سریال زخم‌کاری یا سریال جواد عزتی؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: سریال زخم‌کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان
از آن‌دست سریال‌هایی بود که به دلیل متن و کارگردانی خوب، بازی بی‌نقص بازیگران آن و از همه مهمتر کش ندادن بی‌مورد سریال توانسته بود عنوان پربیننده‌ترین سریال در بخش خانگی را طی سال‌های اخیر از آن خود کند. به طوری که بارها به جهت تماشاگر رکوردشکنی کرده است. این سریال به قدری جذاب و مخاطب جذب‌کن بود که حتی سانسورهای اعمال شده برآن هم مانع از کم دیده شدن آن نشد. اما به دلیل بازتاب فوق العاده این سریال، محمد حسین مهدویان تصمیم می‌گیرد که قسمت آخر آن را به همراه بازیگران زخم‌کاری در کنار مردم در سینما آزادی به تماشا بنشیند. موضوعی که به شدت مورد استقبال قرار گرفت و در مدت زمان ۱۰ دقیقه بلیت تمام ظرفیت سالن اصلی سینما آزادی
به فروش رفت.
> ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر


اما قسمت پایانی سریال «زخم‌کاری» در حالی پخش شد که در کمتر از ۲۴ ساعت توانست بار دیگر رکوردهای تماشای یک سریال در نمایش خانگی را به نام خود ثبت کند. این سریال که هفته گذشته هم رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را به نام خود زده بود در قسمت پانزدهم با ۳۳ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۲۴ دقیقه تماشا در ۱۶ ساعت رکورد جدیدی در جذب مخاطب را به جا گذاشت.
> واکنش‌ها به پایان‌بندی سریال زخم‌کاری
با پخش قسمت پانزدهم سریال زخم‌کاری، پرونده نخستین سریال نمایش خانگی محمدحسین مهدویان بسته شد. سریالی که در دو قسمت باقیمانده نقاط ضعف و قوت فراوانی داشت و باعث شد تا مورد قضاوت گسترده بینندگان و منتقدان قرار بگیرد. به گزارش فرادید، شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که محمدحسین مهدویان در نخستین تجربه ساخت سریال، بتواند بیشتر رکوردهای شبکه نمایش خانگی را جابجا کند. اما براساس آمارها، اولین رکوردشکنی زخم‌کاری، میزان تماشای یک قسمت سریال در روز اول انتشار بود. زخم‌کاری، اقتباسی از رمانی تحت عنوان «بیست زخم‌کاری» اثر محمود حسینی‌زاد بود. البته برخلاف رمان، بخشی از داستان و شخصیت‌ها در سریال دستخوش تغییراتی شدند. تا جایی که حسینی‌زاد درباره تغییرات رخ داده در زخم‌کاری می‌گوید: «در این سریال شخصیت‌ها هیچ‌گونه همخوانی با شخصیت‌های رمان «بیست زخم‌کاری» ندارند و مکان‌ها هم اصلا ربطی ندارند و حال و هوای قصه هم به هر حال خیلی گسترده شده و خط اصلی داستان کنار گذاشته شده است». در حالی که فضاسازی و داستان سریال زخم‌کاری تا قسمت سیزدهم، برای بینندگان و منتقدان قابل قبول بود، اما در قسمت چهاردهم و پانزدهم با واکنش‌هایی روبرو شد. هر چند گروهی از منتقدان نیز بر این عقیده‌اند که پایان‌بندی ضعف‌های قسمت پیشین را پوشش داده است. اما با این حال بیشتر منتقدان بر این عقیده‌اند که بعضی اتفاق‌ها در قسمت چهاردهم باورپذیر نبوده و این اتفاق‌ها را نقطه ضعفی برای سریال می‌دانند. آن‌ها به برخی اتفاقات در این قسمت اشاره می‌کنند و می‌گویند به عنوان مثال تصادف سمیرا، مرگ هانیه درست همزمان با مرگ مائده و کشته شدن اخوان و مظفری در اوکراین، بسیار سریع و سرسری اتفاق افتاده است. در این میان، گروهی دیگر از بینندگان و منتقدان معتقدند که پایان‌بندی زخم‌کاری قابل پیش‌بینی و ضعیف بوده است. البته این دست از منتقدان، چالش پایان‌بندی درست را مشکل بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی می‌دانند. البته گروه سومی از منتقدان و کاربران، موسیقی قسمت پایانی را اشتباه بزرگ مهدویان قلمداد کرده اند. به اعتقاد این گروه، صدا و ترانه اثر بهنام بانی برای پایان‌بندی سریال زخم‌کاری مناسب نبوده است. اما در مقابل موافقان پایان‌بندی زخم‌کاری معتقدند که نقطه قوت سریال، پایان‌بندی قسمت پانزدهم بوده است. موافقان می‌گویند که محمدحسین مهدویان، برخلاف ظاهر مدرن داستان، با برخوردی کاملا کلاسیک، بعد از نقطه اوج، در شیبی مناسب، وقایع داستان را به سمت پایانی روشن هدایت می‌کند و بیننده را صاف می‌برد به جایی که انتظارش را داشته است.
> تحسینِ اقتباس موفق از آثار داستانی
برخلاف دیگر سینماهای جهان، در ایران کمتر آثار سینمایی و تلویزیونی با اقتباس از داستان و رمان‌های مشهور ساخته می‌شود. اما در طول سال‌های اخیر با افزایش این اقتباس‌ها، رویکرد مخاطبان به اقتباس‌ها از آثار داستانی بوده است. حالا هم با پایان زخم‌کاری، بخشی از مخاطبان به تمجید از اقتباس این سریال از رمان بیست زخم‌کاری پرداخته اند. یک کاربر در این رابطه در توئیتر نوشت: «خوشحالم که ادبیات داستانی‌مون اونقدر قویه که می‌شه ازش اقتباس کرد اون هم با این قدرت و کیفیت. بیش باد! و ناراحتم از لغو شدن مجوز کتابش!» البته در مقابل برخی کاربران و منتقدان به‌عدم موفقیت برخی آثار اقتباس شده هم اشاره می‌کنند. با این حال، محمود حسینی‌زاد، نویسنده رمان بیست زخم‌کاری حفظ خط اصلی داستان و ضرباهنگ تند روایت را عامل مثبت و موفقیت نخستین سریال محمدحسین مهدویان می‌داند.
> واکنش کاربران
آنچه که مشخص است مهدویان با این سریال توانسته نظر مردم را جلب کند و حال که
به پایان رسیده در شبکه‌های اجتماعی
مورد تحسین کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.
فرزاد حسنی، مجری کشورمان با اشاره به دیالوگی از این سریال گفت: «حالا بی‌حساب شدیم. همه ما یه روزی تو زندگیمون این جمله رو به زبون خواهیم آورد».
اما یکی از کاربران در این باره نوشته است: «دقیق‌ترین جمله رو درباره ‎زخم‌کاری خود مهدویان گفت، اونجا که تو مصاحبه میگه: زخم‌کاری سریال جواد عزتی بود».
دیگری نوشت: «در کمال ناباوری از قسمت آخر زخم‌کاری راضی بودم. هر چقدر فکر میکنم هر جور دیگه‌ای تموم میشد میرفت رو اعصابم، اوکی نقص هم کم نداشت ولی من از آخرش راضی بودم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «سیر نقش منصوره زخم‌کاری رو خیلی دوست داشتم، بهش خیانت شد، غرورش له شد، موند تلاش کرد گندی که زد رو جمع کرد و آخرش نذاشت توافق مردا مانع انتقامش بشه، نقش خودشو بازی کرد».
کاربر دیگری گفته است: «زخم‌کاری یه درس آموزنده داشت؛ اینکه مالک تونست از اشتباهی که در مورد ثروت خانواده ریز آبادیا داشت جون سالم به در ببره؛ ولی نتونست از شکستن غرور و از بین بردن عفت و عزت
یه زن نجات پیدا کنه!»
کاربران دیگر نوشته اند: «با اختلاف طی ۲-۳ سال اخیر یکی از بهترین سریال‌های پخش خانگی زخم‌کاری بود با پایانی غیر قابل پیش‌بینی بر خلاف بقیه سریال‌ها که معمولا پایان کلیشه‌ای دارن»، «زخم‌کاری اون‌طور که باید تموم شد. دوستش داشتم»، «زخم‌کاری همونطوری که دختره گفت، خوب نه ولی قشنگ تموم شد»، «زخم‌کاری سریال خوبی بود، نمیگم ایراد نداشت اما خب مخاطب رو جذب می‌کرد و هیجان داشت و خیلی جاها غافل‌گیرمون کرد، پایانش خوب بود اما بنظرم مالک باید به دست ناصر کشته میشد چون انگیزه و حس انتقام بیشتر و قویتری داشت»، «زخم‌کاری چه خوب تموم شد! متنفرم از این پایان گل و بلبلی سنتی فیلم‌های ایرانی...».