مطالبه عدالت باید گفتمان رایج مردم شود

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: نشر خوبی‌ها و مطالبه عدالت باید تبدیل به گفتمان رایج بین مردم شود، مجموعه‌های مردمی باید مهم‌ترین منادیان و حامیان عدالت‌خواهی در جامعه باشند. حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب همزمان با سومین سال انتصاب در یک نشست خبری گفت: سازمان تبلیغات اسلامی دارای وظایف متنوع و متعددی است، به عنوان مثال در ایام محرم و صفر با بیش از ۹۰هزار هیئت مذهبی تعامل دارد، خوب است که فعالیت ۹۳هزارو ۹۵۴ هیئت تبلیغ شود که چه برنامه‌ها و دسته‌بندی‌هایی دارند. در گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات با تلاش و کوشش فراوان به سمت و سوی علمی‌تر شدن، مردمی‌تر شدن و اجتماعی‌تر شدن و جوانانه‌تر شدن حرکت می‌کند.
حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: در گام دوم می‌توان گفت قدری حرکت ما جوان‌محور بوده است. ضمن احترام به همه زحماتی که پیش از این در مجموعه سازمان تبلیغات و در دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشیده شده است، تلقی بنده این است که می‌شود این تمایز‌ها و تفاوت‌ها را نشان داد. باید گفت مسئولیت‌های متعدد و متنوعی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده و سعی ما یک حرکت رو به جلو در گام دوم بوده است.
لزوم بازسازی ساختار فرهنگی
حجت‌الاسلام قمی در خصوص هم‌افزایی بین نهاد‌های فرهنگی و تبلیغی عنوان کرد: ما دستگاه‌های فرهنگی متعددی داریم که هر کدامشان به ضرورتی بجا تأسیس شده‌اند، اما برای گام دوم انقلاب ضروری است، ساختار نهاد‌های فرهنگی بازسازی شود و این ساختار فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهد. معاونت فرهنگی در همه دستگاه‌ها وجود دارد و من موافق این هستم که برای تجمیع توان‌ها و هم‌افزایی نهاد‌های فرهنگی باید تلاش کرد. رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص دغدغه‌مند و همگام و همسو فکر می‌کنند که وقت بازسازی و باز‌آرایی رسیده است. ما نیز سعی می‌کنیم توان کارشناسی را افزایش دهیم و موازی‌کاری‌ها کم شود و ما این هم‌افزایی را شروع کرده‌ایم، منتها فرهنگ امر زمانبری است.


مفهوم «تواصی» باید فراگیر و عملیاتی شود
حجت‌الاسلام قمی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستاورد‌های سازمان تبلیغات جهت تبلیغ دین و در تشریح برند «نشر خوبی‌ها» مطرح شد، گفت: ما پرچمدار گفتمان پیش‌برنده در فضای عمومی هستیم. جوانان مکتبی باید این فضا را به دست بگیرند. اسلام ناب به عنوان فطرت اسلامی با هویت ما عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی باهم عجین هستند. مردم ایران به شدت فرهیخته و دین‌باور هستند و این موضوع را پایش‌های جامعه‌شناسانه تصدیق می‌کند و برخلاف چیزی که در تبلیغات عنوان می‌شود، دین‌باوری جوانان درصد بالایی دارد.
حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: اسلام برای سعادت جامعه و برای ارتقای فرهنگی جامعه، مسئله مراقبت از همدیگر را ترویج کرده است، لذا مفهوم تواصی به عنوان مفهومی دینی باید فراگیر و عملیاتی شود. تواصی به حق و تواصی به صبر باید کرد و همه در این امور باید دست به دست هم دهند. مکتب امام (ره) بهترین قرائت از اسلام ناب محمدی (ص) را پیش روی ما قرار داده و نشر خوبی‌ها در امتداد تبلیغ عمومی دین است. ما برای اینکه این شعار عمومی‌پسند باشد، آن را انتخاب نکردیم بلکه تلقی ما از دین نشر خوبی‌هاست. اگر مردم مراقب خوبی‌ها هم نباشند و تنها اشکالات همدیگر را ببینند و خوبی‌ها را نبینند خوب نیست، گرچه در مواجهه با ما مسئولان باید سختگیر باشند.
شبکه‌های اجتماعی بستری برای نشان دادن خوبی‌هاست. عده‌ای موظف به نشر خوبی‌ها هستند مانند رسانه ملی، اما در بین عموم مردم هم ترویج خوبی‌ها باید رایج شود، به عنوان مثال وقتی در عید غدیر مغازه‌داران به عشق امیرالمؤمنین (ع) تخفیف می‌دهند و اعلام می‌کنند، این جلوه‌ای از همان نشر خوبی‌هاست. اینکه در این زمانه مسائل اقتصادی فشار زیادی بر مردم می‌آورد، آن کسی که جلوی ناامید کردن مردم را می‌گیرد، اشاعه خوبی کرده است. در این مسیر و زمینه خیلی باید بیشتر جلو برویم.
حجت‌الاسلام قمی افزود: یک دسته از امور حاکمیتی معمولی وجود دارد که دستگاه‌ها موظف هستند و ما نیز موظف هستیم، به عنوان مثال ما برای مؤسسات قرآنی مجوز برگزاری آزمون حفظ قرآن یا صحت کتابت قرآن صادر می‌کنیم. این یک شئون حاکمیتی است که مجوزی صادر می‌شود. به مجموعه‌های مردمی کمک می‌کنیم که اتحادیه‌ای شکل بگیرد و این فعالیت‌ها تقویت شود. در هیئت‌های مذهبی هم مجوزی صادر می‌شود، تعاملی با یک مجموعه صورت می‌گیرد، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی مواردی از این دست نقش‌های حاکمیتی است که سازمان باید انجام دهد، به عنوان مثال انتخابات کانون مداحان شورای هیئت‌های مذهبی یا جمعیت بانوان فرهیخته کانون‌های فرهنگی تبلیغی بین فعالان مردمی برگزار می‌شود و نمایندگان در گستره شهرستانی- استانی و ملی پیدا می‌کنند. این روایت معمولی از کار‌های حاکمیتی به عهده ماست یا مجموعه‌هایی که اداره می‌کنیم فرضاً ما در حوزه هنری ۲۰۰ سینما داریم. در شرایط کرونایی که در سینما را می‌بندند، شما باید کاری کنید که این بچرخد. کسی که ۲۰سال است کارمند سینماست، نمی‌شود به او گفت پول نداریم.
حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: در شورا‌ها و مجامع بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی جوانان و بقیه موارد از این دست حضور داریم. اینجا می‌توان گفت در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه طرح‌هایی را پیش بردیم. ما از هر فرصتی که به دست آمده است سعی کرده‌ایم مطالبه‌ای را مطرح کنیم. ما خود را نماینده مجموعه‌های مردمی در حاکمیت می‌دانیم، باید این مردمی بودن گسترده‌تر از امروز بشود. ما این شأن را وظیفه خود می‌دانیم، کما اینکه برخی منویات و مقاصد رهبری باید به مجموعه مردمی منتقل شود، باز ما خود را واسطه این مسئله می‌دانیم.
حجت‌الاسلام قمی خاطرنشان کرد: نشر خوبی‌ها و مطالبه عدالت باید تبدیل به گفتمان رایج بین مردم شود، مجموعه‌های مردمی باید مهم‌ترین منادیان و حامیان عدالت‌خواهی در جامعه باشند. ما در سازمان تلاش کردیم قدری به این مهم بپردازیم، در بازسازی فرهنگ مردم محور هستند و بازسازی فرهنگی جامعه جز با فعالیت‌های مردمی امکانپذیر نخواهد بود. بر این اساس سازمان تبلیغات نیز در میدان فرهنگی با محوریت مردم وارد عمل شد.