافت مجوز برای شروع بسیاری از کسب و کارها لغو می‌شود

 
مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای
کسب و کار که در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است، توضیح داد: بر اساس این طرح مجوزها به دو دسته تأیید محور و ثبت محور تقسیم می‌شوند و تنها مجوزهایی که ممکن است مشکلات زیست محیطی و امنیتی به وجود بیاورند به تأیید نیازمند هستند.
وی خاطر نشان کرد: مجوزهایی که ملاحظات زیست محیطی و امنیتی به همراه نداشته باشد صرفاً به ثبت نیاز دارند یعنی فعال اقتصادی می‌تواند تنها با ثبت اطلاعات خود در سامانه مربوطه، فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص مزایای طرح تسهیل صدور کسب و کارها برای کسب و کارهای خرد یادآور شد: مبتنی بر این طرح، کسب و کارهایی که نیاز به مجوز ثبت محور دارند به محض ثبت در سامانه می‌توانند کار خود را آغاز کنند و اصلاً لازم نیست که معطل مجوز شوند.
طغیانی درخصوص مرجع تشخیص مجوزهای ثبت محور و تأیید محور بیان کرد: مجوزهای تأیید محور را هیئت مقررات‌زدایی تعیین می‌کند و هر کسی نمی‌تواند اعلام کند که فلان مجوز تأیید محور است، بلکه هیئت مقررات‌زدایی باید این نکته را تأیید کند.
وی افزود: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هم به رفع موانع پیش روی اخذ مجوز کمک می‌کند و هم رقابت را در بازارهای مختلف افزایش می‌دهد که این موضوع رانت را حذف کرده و موجب می‌شود تا فعالان اقتصادی که شایستگی و توانمندی لازم را دارند در این بازارها باقی بمانند.
وضعیت فعلی مجوزدهی در کشور
اصلا مناسب نیست
در همین زمینه رئیس‌ کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز با ‌اشاره به اینکه وضعیت فعلی مجوزدهی در کشور اصلا مناسب نیست، تصریح کرد: همین امر هم موجب شده تا رتبه ایران در شاخص‌های جهانی سهولت شروع کسب و کارها در جایی باشد که در شأن ملت ایران نیست.
حسن شجاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادامه داد: امیدوارم که طرح تسهیل صدور مجوزها در صحن علنی مجلس تصویب شود تا اصلاحات جدی در شیوه و سازوکار صدور مجوز به وجود بیاید.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در این میان فقط مجوزهای تایید محور که مجوزهای مرتبط با امنیت و سلامت عمومی هستند نیاز به صرف زمان برای اخذ مجوز خواهند داشت که تازه آن مدت زمان هم محدود در نظر گرفته شده و اگر دستگاه صادرکننده مجوز در زمان تعیین شده مجوز را تعیین تکلیف نکند، درگاه واحد صدور مجوز به صورت خودکار، مجوز را صادر خواهد کرد.
شجاعی افزود: با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، رویکرد مجوز‌دهی با هدف حذف دیوان‌سالاری‌های اضافی و رفع انحصار، اصلاح خواهد شد. وی گفت: در حال حاضر برخی تشکیلات صنفی و حتی دستگاه‌های دولتی از صدور مجوز برای متقاضیان خودداری می‌کنند و با این کار عملا سد راه افرادی می‌شوند که می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند.
رئیس ‌کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد:‌ اشباع بازار یکی از بهانه‌هایی است که به واسطه آن مراجع صدور مجوز به استناد آن مانع از ورود افراد جدید به کسب و کارها می‌شود و با این کار موجب به وجود آمدن انحصار و امضاهای طلایی می‌شوند.
شجاعی تاکید کرد: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بهانه‌های مختلفی که مانع از صدور مجوز می‌شد را رفع کرده و صریحا با وضع هرگونه محدودیت به بهانه ‌اشباع بازار مخالفت کرده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهایی که برای رفع انحصار در این طرح در نظر گرفته شده است، حذف ظرفیت‌گذاری عددی از فرایند صدور مجوز و جایگزین کردن صلاحیت‌های علمی به جای آن است.