حمایت رئیس جمهور از تولید داخل /بازگشت کُره‌ای‌ها به بازار لوازم خانگی ممنوع


چند روز پیش بود که روزنامه کیهان در گزارشی هشدار داد : «کره‌جنوبی با همکاری آمریکا و در پوشش معافیت تحریمی ‌برای ایران، می‌خواهد بار دیگر بازار لوازم‌خانگی کشورمان را قبضه کند، اقدامی که می‌تواند به نابودی صنعت نوپای لوازم خانگی و بیکاری هزاران نفر بینجامد.»
کیهان در این گزارش نوشت : «صنعت لوازم خانگی داخلی در چند دهه گذشته وابستگی زیادی به واردات داشته است. ضعف در تولید برخی قطعات، به روز نبودن تولیدات و انفعال در سیاست‌گذاری صنعتی در کنار سرمایه‌گذاری سنگین شرکت‌های خارجی برای فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات خود، همه در استمرار این وضعیت نقش داشته‌اند. با همه این مشکلات، طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی در غیاب شرکت‌های خارجی - به‌ویژه کره‌ای‌ها- پیشرفت چشمگیری داشته و علاوه‌بر داخلی‌سازی بسیاری از قطعات و محصولات این حوزه، کالاهای باکیفیتی هم تولید کرده‌اند. اما در حالی که صنعت ملی روی ریل پیشرفت قرار دارد، چند روز قبل خبرهایی مبنی بر از سر گرفته شدن واردات محصولات کره‌ای در ازای پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور به گوش رسید. نود اقتصادی دراین رابطه گزارش داد ظاهرا آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران مجوزی را به کره و شرکت‌های کره‌ای داده است که براساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند.»
حالا رئیس‌جمهور در مواضعی امیدبخش و در جهت حمایت از تولیدات داخلی ضمن ممنوع اعلام کردن بازگشت کره‌ای‌ها به بازار لوازم خانگی کشور تاکید کرده است که دولت اجازه نخواهد داد واردات بی‌رویه بخش‌های تولیدی در حال رشد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. داخلی‌سازی باید در کشور رونق پیدا کند. این سیاست دولت است و با قوت دنبال خواهد شد.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی که در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، افزود: به رغم همه مشکلات پیش رو آینده را بسیار روشن و امیدوارکننده می‌بینم و به عنوان کسی که اطلاع دارم از شرایط می‌گویم با کمک مردم، نخبگان و با مشارکت همگان به لطف خدا شرایط را در حال تغییر می‌بینیم و حتما نصرت الهی همراه خواهد بود.
رئیس‌جمهوری گفت: در خراسان جنوبی علی‌رغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.
آیت‌الله رئیسی با‌اشاره به محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باید در این خصوص پژوهشکده‌ها فعال شود و ما هم از این موضوع برای استفاده بهتر از این محصولات خوب و ارزشمندی که در خراسان جنوبی وجود دارد، حمایت خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان از جمله کارهایی است که باید در عمل دنبال شود اضافه کرد: این به عنوان برنامه کفایت نمی‌کند و باید دنبال کرد که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استان جذب شوند و این استان سرمایه‌گذاران خوبی می‌تواند داشته باشد و باید حمایت شوند تا سرمایه‌گذاری کنند.
رئیس‌جمهوری با‌اشاره به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به خصوص معادن زغالسنگ طبس گفت: اگر زیرساخت‌های این معادن تکمیل شود، چند برابر نیروی‌اشتغال امروز می‌توانیم در این معادن شغل ایجاد کنیم و از طرفی نیاز کشور به واردات در این زمینه برطرف شود.
وی افزود: چرا زمانی که چنین ظرفیت‌های غنی در کشور داریم، واردات انجام دهیم و این واردات بی‌رویه مراکز تولیدی داخل کشور را دچار مشکل می‌کند.
آیت‌الله رئیسی تامین آب را از جمله مسائل اساسی خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: این موضوع باید از طریق انتقال از دریای عمان به عنوان یک کار ضروری دنبال شود و وزیر نیرو موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی را دنبال می‌کنند.
وی افزود: در این زمینه تا میزانی کار شده و کارهای بسیار دیگری هم دارد که برنامه‌ریزی شده تا افق ۱۴۰۴ این طرح اجرایی شود اما باید زمان اجرا محدود تا زودتر به نتیجه برسد.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید مالیات را برای فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد وضع کنیم اضافه کرد: فعالیت‌های مولد باید مالیات کمتری بپردازند تا رونق بیشتری داشته باشند و این موضوع در دولت برنامه‌ریزی می‌شود.
وی گفت: باید فعالیت‌های مولد حتما از فرصت‌ها و امکانات به خوبی بهره‌مند شوند و این موضوع در سیاست‌‎های دولت دنبال می‌شود.
برخی تولیدکنندگان
از تهدید فرصت ساختند
آیت‌الله رئیسی بیان کرد: شرایط تحریم در کشور نسبت به زندگی مردم مشکلاتی ایجاد کرد اما برخی از این تهدیدها فرصت‌ها ساختند و یکی از بخش‌های صنعتی که از این قضیه فرصت ساخت، کارخانه کویر تایر بود که به پیش رفت.
وی گفت: عین این کار را در کارخانجات تولیدی لوازم منزل داریم که در این مدت خیلی خوب پیش رفتند، جلوی برخی کارخانه‌های محصولات کره‌ای را گرفتند و نگذاشتند محصولات آن به کشور ما وارد شود و دفاتر تولیدی و توزیعی را نسبت به ایران اسلامی محدود کردند نتیجه این شد که کارخانجات لوازم خانگی به راه افتاد و الان نیاز کشور را برطرف می‌کند، اکنون که نیاز کشور برطرف می‌شود برخی دم از این می‌زنند که دوباره این محصولات کره‌ای وارد کشور شود.
آیت‌الله رئیسی گفت: این نباید اتفاق بیفتد و باید تولیدکنندگان لوازم داخلی و در یک کلمه داخلی‌سازی باید در کشور رونق پیدا کند، این سیاست دولت است و همین سیاست را دنبال خواهیم کرد.
رئیس‌دولت سیزدهم با‌اشاره به مشکل نهاده‌های دامی که توسط یکی از تولیدکنندگان در این نشست مطرح شد، گفت: اینکه ارز ترجیحی چه میزان به سفره مردم آمد، بحث قابل توجهی است اینها را بررسی و کارشناسی کردیم و میزان ارز ترجیحی برای اینکه مردم در سفره خود دچار مشکل نشوند، اختصاص داده شد اما چون نظارت درستی نشد به جای اینکه سهولتی در زندگی مردم ایجاد کند به دست دلالان افتاد لذا دلالان سود بردند اما مردم سودی نبردند.
وی گفت: به جای اینکه گوشت، مرغ و بسیاری از کالاها با قیمت مناسب به دست مردم برسد اما این اتفاق نیفتاد و در دولت در دست بررسی داریم که سه تا چهار جلسه ستاد اقتصادی به این موضوع اختصاص پیدا کرد و در دستور کار ما است.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: حتما آنچه مقام معظم رهبری دستور فرمودند پیوست عدالت نسبت به همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها ما نیز موظف به اجرا هستیم.
وی افزود: حتما باید اختصاص پیدا کردن ارز چه برای نهاده‌های دامی چه برای هر کالایی با نگاه عدالت محور دنبال شود که تاثیر مستقیم بر سفره مردم داشته باشد لذا این وضعیت در حال بررسی است و امیدواریم هم ثباتی بر بازار حاکم شود و هم تصمیم‌سازی‌ها برای مردم تبیین شود و یقین داریم مردم نیز مساعدت لازم را خواهند کرد.
دولت بدهی بالایی به دستگاه‌های مختلف دارد
که ما وارث این بدهی هستیم
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین جمعه شب در پایان سفر یک روزه به استان خراسان جنوبی در جلسه شورای اداری استان، با‌اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیران درمورد توسعه استان، تاکید کرد: متاسفانه دولت بدهی‌های زیادی به دستگاه‌های مختلف دارد و ما وارث این بدهی برجای مانده هستیم، اما پایبند بودن به تعهدات و پرداخت مطالبات پیمانکارانی که با دولت کارکرده‌اند را ضروری می‌دانیم و دولت اولین جایی است که باید نسبت به تعهدات و پیمان‌هایی که منعقد می‌کند پایبند باشد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه عزیزان دولت و دستگاه‌های اداری در همه سطوح باید به تعهدات خود پایبند باشند، گفت: هرگز تعهدات را نقض و یا کمرنگ نکنید که این کار نه شرعی است و نه اخلاقی.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه توزیع منابع در کشور باید عادلانه باشد، گفت: بهترین راه برای توزیع عادلانه منابع در کشور بودجه‌ریزی بر اساس آمایش سرزمینی است.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با‌اشاره به مشکلات کارگران پیمانی که در بازدید از معدن زغال سنگ طبس مطرح شده است، گفت: نظام پیمانکاری در کشور نیازمند یک تجدید نظر جدی است و نباید اجازه دهیم به هیچ عنوان حق کارگران ضایع شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: نظام پیمانکاری باید در ارتباط با کارگر کاملا عادلانه تعریف شود و از جمله مواردی که باید پیوست عدالت داشته باشد ارتباط کارگر و کارفرما است و ما باید نسبت به کارگران احترام و توجه جدی قائل باشیم.
آمریکا و غربی‌ها تاکنون
هیچ گرهی از مشکلات ملت‌ها باز نکرده‌اند
و باز هم باز نخواهند کرد
آیت‌الله رئیسی با‌اشاره به نیاز استان به کریدور ریلی و راه‌های مواصلاتی، اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای با بانک‌های عامل مشکل استان در این زمینه را مورد بررسی قرار دهند و برای مشکلات استان در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
دکتر رئیسی در ادامه فعال کردن پروژه‌های نیمه تمام در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چنین پروژه‌هایی که زیرساخت‌های آن آماده است فعال شوند ضمن ایجاد‌اشتغال مشکلات اقتصادی استان نیز برطرف خواهد شد و این موضوع باید به عنوان اولویت مورد پیگیری قرار بگیرد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر استفاده از ظرفیت کویر در استان در جهت رشد و توسعه اظهار داشت: استان خراسان جنوبی از ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه برخوردار است و لازم است مطالعات دانشگاهی که در این زمینه انجام شده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
رئیس‌جمهور گفت: آمریکا و غربی‌ها تاکنون هیچ گرهی از مشکلات ملت‌ها باز نکرده‌اند و باز هم باز نخواهند کرد همچنانکه ۲۰ سال مردم شریف افغانستان را به بدبختی کشاندند و جز قتل و کشتار هیچ ارمغانی برای این مردم نداشتند.
تلاش برای افزایش آمار روزانه واکسیناسیون
به ۲ میلیون نفر
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور دیروز شنبه نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه به لطف خدا گام‌های تحولی خوبی در حوزه مقابله با بیماری برداشته شده است، گفت: اولین گام تحولی در حوزه ساخت واکسن برداشته شده و علاوه ‌بر ارائه مجوز به واکسن فخرا، خطوط تولید واکسن‌های برکت و رازی نیز ارتقا و توسعه یافته است.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه درصدور مجوز توزیع و استفاده از واکسن‌های ساخت داخل تسریع شده اما به هیچ وجه دقت تحت تاثیر سرعت قرار نگرفته است، افزود: در مجموع تولید واکسن داخلی پیشرفت بسیار خوبی داشته و این روند تا رسیدن روند ساخت واکسن به حد کفایت نیاز داخلی، تداوم خواهد داشت.
آیت‌الله رئیسی همچنین نزدیک شدن آمار واردات واکسن به مرز ۵۰ میلیون دوز را گام تحولی و مثبت دیگر در عرصه مقابله با کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش آمار واردات و همزمان افزایش آمار واکسیناسیون روزانه تا حدود زیادی باعث ایجاد آرامش و رفع نگرانی‌های مردم شده و امیدواریم واکسیناسیون روزانه به زودی آمار ۲ میلیون نفر در روز را پشت سر بگذارد.
رئیس‌جمهور همچنین از اجرای موفق طرح به روز شده غربالگری (شهید سلیمانی) قدردانی و تصریح کرد: مجموع این گام‌ها و اقدامات تحولی زمینه‌ساز بازگشایی مدارس و مراکز علمی و همچنین گشایش و رونق در کسب و کارها خواهد بود. به طور طبیعی تداوم عقب‌ماندگی‌های آموزشی و محدودیت‌های موجود برای کسب و کارها باعث نگرانی مردم هستند و امیدواریم لوازم ضروری این بازگشایی‌ها که اصلی‌ترین آنها رسیدن واکسیناسیون به حد نصاب است، هر چه سریع‌تر فراهم شود.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: البته تحت هر شرایطی و حتی پس از به حدنصاب رسیدن آمار افراد واکسینه شده، الزام همگانی به رعایت اصول بهداشتی موثرترین اقدام در کنار واکسیناسیون برای صیانت از مردم در برابر ویروس کووید ۱۹ است. همه مردم باید دولت را در اجرای دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی یاری کنند. قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم باید در دوره جدید، تمام تلاش خود را برای اجرای حداکثری پروتکل‌ها به کار بگیرد و دبیرخانه ستاد نیز فعال‌تر از گذشته به رصد تحولات و ارائه گزارش‌های دقیق بپردازد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بهتر است گزارش‌های ارائه شده به ستاد از سوی بخش‌های مختلف درباره کاهش یا افزایش ابتلا یا موارد فوتی، همراه دلایل چرایی این افزایش و کاهش مطرح شوند.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به منظور مدیریت افکارعمومی در مواجهه با شیوع کرونا و رفع نگرانی‌های بی‌مورد، بهتر است با نظارت وزارت بهداشت نشست‌های علمی و کارشناسی در صدا و سیما برگزار شود و دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در این جلسات ارائه شده و به بحث و بررسی دقیق گذاشته شوند.
رئیس‌جمهور همچنین با‌اشاره نزدیک شدن به اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: مذاکرات با طرف عراقی درحال انجام است تا با اولویت صیانت از جان عاشقان و زائران خاندان عصمت و طهارت، این مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار شود.