الکاظمی از تهران چه می‌خواهد؟

بعد از حوادث افغانستان، خاورمیانه بیشتر از همیشه به تعامل و همگرایی نیازمند است
آفتاب یزد - رضا بردستانی: قرار بود بعدِ بازگشت الکاظمی از سفر به آمریکا بلافاصله راهی تهران شود اما تحلیف و نشست بغداد و برخی مسائل دیگر این سفر را به تعویق انداخت.
> فضای عراق کاملاً انتخاباتی است؟!
بعدِ فروکش کردنِ «می‌آیم - نمی‌آیم»‌های «مقتدی صدر»، حالا فضای عراق بیشتر از همیشه به سمت انتخاباتی شدن پیش می‌رود. از خبرهای داخلی عراق یکی این که؛ به گزارش المعلومه، سعد المطلبی نماینده سابق پارلمان عراق در سخنانی تاکید کرد برخی از رهبران اقلیم کردستان با مصطفی الکاظمی درخصوص تحویل استان کرکوک به کردها به توافق رسیده‌اند تا اینکه آن‌ها هم از کاظمی برای باقی ماندن در پست نخست وزیری حمایت کنند. این نماینده پارلمان با بیان این موضوع افزود: آن‌ها به دنبال این هستند تا حشدالشعبی را از استان کرکوک دور کنند؛ برای اینکه می‌دانند با وجود حشدالشعبی توافق بین آن‌ها فایده‌ای نخواهد داشت. مطلبی تصریح کرد: حضور نیروهای پیشمرگه در استان کرکوک نشانه این است که کاظمی این استان را تحویل کردها می‌دهد.


از سوی دیگر به گزارش شفق نیوز، حزب دموکرات کردستان عراق فعالیت انتخاباتی خود را با حضور مسعود بارزانی، رئیس حزب، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان آغاز کرد. مسعود بارزانی معتقد است: قانون انتخابات و توزیع کرسی‌های پارلمان جای بحث دارد. او می‌گوید: هیچ سرشماری رسمی انجام نشده و به همین دلیل هم عدالتی در این قانون دیده نمی‌شود.
بارزانی تاکید کرده است: منافع ملی و حفظ توازن باعث شد تا ما تصمیم بگیریم در این انتخابات شرکت کنیم.
> مهم‌ترین اهداف سفر مصطفی الکاظمی به تهران
یک منبع نزدیک به نخست وزیر عراق اهداف سفر الکاظمی به تهران را این گونه اعلام می‌کند: در این سفر اولین دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر عراق انجام خواهد شد و مسئله تبادل انرژی میان دو کشور، امنیت و پرونده روابط میان ایران و عربستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به دیدارهای غیر علنی انجام شده میان ایران و عربستان در عراق و موفقیت این کشور در برگزاری نشست بغداد و حضور دیپلمات‌هایی از دو کشور گفت: با توجه به تلاش‌های عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض، در دیدار الکاظمی و رئیسی در خصوص روابط متشنج میان دوطرف رایزنی خواهد شد. این منبع همچنین تاکید کرد: انتظار می‌رود که مسئله دادن ویزا به زوار ایرانی نیز بررسی شود.
> خاورمیانه باید از حوادث افغانستان درس بگیرد
محمد صالح صدقیان تحلیلگر مسائل عراق در گفتگو با آفتاب یزد ضمن بررسی تحولات منطقه به خصوص خاورمیانه می‌گوید: آمریکا از زمان آقای ترامپ اعلام کرد که می‌خواهد از سوریه خارج شود. در افغانستان هم شروع مذاکرات با طالبان از زمان ترامپ کلید خورد که نتیجه مذاکرات خارج شدن از افغانستان بود. لذا مسئله جدیدی نمی‌بینم. الان در خاورمیانه دو مسئله وجود دارد؛ یکی حضور آمریکایی‌ها در سوریه و دیگری حضورشان در عراق. در سفری که آقای الکاظمی سه ماه پیش به آمریکا داشت در آنجا عقب نشینی آمریکا از این کشور مطرح شد و خود آمریکایی‌ها هم عنوان کردند که تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج می‌شویم. با خروج آمریکا از افغانستان بحث خروج این کشور از خاورمیانه داغ شد. از زمان ترامپ: «اول آمریکا» مطرح شد. فکر می‌کنم خود آمریکا هم تمایلی به ماندن در خاورمیانه ندارد. در بحبوبه کرونا مشکلاتی برای آمریکا پیش آمد که نگاه به داخل را در اولویت سیاست‌های این کشور قرار داد. ضمن اینکه اکنون نسبت به قبل نباید در ذهن این مسئله را داشته باشیم که جنگ، جنگ کلاسیک است و در نهایت اینکه مسئله خروج آمریکا مسئله طبیعی است. آنچه که بایدن برای افغانستان اجرا کرد و ایجاد دموکراسی را به خود افغان‌ها محول کرد همین امر را هم برای کل خاورمیانه انجام خواهد داد یعنی نیروهای آمریکا دیر یا زود از منطقه خارج می‌شوند چون منطقه دیگر نه برای آمریکا فایده دارد نه خودشان دیگر تمایل دارند به چنین باتلاق‌هایی وارد شوند.
> برچیدن موشک‌های پاتریوت از عربستان بخشی از سناریوی خروج است؟
صدقیان در واکنش به این موضوع که آیا «برچیدن موشک‌های پاتریوت از عربستان بخشی از سناریوی خروج است یا نه؟» اظهار می‌دارد: در رسانه‌های آمریکا خواندم که آمریکا دیگر نمی‌خواهد در خاورمیانه بماند و حتی از عربستان خواسته است که با ایران وارد مذاکره شوند تا خود کشورهای منطقه، منطقه را مدیریت کنند. آمدن آقای مکرون به عراق و حضورش در لبنان و خاورمیانه هم فکر می‌کنم در همین چارچوب انجام شده است. به طور طبیعی برچیدن موشک نیز می‌تواند بخشی از ماجرای خروج را کامل کند!
> الکاظمی منتظر تایید تهران برای نخست وزیری است
این تحلیلگر مسائل سیاسی به آفتاب یزد می‌گوید: آقای کاظمی حدود یک ماه دیگر انتخابات مهمی در بغداد دارد. قرار بود سفر آقای کاظمی به ایران بعد از سفر او به آمریکا باشد اما به دلیل انتخابات ریاست جمهوری ایران و مراسم تحلیف به تعویق افتاد و به این زمان موکول شد. چند هدف در این سفر دنبال می‌شود:
- یکی مسائل مرتبط به مبادلات تجاری بین تهران و بغداد است که این مبادلات ۱۳ میلیارد دلار است و دو طرف خواهان آن هستند که این میزان به ۳۰ میلیارد دلار برسد.
- مسئله دوم مسئله صادرات برق و گاز به عراق است.
- مسئله سوم مسئله پول‌های ایران است که در بانک مرکزی و بازرگانی عراق بلوکه شده است.
- چهارمین مسئله و مهمترین مسئله انتخابات است. کاظمی می‌داند که ایران نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات دارد.
- پنجمین مسئله میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان است. سه دور مذاکرات در بغداد انجام شد و دور چهارم باید انجام شود که به انتخابات ایران خورد اما در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود و سطح مذاکرات در این دور بالاتر خواهد بود.
> سفر سلطان هیثم به عربستان کمک به بهبود روابط تهران و ریاض خواهد کرد؟
صدقیان در پاسخ به این پرسش که: «سفر سلطان هیثم به عربستان کمک به بهبود روابط تهران و ریاض خواهد کرد؟» خاطرنشان می‌سازد: اکنون کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری در منطقه به نفع هیچ کدامشان نیست. اکنون در منطقه فضای دیگری حاکم است. مخصوصا بعد از اتفاقاتی که در افغانستان به وقوع پیوست. لذا همه کشورهای منطقه تمایل دارند با هم روابط نزدیک‌تری داشته باشند. تشکیل دولت لبنان را هم در این چارچوب باید نگاه کنیم.
> تلاش گسترده کاظمی برای تثبیت نخست وزیری ثمر بخش بوده است؟
صدقیان معتقد است آقای کاظمی روابط خوبی با ایران دارد. بعید می‌دانم هر نخست وزیری در عراق روی کار آید روابطش با ایران را نادیده بگیرد. از لحاظ انرژی، روابط اجتماعی و طول زیاد مرز مشترک و... به یکدیگر وابستگی دارند. هر کس نخست وزیر شود بالاجبار باید با ایران روابط خوبی داشته باشد. شیعیان عراق هم طالب برقراری ارتباط با ایران هستند. ایران از سال ۲۰۰۳ حامی عراق بود و در مسئله داعش و نظام جدید عراق بسیار به عراق کمک کرد. لذا هرکس نخست وزیر شود فرقی نمی‌کند و ناگزیر به برقراری ارتباط با ایران است.