بهبود چشم انداز صنعت و تولید


گروه صنعت و تجارت: سرمایه گذاری مجوزهای صنعتی در ۴ ماه نخست امسال بیش از ۳۲۴ هزار میلیارد تومان بوده که بیانگر رشد ۱۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است. بررسی گزارش وزارت صمت از وضعیت صدور جواز در ۴ ماه نخست امسال نشان می‌دهد که با بهبود چشم انداز نسبت به آینده، میزان سرمایه گذاری فعالان صنعتی افزایش یافته است. تعداد جوازهای تأسیس صنعتی که نشان دهنده تمایل سرمایه‌گذاری در بخش صنعت است در ۴ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲.۱ درصدی را تجربه کرده است. در عین حال تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره از سوی سیاستگذار صنعتی با افزایش ۱۳.۳ درصدی همراه بوده است.
بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری ناشی از مجوزهای تأسیس در ۴ ماه نخست امسال نیز بیانگر بهبود نسبی فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری است. بر این اساس در نتیجه مجوزهای صادره برای تأسیس واحد صنعتی در ۴ ماه نخست امسال ۳۲۴ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید به سمت بخش تولید روانه خواهد شد که در قیاس با مدت مشابه پارسال رشد ۱۷۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد. صدور این مجوزها و سرمایه گذاری موجب خواهد شد تا در نتیجه امکان ایجاد ۲۹۹ هزار و ۵۶۵ شغل جدید فراهم شود؛ نرخی که در مقایسه با بهار پارسال افزایش ۲۳.۴ درصدی یعنی حدود ۵۷ هزار نفر را ثبت خواهد کرد. همچنین افزایش ۴.۹ درصدی اعطای مجوز در بخش «نماد اعتماد الکترونیکی» به خوبی نشان می‌دهد این صنعت تا چه اندازه پتانسیل رشد در کشور دارد. بر این اساس در ۴ ماه نخست امسال ۱۰ هزار و ۴۸۶ مورد مجوز صادر شده در حالی که این عدد در مدت مشابه پارسال ۹ هزار و ۹۹۵ مورد بوده است.

زیان سنگین واحدهای تولیدی از بی‌برنامگی در قطعی برق
در همین حال عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به خسارت‌های سنگین واحدهای تولیدی از بی‌برنامگی در قطعی برق، گفت: در سال پیش رو دولت باید نسبت به افزایش ظرفیت تولید برق اقدامات متقضی را انجام دهد و اولویت خود را سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پاک قرار دهد. معصومه پاشائی بهرام در گفتگو با خانه ملت درباره قطعی برق واحدهای تولیدی، گفت: برق واحدهای تولیدی باید طبق برنامه قطع شود این در حالی است که با وجود ارائه برنامه، برق این واحدها خارج از برنامه قطع می‌شود که این رویه موجب خسارت‌های سنگین به تولیدکنندگان می‌شود. این نماینده مجلس افزود: یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از خسارت ناشی از قطعی برق واحدهای تولیدی، دادن سهمیه برق به تولیدکننده است، در صورت تحقق این مهم امکان مدیریت برق برای تولیدکنندگان فراهم است. وی با تاکید براینکه نباید مجوزی برای مزارع رمز ارز صادر نشود مگر برق آن توسط خود افراد تولید شود، اضافه کرد: در ابتدا باید میزان برق موردنیاز صنایع مشخص شود و اگر برق در کشور مازاد بود -که نیست- سپس مجوز رمز ارز صادر شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در سال پیش رو دولت باید نسبت به افزایش ظرفیت تولید برق اقدامات متقضی را انجام دهد و اولویت خود را سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پاک قرار دهد چراکه ایران با برخورداری از نور آفتاب و مناطق بادخیز ظرفیت بالقوه بسیاری برای تولید انرژی‌های پاک دارد که باید بالفعل شود.

رفع محدودیت‌های برقی صنایع از هفته آینده
از طرف دیگر سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه محدودیت‌های صنایع کاهش یافته گفت: در روزهای اخیر به جای اعمال محدودیت‌، همکاری‌هایی با بعضی از صنایع داشتیم و این همکاری‌ها در آینده هم باید ادامه پیدا کند. مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به محدودیت‌های بخش صنایع سیمان و فولاد گفت: در روزهای گذشته تقریباً محدودیتی در بخش صنایع نداشتیم و البته همکاری‌هایی وجود داشته است و از هفته آینده به طور کامل محدودیت‌های این صنایع برداشته می‌شود. وی افزود: برای فصل زمستان با توجه به محدودیتی که در تأمین سوخت نیروگاه‌ها و ضرورت استفاده از سوخت مایع داریم باید این همکاری‌های تداوم داشته باشد تا ان‌شاءالله مجبور به اعمال محدودیت نشویم. سخنگوی صنعت برق در پاسخ به تأثیر اعمال تعرفه‌گذاری پلکانی نیز گفت: در مورد بحث اصلاح تعرفه‌گذاری هنوز زود است که بخواهیم قضاوت دقیقی داشته باشیم ولی قطعاً در کاهش مصرف مؤثر بوده است. وی در پایان گفت: اصلاح تعرفه‌گذاری‌ها سالیانه انجام می‌شود و تعرفه‌ها همواره در ۶ پلکان تعریف می‌شود. امسال در پیک مصرف، تعرفه برق مشترکانی که دو برابر الگوی متعارف، مصرف داشته‌اند با قیمت آزاد حساب شد اما در زمستان بعید است کسی به این حد مصرف برسد به جز مصارف خاص استخراج رمزارز که آن هم باید طبق قانون برخورد شود.

ثبت مشکلات واحدهای صنعتی در سامانه رفع موانع تولید



در همین حال دومین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرک‌ها و نواحی صنعتی به ریاست معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در نشست‌ کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها و سامانه مانع زدایی و رفع موانع تولید ارائه شد. در ادامه هریک از اعضاء برای تقویت سازوکارهای نظارتی و اقدامات اجرایی لازم برای تسهیل و رفع موانع تولید واحدهای صنعتی در کارگروه‌های ملی و استانی، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و تصمیمات مورد نظر اتخاذ شد. براساس این گزارش تاکنون 72 نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها برگزار و به مشکلات 273 واحد صنعتی رسیدگی شده است.
همچنین تعداد 107 واحد صنعتی مشکلات خود را در سامانه "مانع زدایی و رفع موانع تولید" سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ثبت نموده‌اند که اقدامات لازم برای حل مشکلات از طریق شرکت‌های استانی تابعه و مراجع قانونی مربوطه درحال انجام می‌باشد. شایان ذکر است، سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با ثبت نام در درگاه خدمات الکترونیک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نشانی eservice.isipo.ir می‌توانند نسبت به دریافت خدمات و انعکاس مسائل، مشکلات و موانع پیرامون فضای کسب و کار خود اقدام نمایند. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.