رييسي: لغو رواديد دو كشور خبر خوب نخست‌وزير عراق براي ايران بود

ابراهيم رييسي ديروز، بيش از يك ماه پس از آغاز دوران رياست‌جمهوري خود در حالي براي نخستين‌بار به‌طور رسمي ميزبان يك مقام عاليرتبه خارجي بود و به اين اعتبار مراسم رسمي استقبال را در ساختمان اجلاس سران به‌جا آورد كه ميهمان اين مراسم كسي نبود جز مصطفي الكاظمي نخست‌وزير عراق. الكاظمي كه ديروز در راس يك هيات مقام‌هاي عاليرتبه عراقي وارد تهران شد، درحالي در اين مراسم رسمي در ساختمان اجلاس سران مورد استقبال رييس دولت سيزدهم قرار گرفت كه ساعتي پيش از آن، با استقبال علي‌اكبر محرابيان وزير نيرو و رييس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور وارد تهران شده بود. اين درحالي بود كه بنابر عرف حاكم بر اين دست ديدارهاي ديپلماتيك در گذشته، معمولا مراسم استقبال رسمي در كاخ سعدآباد برگزار مي‌شد. مكاني كه ظاهرا رييسي چندان تمايلي به حضور در آن ندارد!
هرچه بود اما ساعتي پس از به‌جا آوردن آداب و آيين مراسم استقبال رسمي، مذاكرات دوجانبه رييس‌جمهوري اسلامي ايران و نخست‌وزير عراق نيز آغاز شد. مذاكراتي كه درمجموع، دو طرف بر توسعه و تحكيم هرچه بيشتر همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي و بررسي و تبادل‌نظر پيرامون مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي تاكيد كردند. رييسي و الكاظمي روز گذشته در يك نشست خبري مشترك نيز حاضر شده و به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، به‌ويژه روابط تهران-بغداد پرداختند.
ابراهيم رييسي كه در ديدار مصطفي الكاظمي، با تاكيد بر اشتراكات گسترده و عميق تاريخي، فرهنگي و مذهبي دو ملت ايران و عراق، روابط دو ملت را فراتر از سطح جغرافيايي و همسايگي توصيف و تاكيد كرد كه هيچ عاملي نمي‌تواند در پيوند ناگسستني دو ملت خدشه‌اي وارد كند، در ادامه با بيان اينكه ظرفيت همكاري دو كشور بسيار بيشتر از سطح كنوني است، گفت: ظرفيت‌هاي همكاري بين دو كشور مورد شناسايي و توافق قرار گرفته و اكنون زمان اجرايي كردن توافقات و تعامل گسترده اقتصادي به سود منافع دو ملت و توسعه منطقه‌اي است. رييس دولت سيزدهم همچنين با اشاره به لزوم توسعه هرچه بيشتر روابط تجاري و اقتصادي دو كشور، اجراي توافقات موجود بين تهران و بغداد از جمله اتصال خطوط ريلي شلمچه- بصره را مورد تاكيد قرار داد و خواستار اجراي تعهدات عراق درخصوص مطالبات مالي ايران شد. او در ادامه با تاكيد بر تداوم همكاري دو كشور در حوزه‌هاي راهبردي، به اجلاس بغداد اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از نقش‌آفريني منطقه‌اي عراق حمايت مي‌كند و به‌دنبال تثبيت امنيت منطقه با محوريت ايران، عراق و كشورهاي پيراموني بدون مداخله نيروهاي خارجي هستيم. رييسي تاكيد كرد: تهران حامي گفت‌وگوهاي درون‌منطقه‌اي، بدون مداخله بيگانگان است. او همچنين با اشاره به حضور نيروهاي خارجي به‌ويژه امريكايي‌ها در منطقه، اين حضور را فارغ از اينكه در كدام‌يك از كشورهاي منطقه باشد، «مخل امنيت و ثبات در سطح منطقه» عنوان و تاكيد كرد كه «هيچ سودي براي كشورهاي منطقه ندارد.» رييسي همچنين مواجهه و بررسي قاطع ابعاد سياسي و حقوقي ترور شهيدان حاج قاسم سليماني و ابومهندس در مجامع حقوقي و بين‌المللي را مورد تاكيد قرار داد. او در اين ديدار همچنين با اشاره به ملاحظات دولت عراق درباره همه‌گيري ويروس كرونا ابراز اميدواري كرد كه تا حد ممكن، زمينه سفر عاشقان اباعبدالله‌الحسين(ع) تسهيل شود.
همزمان مصطفي الكاظمي نخست‌وزير عراق نيز در جريان اين ديدار با تاكيد بر اينكه ارتباطات عميق تاريخي، تمدني و مذهبي، مناسبات ويژه‌اي در روابط ايران و عراق رقم زده، از عزم مصمم بغداد براي گسترش هرچه بيشتر سطح همكاري‌هاي خود با ايران در عرصه‌هاي مختلف به‌ويژه اقتصادي و تجاري و فعال كردن ظرفيت‌هاي توسعه روابط اقتصادي در همه بخش‌ها گفت و در ادامه با تقدير از نقش ويژه حاج قاسم سليماني در مبارزه با تروريسم اظهار داشت: آمادگي داريم تا فعاليت تيم مشتركي كه مساله حقوقي اين ترور را به‌صورت داخلي و بين‌المللي پيگيري مي‌كند، تقويت كنيم. اين درحالي بود كه الكاظمي در ادامه با ارايه گزارشي از موفقيت‌آميز بودن اجلاس بغداد، خواستار حمايت جمهوري اسلامي ايران از نقش‌آفريني عراق در منطقه شد و با اشاره به لزوم عملي كردن تعهدات كشورش در مقابل ايران، بر پيگيري سريع انجام كامل اين تعهدات تاكيد كرد.
 نشست مشترك هيات‌هاي ايران و عراق


در ادامه برنامه‌هايي كه پيرو سفر نخست‌وزير عراق به تهران پيش‌بيني شده بود، نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و عراق نيز به رياست رييس‌جمهوري ايران و نخست‌وزير عراق برگزار شد. نشستي كه در آن، باتوجه به ظرفيت‌هاي گسترده‌اي كه در مسير توسعه و تحكيم مناسبات اقتصادي تهران- بغداد وجود دارد، شيوه‌هاي توسعه روابط تجاري و اقتصادي، زيرساخت‌هاي ارتباطي و اتصال شبكه ريلي دو كشور ازجمله راه آهن بصره- شلمچه و نيز مطالبات مالي ايران از عراق مورد بررسي قرار گرفت. در اين نشست همچنين وزيران مربوطه شيوه‌هاي عملياتي كردن توافقات انجام شده بين دو كشور را بررسي و مورد گفت‌وگو قرار دادند.
 نشست خبري رييس‌جمهور و نخست‌وزير
اما چنان كه اشاره شد ابراهيم رييسي و مصطفي الكاظمي در ادامه برنامه‌هاي روز گذشته خود، در يك نشست خبري مشترك نيز حاضر شدند و بر اين پايه، رييس دولت سيزدهم با بيان اينكه روابط تهران-بغداد، صرفا رابطه همسايگي نيست، تصريح كرد: ارتباط عميق تهران و بغداد از باورها و قلب‌هاي دو ملت، دو كشور و دو دولت نشأت مي‌گيرد. رييسي همچنين گفت: به رغم خواست دشمنان سطح روابط و مناسبات ايران و عراق روز به روز توسعه خواهد يافت. او كه در بخشي از سخنانش «توسعه روابط دو كشور» را عاملي براي نقش‌آفريني تهران و بغداد در مناسبات منطقه‌اي‌، جهاني و ارتباطات بين‌المللي عنوان كرد، در ادامه گفت كه امروز بر تحكيم و تعميق هرچه بيشتر روابط دو كشور تأكيد شد. رييسي همچنين با اشاره خبر خوب نخست‌وزير عراق در مورد لغو رواديد سفر براي دو كشور، اظهار داشت: در نشست امروز بر اراده دو كشور در توسعه كريدور ريلي و تسريع در برقراري ارتباط ريلي بين شلمچه و بصره تأكيد شد و تقويت روابط مالي و پولي بين دو كشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. او با اشاره به نزديك شدن به اربعين حسيني، خاطرنشان كرد: بدون ترديد در وضعيت امروز كرونايي، حفظ و صيانت از جان زائران عزيز بسيار اهميت دارد، اما در عين حال نخست‌وزير عراق وعده دادند تا جايي كه امكان دارد، تعداد پذيرش زائران را افزايش دهند.
در ادامه مصطفي الكاظمي نخست‌وزير عراق نيز با تأكيد بر اينكه عراق بر گسترش و تحكيم روابط با جمهوري اسلامي ايران اهميت ويژه‌اي قايل است، اظهار داشت: امروز مجموعه‌اي از پرونده‌هاي مربوط به توسعه روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسي قرار داديم و مصمم هستيم سطح روابط خود را در راستاي منافع و مصالح دو ملت هر چه بيشتر گسترش دهيم. نخست‌وزير عراق تصريح كرد: در نشست امروز افزايش و توسعه بيش از پيش تبادلات تجاري بين دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار داديم. الكاظمي با قدرداني از حمايت‌هاي ايران از دولت و ملت عراق در مقابله با تروريسم، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از لحظه نخست براي مقابله با تروريست داعش در كنار ملت عراق قرار گرفت و ملت عراق همواره قدردان اين حمايت‌ها خواهد بود. نخست‌وزير عراق تصريح كرد: موضع عراق نسبت به رابطه با جمهوري اسلامي ايران پايدار و ثابت است و حكومت و ملت عراق در همه عرصه‌ها در كنار ملت و حكومت ايران خواهد بود.