«گزارش منفی» گروسی در پاسخ به «حسن نیت» تهران

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: سفر روز یک شنبه رافائل گروسی به تهران، صدور قطعنامه ضد ایرانی در وین را منتفی کرد، ولی مدیرکل آژانس در نشست دیروز شورای حکام یک بار دیگر موضوع وجود آلودگی انسانی را پیش کشید و از همکاری نکردن ایران و تداوم پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرد. گروسی با این واکنش، آن‌هم یک روز بعد از میزبانی تهران از او، دست‌کم در گام اول نشان داد که پاسخ مناسبی برای حسن نیت ایران ندارد. رافائل گروسی که شنبه شب برای دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تهران آمد، در حالی روز یک شنبه پس از سفری یک روزه، ایران را ترک کرد که با مثبت ارزیابی کردن گفت‌وگوها، فضای ذهنی مخاطبان از نتیجه سفر خود را به سمت و سوی روشنی سوق داد. طوری که خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع اروپایی گزارش کرد که در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود و البته خود گروسی هم گفت که نیازی به قطعنامه نیست.
اما روز دو شنبه، کمتر از ۲۴ ساعت از سفر مدیرکل آژانس در جلسه فصلی ماه سپتامبر شورای حکام در وین با محوریت برنامه هسته‌ای ایران در حالی که به تشریح آخرین موارد تعاملات خود با ایران می‌پرداخت، در لابه‌لای اشاره به شکل‌گیری فضای مثبت و مذاکرات سازنده با طرف ایرانی، یک بار دیگر از دسترسی نداشتن به تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «من از وجود مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران و اینکه محل کنونی آن مواد اتمی اکنون برای آژانس مشخص نیست، عمیقاً نگران هستم.»‌خبرنگار روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از گروسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «من حتی بعد از حدود دو سال، نگرانی فزاینده‌ای درباره مسائل پادمانی مرتبط با چهار مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده‌اند، دارم و سؤالات در این‌باره هنوز باقی است.»
درخواست مجدد شفافیت در سایه تردید
گروسی در شورای حکام گفت: «شما همچنین گزارش من با عنوان توافقنامه پادمان‌های NPT با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردید که تلاش‌های آژانس برای شفاف‌سازی سؤالات مربوط به صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی را توضیح می‌داد. وجود چندین ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام‌نشده به آژانس در ایران و همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه واضحی از این است که مواد اتمی و یا تجهیزات آلوده به مواد اتمی در آن مکان‌ها وجود داشته است.» گروسی گفته است: «ایران هنوز توضیحات لازم را درباره وجود ذرات مواد اتمی در هیچ‌کدام از این سه مکان که آژانس به آن‌ها دسترسی تکمیلی داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سؤالات آژانس درباره مکان اعلام‌نشده دیگر پاسخ نداده و درباره مکان فعلی اورانیوم طبیعی به‌شکل دیسک فلزی هم شفاف‌سازی نکرده است. من کماکان از اینکه مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران وجود داشته و مکان‌های کنونی آن مواد اتمی برای آژانس نامعلوم است، عمیقاً نگران هستم و همچنین بعد از حدود دو سال، از اینکه مسائل پادمانی فوق‌الذکر مرتبط با چهار مکان اعلام‌نشده در ایران همچنان حل نشده، نگرانی فزاینده‌ای دارم.» مدیرکل آژانس انرژی اتمی در ادامه بار دیگر از ایران خواسته تا شفاف‌سازی کند.


استقبال مسکو از روند طی شده
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بامداد یک شنبه با اشاره به صحبت‌های سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «این سیگنالی دلگرم‌کننده از ایران است. ازسرگیری مذاکرات وین مدت‌هاست که به تعویق افتاده است. فاصله بین دور ششم و هفتم مذاکرات وین (از بیستم ژوئن)، بسیار طولانی شده است. اکنون زمان بازگشت به میز مذاکره است». خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز در وزارت خارجه گفته بود: «ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است. این امریکا بود که برجام را نقض کرد. روابط ایران و آژانس روابط فنی و به دور از ملاحظات سیاسی است. حسن‌نیت نشان دادن یک اتوبان دو طرفه است. آنچه بین ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود، پاسخ ایران را در پی خواهد داشت.»‌وی در این‌باره تأکید کرد: «گفتگو‌های وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و آمده است. دولت اعلام کرده گفتگو‌های وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد و قطعاً انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند.»‌اولیانوف روز یک شنبه نیز در واکنش به استقبال انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «خوشحالم که اعلام کنم روسیه و اتحادیه اروپا درباره مسائلی که نوشتید توافق نظر دارند. ما هم از نتایج سفر آقای گروسی به ایران استقبال می‌کنیم.»