اعلام قوانین تحصیلی زنان درافغانستان

بنفشه غلامی/ در سومین روز از آغاز به کار دولت ملامحمد حسن آخوند، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر به عنوان نخستین میهمان بلندپایه دستگاه دیپلماسی طالبان وارد کابل شد. او بلندپایه‌ترین مقام دیپلماتیک است که در یک ماهی که از سقوط کابل می‌گذرد، وارد افغانستان شده است.
طالبان که روزهای پر هرج و مرج ابتدایی استیلای خود بر افغانستان را پشت سر گذارده‌اند و روز جمعه آغاز به کار دولت خود را بدون هیچ تشریفاتی اعلام کردند، برای ادامه راه خود و پذیرش بین‌المللی تکیه خود را به دو کشوری داده‌اند که سال‌ها است آنها را دوست خود می‌دانند: پاکستان دوست چند دهه‌ای آنان و قطر که در سال‌های اخیر از طریق دفتری که در دوحه در اختیار آنان گذاشته است، اجازه داده وارد مذاکرات مهمی چون مذاکره با امریکا شوند و به تبع آن خود را در قامت مسئولان سایر کشورها ببینند.
هم پاکستان و هم قطر که نیاز طالبان را بخوبی درک کرده‌اند، در دو روز گذشته سعی کردند به یاری آنان بشتابند و فضای افغانستان را مانند هر کشور دیگری، عادی جلوه دهند.
قطر، میانجی یا پیام‌آور


در این راه، گام نخست را قطر با سفر وزیر خارجه‌اش برداشت. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در بدو ورود خود به افغانستان، نخست با ملامحمد حسن آخوند که نخست وزیری طالبان را برعهده دارد، دیدار کرد. او در این دیدار از طالبان خواست به وعده‌های خود برای تشکیل دولت فراگیر پایبند بمانند و «همه گروه‌ها و قومیت‌ها را در آشتی ملی لحاظ کنند.»  طالبان جزئیات این دیدار را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده و تنها سخنگوی طالبان اشاره کرده است که روابط دوجانبه، کمک‌های بشردوستانه، توسعه اقتصادی افغانستان، تعامل این کشور با جهان و همچنین مبارزه با تروریسم، اصلی‌ترین موضوعاتی بوده است که در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد، مورد مذاکره قرار گرفته‌اند.
در این دیدار شماری از مقامات دولت طالبان از جمله امیرخان متقی، وزیر خارجه و یعقوب مجاهد، وزیر دفاع این دولت نیز حضور داشتند. بنابراین گزارش، وزیر خارجه قطر بعد از این دیدار با عبدالله عبدالله و حامد کرزای نیز دیدار کرد.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در حالی به کابل رفت و با مقامات دولت طالبان وارد مذاکره شد که در هفته گذشته در کشور خود میزبان سه وزیر خارجه از کشورهای امریکا، آلمان و فرانسه بوده است. محور همه این دیدارها و مذاکرات نیز افغانستان، طالبان و خروج غیرنظامیان از افغانستان بود. از همین رو تصور می‌شود، وزیر خارجه قطر در این سفر حامل پیام‌هایی از این سه کشور نیز بوده است. قطر که همواره بابت مراوداتی که با طالبان داشته، از سوی برخی ناظران متهم به حمایت از گروه‌های افراطی شده است، بارها تأکید کرده قصد دارد در قامت میانجی بحران‌ها ظاهر شده و با باز نگه داشتن راه‌های ارتباطی بین گروه‌ها و دولت‌های معارض، اجازه دهد دیپلماسی جریان خود را حفظ کند. سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نیز تأکیدی بر همین نقش بود.
پاکستان، ورود به فاز حمایت
غیر نظامی
پاکستان که در چند هفته اخیر دخالت‌های نظامی آشکار و پنهانش از طالبان، مورد توجه رسانه‌های خبری جهان بود، در جدید ترین اقدام حمایتی‌اش، دیروز نخستین پرواز تجاری به کابل در یک ماه اخیر را انجام داد تا این فرودگاه غیر از پروازهای شتابزده نظامیانی که در حال فرار از افغانستان بودند، شاهد پروازهایی باشد که امید به زندگی را به یاد می آورد. به گزارش «فرانس پرس»، هواپیمای شرکت هواپیمایی پاکستان که صبح دیروز از باند فرودگاه اسلام آباد برخاست و  در فرودگاه بین‌المللی کابل بر زمین نشست، هرچند راهی برای حمایت از بازگشت  فعالیت‌های تجاری جهانی به افغانستان بود، اما تقریباً خالی از مسافر بود و تنها حدود 10 نفر از آن پیاده شدند که گفته می‌شود درواقع خدمه پرواز بودند.
سخنگوی این خط هوایی نیز گفته است که پاکستان خواهان پروازهای منظم به افغانستان و از آن به اسلام آباد است اما هنوز برای تعداد این پروازها تصمیمی گرفته نشده است.
این هواپیما پرواز برگشتی هم داشت. به گفته مسئولان فرودگاه حدود 100 مسافر منتظر بازگشت به اسلام آباد بودند. البته در یک هفته گذشته چند هواپیمای قطری حامل کمک‌های بشردوستانه نیز در فرودگاه کابل به زمین نشسته بودند. ازسرگیری پروازهای بین‌المللی در کابل می تواند آزمونی جدی برای طالبان باشد که وعده داده است به کسانی که دارای برگه‌های عبور قانونی باشند، اجازه تردد خواهد داد. این در حالی است که طالبان در روزهای گذشته تمامی شهروندان افغان را ممنوع‌الخروج اعلام کرده بود.

اعلام قوانین تحصیلی زنان درافغانستان

عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان قوانین تحصیل زنان را اعلام کرد. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، به گفته عبدالباقی حقانی، زنان افغان می‌توانند به تحصیل خود در دانشگاه‌ها تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند اما کلاس‌های آنان جدا از کلاس‌های مردان خواهد بود و علاوه بر آن حجاب برای زنان اجباری است.
او درباره تفکیک جنسیتی نیز تأکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم دختران و پسران به طور همزمان آموزش ببینند به لطف خدا تعداد معلمان و اساتید زن زیاد است و بنابراین آموزش دختران توسط زنان انجام خواهد شد. البته در صورت نیاز مردان نیز می‌توانند آموزش زنان را به شرط رعایت حجاب از سوی دختران انجام دهند.» به گفته وی، موضوعات درسی در افغانستان مورد بازبینی قرار خواهند گرفت و در آنها تغییراتی داده خواهد شد.