پایان محدودیت تردد شبانه

گروه اجتماعی : سد محکم کرونا دلتا بالاخره شکست؛ بعد از پشت سرگذاشتن موج سهمگین تلفات و افزایش بی‌سابقه مرگ و میرها در موج پنجم کرونا حالا آمارها نشان می‌دهد این ویروس کمی در مقابل ما زانو زده است. واکسیناسیون گسترده و افزایش رعایت پروتکل‌ها بعد از آنکه به زیر ۴۰ درصد رسیده بود؛ بالاخره توانست کمی از قرمزی نقشه کرونایی کشور کم کند. حالا فقط ۱۸۶ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند. از طرفی با تزریق ۳۵ میلیون و ۴۷هزار و ۱۴۳ دوز واکسن میزان واکسیناسیون به بیش از 27 درصد رسیده است و اگر بخواهیم میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را طی یک هفته (از دهم تا هفدهم شهریور) اعلام کنیم ۴۱.۶۹ درصد بوده که اگرچه نسبت به هفته‌های گذشته کمی افزایش یافته اما همچنان نگران‌کننده است. در این آمارها بازهم سوپرمارکت ها و خواربارفروشی ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را دریافت کرده اند! به رغم وزنه پایین «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» وزنه دیگر یعنی «واکسیناسیون» کفه نابرابر را به نفع خود تغییر داده است. مسئولان اعلام کرده‌اند که بزودی از یک میلیون و ۱۶۰ هزار دوز روزانه به رقم دو میلیون دوز در روز می‌رسیم. براین اساس نه تنها مراکز واکسیناسیون افزایش می‌یابد که مراکز موجود هم سه شیفته خواهند شد. این را سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است. او گفته:«اگر مطمئن باشیم واکسن‌هایی که دوز اول و دوم که یکی است به وفور باشد دیگر محموله‌ها برای دوز یک و دو سهمیه بندی نمی‌شود و همه واکسن کامل تزریق می‌شود. در صحبت‌های رئیس‌جمهوری هم استراتژی‌های مختلفی مطرح شد که اصلی‌ترین آن واردات حداکثری واکسن بود.»
 راه‌اندازی مراکز شبانه روزی واکسیناسیون دیگر خبری بود که از زبان مسئولان اعلام شد؛ خبری که البته با محدودیت‌های شبانه در تناقض بود اما رئیسی این را هم گفته که «براساس نظر کمیته کارشناسی، در شهرهایی که واکسیناسیون به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود؛ منع تردد شبانه لغو خواهد شد؛ اما این به معنای برقراری شب نشینی‌ها نیست و فقط برای واکسیناسیون شبانه است.» همچنین مجوز ترددهای جاده‌ای از روز سه‌شنبه تنها به‌صورت اینترنتی خواهد بود. به‌ گفته او، روند بیماری در ۲۸ استان سیر نزولی گرفته است اما براساس پیش‌بینی‌ها در آبان ممکن است پیک جدیدی تجربه کنیم و اگر در این فرصت طلایی تا آبان بتوانیم سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم با خیال راحت می‌توانیم به مقابله با آن پیک برویم. براین اساس تزریق واکسیناسیون باید به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.
او در یک برنامه تلویزیونی با تأکید بر اینکه کمبود دارویی کرونا نداریم، می‌گوید: «امیدواریم تا ۳ هفته آینده میزان مرگ و میر هم به‌طور قابل توجهی کاهش یابد؛ البته هنوز برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است.»
رئیسی درباره میزان واکسن‌ها هم می‌گوید: با توجه به واردات واکسن و با توجه به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسنی که روز شنبه به دستمان رسید، تا الان حدود ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن به دستمان رسیده که ۵ میلیون آن داخلی بوده است. پنجشنبه همین هفته هم ۵ میلیون دیگر به دستمان می‌رسد و تا آخر شهریور پیش‌بینی می‌کنیم بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن داشته باشیم. افراد گروه هدف بالای ۱۸ سال برای یک دوز واکسن ۶۱ میلیون و ۲۰۰هزار نفر هستند. در مهر ۳۲ میلیون واکسن به دستمان می‌رسد و همچنین تقریباً ۳۰میلیون هم با احتمال خیلی بالا با تلاشی که شد به جای آبان، مهر به دستمان می‌رسد. او درباره ادامه واردات واکسن اسپوتنیک، گفته: محموله‌ای از دوز دوم این واکسن هفته دیگر به دستمان می‌رسد و جای نگرانی نیست، ضمن اینکه ابلاغ کردیم کسانی که بیش از ۳ ماه است که دوز اول اسپوتنیک را گرفته‌اند می‌توانند از واکسن آسترازنکا برای دوز دوم استفاده کنند. خبر خوب دیگر اینکه حدود ۲ میلیون دوز واکسن پاستوکووک به دست ما می‌رسد.


رئیسی از واکسیناسیون سربازها از همین هفته خبر داده و می‌گوید که تا ۱۰مهر حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای سربازها اختصاص داده می‌شود.
رئیسی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی ما برای واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان ۲۰ میلیون دوز واکسن است. البته امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف است، اما از اواخر پاییز می‌توان این کار را انجام داد. در مورد دانشگاه‌ها هم کار را آغاز کرده‌ایم و دانشجویان باید در سامانه ثبت‌نام کنند.
وی با اشاره به تبلیغات ضد واکسن، گفته: افراد بالای ۷۰ سال، ۸۸ درصد واکسیناسیون شده‌اند و ۱۲ درصد واکسن نزده‌اند و ۷۴ درصد مرگ و میر کرونایی بالای ۷۰ سال مربوط به این ۱۲ درصد است.
همتی؛ رئیس جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به اینکه 10 میلیون دوز واکسن مخصوص سنین 12 تا 18 سال بزودی وارد خواهد شد؛ تأکید کرده که در چین بیش از 500 میلیون دوز از همین واکسن تزریق و سبب شده تا میزان مرگ و میر بشدت کاهش یابد. همچنین مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک اعلام کرده که آمار واکسن‌ها طی 50 محموله، از 49 میلیون و 800 هزار دوز فراتر رفته و هم اکنون ترخیص و تحویل وزارت بهداشت شده است.
ثبت نام تزریق واکسن تا متولدین 58
حداقل سن ثبت‌ نام و دریافت نوبت واکسن کرونا در تمام کشور ۳سال کاهش یافت. به گزارش وبدا، تمامی افراد ۴۲ سال به بالا (متولدین ۱۳۵۸ و قبل) در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir
زمان و محل دریافت واکسن را بلافاصله خودشان انتخاب کنند. برای این کار، نیازی به داشتن پرونده بهداشت نیست. همچنین افراد ۳۲ تا ۴۱ سال (متولدین ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸) که ساکن استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌ نام کنند.