چگونه دیگر «مهرطلب» نباشیم؟

کیمیا شراهی‪-‬ مهرطلبی چیست؟ آیا من مهرطلب هستم؟ چه چیزی باعث مهرطلبی می‌شود و چگونه می‌توانم آن را کاهش بدهم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات این مقاله به شما کمک می‌کند.
مهرطلبی، اعتیاد به راضی نگه داشتن دیگران برای به دست آوردن مهر و محبت آن هاست. فرد مهرطلب همیشه منافع، خواسته‌ها و حقوق خود را در برابر بقیه نادیده گرفته و هرکاری که انجام می‌دهد صرفا در جهت کسب تایید، مهر و پذیرفته شدن از جانب دیگری است.
اشخاص مهرطلب پر از شرم و ترس از رانده شدن و تایید نشدن هستند. آن‌ها خود را فراموش کرده و از خود مراقبت نمی‌کنند و دائما در حال خدمت رسانی‌های ناسالم به سایرین هستند، تاحدی که حتی ممکن است به خودشان زیان برسانند.
عمدتا افراد مهرطلب در دوران کودکی و به خصوص ۵ سال اولیه زندگی، والدین و یا مراقبین سخت گیر و مقتدری داشتند؛ به گونه‌ای که والدینشان با آن‌ها وقت نمی‌گذراندند، اجازه حل هیچ چالشی را به آن‌ها نداده، مدام آن‌ها را سرزنش کرده و اصرار دارند که فرزندشان دقیقا مطابق معیارهای ذهنی خودشان رفتار کنند و یا به حل مسائل بپردازند در غیر صورت آن‌ها را طرد، سرزنش و حتی گاهی تنبیه می‌کنند. این سبک فرزند پروری، سبب می‌شود تا الگوهای ذهنی اشتباهی از قبیل زیر می‌شود: من نمی‌توانم هیچ کاری را آن طور که خودم می‌خواهم انجام دهم چون ممکن است درست نباشد و اشتباه کنم، اگر اشتباه کنم والدینم یا دیگران مرا طرد می‌کنند و دیگر مرا دوست نخواهند داشت، من باید همه را برای خودم نگه دارم و هرکاری لازم است باید انجام دهم تا من را دوست داشته باشند، دیگران تنها زمانی من را دوست خواهند داشت که هرآن چه که میخواهند را انجام دهم؛ در نتیجه‌ی این باورها و الگوهای ذهنی فرد در سنین نوجوانی و جوانی دیگر توانایی تصمیم‌گیری مستقل و توجه به علایق و خواسته‌های خود را ندارد.


یکی از مواردی که باعث کاهش مهرطلبی می‌شود، تفاوت قائل شدن بین والدین و مراقبین اولیه با سایر افراد است. آگاهی به این مسئله که والدین من در کودکی آن طور که شرح داده شد، رفتار می‌کردند و دیگران رفتار آن‌ها را تکرار نخواهند کرد یعنی اگر مطابق خواسته‌ی دیگران عمل نکنم، لزوما من را طرد یا سرزنش نمی‌کنند و باز هم مرا دوست خواهند داشت. از دیگر مواردی که به بهبود مهرطلبی کمک می‌کند، کسب توانایی نه گفتن است. نه گفتن به خواسته‌های دیگران زمانی که خلاف عقاید و خواسته‌های خود فرد باشد، باعث کاهش وابستگی‌های وی به دیگران و در نظر گرفتن منافع و علایق شخصی‌اش می‌شود. در ضمن می‌آموزد که اگر به چیزهایی که دوست ندارد نه بگوید و کاری را که خود دوست دارد، انجام دهد نیز همچنان مورد پذیرش و تایید دیگران خواهد بود.
افراد مهرطلب باید بیاموزند که خوش آیند خودشان باشند و نه خوش آمد دیگران!