شب‌نشینی باشکوه ستارگان در شب شادمانی پنه‌لوپه کروز!

شهروند|در شبی که به‌رغم نام‌بردن از فیلم «زالاوا» به ‌نوان یکی از برندگان جوایز فرعی فستیوال، سینمای ایران سهمی از جوایز اصلی فستیوال ونیز نداشت؛ این جشنواره که به‌عنوان یکی از سه فستیوال سینمایی بزرگ و باشکوه دنیا شناخته می‌شود، به پایان راه رسید و نامدارانی چون جین کمپیون، پائولو سورنتینو، روبرتو بنینی، جیمی لی کرتیس، مگی جیلنهال و البته پنه‌لوپه کروز جایزه گرفتند تا دنیای سینما شاهد یکی از پرستاره‌ترین اختتامیه‌های سینمایی بوده باشند.
با این حال در دوره‌ای که سرشار از نام‌های فیلمسازان بزرگی چون پدرو آلمادوار، جین کمپیون و پائولو سورنتینو بود؛ شیر طلا در نهایت نه به کمپیون رسید و نه سورنتینو؛ بلکه شاهد بودیم که فستیوال ونیز هم به چاه ویل تقسیم جوایز مفهومی افتاد و مانند فستیوال کن، مهم‌ترین جایزه خود را به یک کارگردان زن نه‌چندان شناخته‌شده داد تا معلوم شود سیاست اهدای جوایز جشنواره‌های مهم سینمایی به زنان و رنگین‌پوستان و دیگر اقلیت‌ها حالا حالاها ادامه دارد.

 شیرهای سهمیه‌ای ونیز
ساعاتی پیش رسانه‌ها و خبرگزاری‌های سینمایی نوشتند که هیأت داوران جشنواره بین‌المللی ونیز بهترین‌های هفتادوهشتمین دوره این رویداد سینمایی را معرفی کرد.
خبرگزاری صبا به نقل از سایت جشنواره در این زمینه با اشاره به معرفی برگزیدگان هفتادوهشتمین دوره جشنواره بین‌المللی ونیز نوشته: دوره هفتادوهشتم جشنواره ونیز که با نمایش فیلم «مادران مشابه» ساخته پدرو آلمودوار کار خود را آغاز کرده بود، به پایان راه رسید و جایزه بهترین فیلم یا همان شیر طلای ونیز که به‌عنوان مهم‌ترین جایزه این جشنواره و البته یکی از مهم‌ترین و معتبرترین جوایز سینمای جهان شناخته می‌شود، به فیلم «رویداد» ساخته آدری دیوان فرانسوی تعلق گرفت- تا رسم نامبارک و تبعیض‌آمیز حضور و البته جوایز سهمیه‌ای و سفارش‌شده اقلیت‌های جنسیتی و نژادی در این دوره از فستیوال ونیز هم دنبال شده باشد.



خبرگزاری‌ها همچنین از اهدای جایزه بزرگ هیأت داوران به فیلم «دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو؛ و البته اهدای جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «حفره» ساخته میکل آنجلو فرامارتینو نیز خبر دادند.
بنا بر گزارش‌های منتشرشده، جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان نیز در مراسم پایانی دوره جاری فستیوال ونیز به جین کمپیون برای کارگردانی فیلم «قدرت سگ» اهدا شد.
سینمای ایران در کما
غیبت سینمای ایران در بخش اصلی و رقابتی فستیوال هفتادوهشتم ونیز از نگاه اغلب خبرگزاری‌ها پنهان نمانده و بسیاری به این موضوع اشاره کرده‌اند که این دوره از جشنواره ونیز درحالی برگزار شد که سینمای ایران برخلاف نزدیک به یک‌دهه گذشته هیچ نماینده‌ای در بخش رقابتی جشنواره نداشت.
غیبت آشکاری که حتی حضور فیلم «زالاوا» در یکی از بخش‌های موازی و مستقل جشنواره با عنوان «هفته منتقدان ونیز» هم نتوانست آن را جبران کند. با این حال فیلم ایرانی «زالاوا» در شب پایانی توانست جایزه بزرگ هیأت داوران بهترین فیلم و جایزه فیپرشى (فدراسیون بین المللى منتقدان سینما) را دریافت کند- تا حداقل کام سازندگان و دیگر عوامل این فیلم در این دوره از جشنواره شیرین شده باشد.
کانال «مستقل‌های سینمای ایران» درباره حضور فیلم «زالاوا» در بخش «هفته منتقدان ونیز» نوشته: بخش «هفته منتقدان ونيز» بخش مستقل و موازى و جنبی بخش رسمى جشنواره ونيز است که در ادامه سیاق سال‌های اخیر شمارى از جشنواره‌هاى معتبر جهانى مانند كن، برلين و لوكارنو ایجاد شده است.

شیرهای افتخاری
 در این دوره از جشنواره فیلم «ونیز» دو جایزه شیر طلایی افتخاری نیز به روبرتو بنینی فیلمساز و بازیگر نامدار ایتالیایی و جیمی لی کرتیس بازیگر زن فیلم‌هایی چون «هالووین» و «ماهی به نام واندا» اهدا شد. روبرتو بنینی در هنگام دریافت جایزه از همسر بازیگرش نیکولتا براسچی تشکر کرد: می‌خواستم جایزه را به تو پیشکش کنم. اما این کار را نمی‌کنم، چون جایزه مال توست. من فقط با یک روش زمان را اندازه می‌گیرم: وقت‌های با تو بودن و وقت‌هایی که با تو نیستم!
جیمی لی کرتیس نیز از والدین بازیگرش تونی کرتیس و جنت لی قدردانی کرد: آنها افتخار خواهند کرد که دختر کوچکشان این جایزه را گرفته. فکر می‌کنم این جایزه به آن دو اهدا شده و بنابراین من هم از پدر و مادرم تشکر می‌کنم.

برندگان بزرگ، جوایز بزرگ
اما در دوره‌ای که ریاست هیأت داوران جشنواره را بونگ جون- هو کارگردان سرشناس کره‌ای فیلم «انگل» برعهده داشت؛ علاوه بر‌ اودرى ديوان فرانسوی، پائولو سورنتينوی ايتاليایی و جین کمپیون نیوزلندی بسیاری دیگر از سینماگران نیز دست پر از ونیز بیرون رفتند. مثل فیلیپو اسکاتی بازیگر جوان فیلم «دست خدا» که جايزه بازيگر نوظهور را دريافت كرد. یا جایزه بهترين بازيگر زن موسوم به کاپ ولپی که به پنه‌لوپه كروز برای فيلم «مادران موازى» پدرو آلمودووار رسید و البته كاپ ولپى بهترين بازيگر مرد، که در پایان شب به جان آرچيلا برای فيلم فيليپينى «گمشده» ساخته اريك ماتى اهدا شد. جايزه بهترین فيلمنامه را هم «دختر گمشده» به نويسندگى و كارگردانى مگى جيلنهال گرفت.

رو به آینده
اما در بخش افق‌ها که یکی از داورانش شهرام مکری سینماگر ایرانی بود، جایزه بهترین فیلم به «زوار» ساخته لوریناس باریسا رسید.
جایزه ویژه هیأت داوران را «جنبش بزرگ» ساخته کایرو روسو گرفت و جایزه بهترین کارگردانی هم به اریک گراول برای فیلم «تمام وقت» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلمنامه به سناریوی «۱۰۷ مادر» نوشته مشترک پیتر کریکِس و ایوان اوستروچوفسکی؛ جایزه بهترین بازیگر مرد به پی‌ست چحون در فیلم «ساختمان سفید» و جایزه بهترین بازیگر زن نیز به لاور کالامی در فیلم «تمام وقت» تعلق گرفت.