آیا برخورد سلبی با گروه نوازندگان «سل‌لا» ضروری بود؟ برخورد فالش با جوانان نوازنده

گروه فرهنگ و هنر – گروه‌شان تشکیل شده از چند جوان، نوجوان و حتی کودک. همگی گیتار به دست در خانه‌ای تاریخی یک ترانه را با حفظ تمامی شئونات اجرا می‌کنند و در صفحه اینستاگرام‌ گروه‌شان بارگذاری می‌کنند. چندی بعد در فضای مجازی خبری منتشر می‌شود که این گروه بازداشت شده‌اند و برایشان پرونده تشکیل شده است!
به هر گوشه‌ای از ایران که نگاه بیندازیم، به هر شهر و منطقه‌ای، می‌بینیم که موسیقی در بخش‌های گوناگون زندگی مردم ریشه دوانده است. قدیمی‌تر‌ها و شاید برخی جوان‌ها موسیقی نواحی را می‌پسندند اما موسیقی پاپ و امروزی در میان جوان‌ترها طرفداران بیشتری دارد. حالا به مدد گسترش شبکه‌های اجتماعی همین جوانان برای خودشان کلیپ می‌سازند و در صفحات اجتماعی‌شان به اشتراک می‌گذارند، فارغ از آنکه در پی کسب درآمد یا شهرتی باشند.
اما موسیقی نه‌تنها آنچنان که باید در کشور ما مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، بلکه گاهی حتی شاهد برخوردهای نامناسب با کسانی هستیم که اسم و رسمی ندارند و برای دل خودشان در گوشه‌ای، خواه کنار خیابان باشد و خواه کنج یک خانه تاریخی، می‌نوازند برخورد می‌شود.
کم نبوده‌اند برخوردهای خشن با گروه‌های موسیقی که کنار خیابان به اجرای موسیقی می‌پرداختند. در بسیاری از کشورهای دنیا موسیقی خیابانی بخشی از زندگی روزمره مردم است. افراد بسیاری ساعت‌ها در گوشه خیابان‌ها یا پارک‌ها برای مدتی با سازشان برای عابران می‌نوازند و در مقابلش عابرانی اگر بخواهند، هر مبلغی که دوست داشته باشند را در کلاه یا ظرف‌شان می‌ریزند. حتی در بعضی کشورها حتی برای نوازندگان خیابانی جشنواره هم برگزار می‌کنند و آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهند اما متاسفانه موسیقی در کشور ما با سختی‌ها و مشکلات بسیاری دست به گریبان است. در این میان موسیقی خیابانی اوضاع وخیم‌تری به نسبت موسیقی‌های رسمی دارد.


حتما شما هم هنگام تردد از خیابان‌های شلوغ شهرتان با جوانانی رو‌به‌رو شده‌اید که ساز به دست تلاش می‌کنند تا بهترین اثری را که می‌توانند برای مخاطب بنوازند، عابران هم به عنوان مخاطبان این کنسرت‌های بسیار کوچک خیابانی اجرای این جوانان را نگاه می‌کنند اما همیشه کار این نوازندگان به همین راحتی هم نیست. گاهی برخوردهایی با آن‌ها به دلیل همین نواختن موسیقی صورت می‌گیرد، سازهای‫شان توقیف می‌شود یا حتی با خودشان برخوردهای نامناسبی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال دو سال گذشته در یکی از شهرهای شمالی برخورد بدی با سه نوازنده شمالی شد که بازتاب گسترده‌ای هم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت.
حالا اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی، جوانان علاقه‌مند به موسیقی بستری امن‌تر برای به اشتراک گذاشتن هنرشان یافته‌اند. کم نیستند جوانانی که دور هم جمع شده‌اند و یک گروه موسیقی تشکیل داده‌اند و برای خودشان و به نام گروه‌شان یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی ساخته‌اند و با ساختن کلیپی بسیار ساده سعی می‌کنند هنرشان را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. به طور معمول اگر این‌گروه‌ها شئونات اخلاقی را رعایت کنند، مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد اما به تازگی خبری عجیب از برخورد با یک گروه موسیقی که نماآهنگی از یک ترانه را اجرا کرده‌اند منتشر شده است. گروه موسیقی «سل لا» از چند جوان، نوجوان و حتی کودک دزفولی تشکیل شده که سرپرستی‌اش را پیمان یوسفی به عهده دارد. این گروه در یک خانه تاریخی دور هم جمع شدند و ترانه‌ای را اجرا کردند. ترانه‌ای که نه از لحاظ محتوایی مشکلی دارد و نه از لحاظ شئونات اخلاقی در اجرا. نه تک‌خوانی زنی به گوش می‌رسد و نه رفتاری خارج از عرف از اعضای گروه در کلیپ به چشم می‌خورد. حتی به نظر می‌رسد از دل این جوانان استعدادهای آینده نیز بیرون بیاید.
ماجرا از این قرار بود روح‌الله گراوندی، فرمانده انتظامی دزفول، از احضار و تشکیل پرونده برای مشارکت‌کنندگان در یک موزیک ویدئو که در خانه صنیعی دزفول ساخته شده، خبر داده است. بنا برآنچه ایرنا منتشر کرده است، گراوندی گفته اعضای این گروه را کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و احضار کرده است. او دزفول را شهر دارالمومنین خوانده و گفته اجازه نمی‌دهیم وجهه شهرستان و آبروی دزفول مخدوش شود.
فرمانده انتظامی دزفول بیان کرد: موضوع اجرای موسیقی مختلط یک موضوع فرهنگی بود که رئیس شورای فرهنگی شهرستان به عنوان اولین نفر از ما خواست آن را رسیدگی کنیم. هرکس به تناسب شغل و مسوولیت خود وظیفه دارد از جایگاه شهرستان دزفول صیانت کند.
او افزود: متاسفانه برخی افراد که می‌گویند دلسوز هستیم نه تنها برای رفع مشکلات حمایتی نمی‌کنند بلکه با قلم به دست شدن، آتش بیار معرکه می‌شوند. برخی مسایل باید محرمانه (!) به دستگاه مربوطه مطرح شود نه اینکه با انتشار آن در فضای مجازی، آبروی شهرستان برده و اشاعه فحشا شود.
مهدی چناری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول نیز در این باره گفت: مالک ساختمانی که در آن موسیقی مختلط اجرا شده بود، احضار و از او تعهد گرفته شد. در همین خانه در دهه نخست ماه محرم عزاداری برگزار شد و انتظار می‌رفت افرادی که نسبت به کلیپ موسیقی واکنش نشان دادند و آن را منتشر کردند به این موضوع هم توجه می‌کردند.
با این وجود عجیب این است که خبرگزاری فارس با پیمان یوسفی سرپرست گروه «سل‌لا» یا همان گروه نوازنده‌ای که کلیپ آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده بود، گفت‌وگو کرده است. یوسفی در این این گفت‌وگو اظهار کرد: نه تنها دستگیری بلکه احضاری در کار نبود و در برخوردی کاملا محترمانه و به عنوان نماینده گروه به پلیس و دیدار با دادستان دزفول دعوت شدم. در جلسه‌ای که با بنده برگزار گردید راه‌های قانونی برای اجرای دیگر برنامه‌ها در آینده عنوان شد. انتشار خبری کذب مبنی بر احضار و یا دستگیری تمامی اعضای گروه موجب شد تا افراد سودجو و شبکه‌های معاند از موضوع تماما سو استفاده کنند.
او در بیان دلیل دعوتش به پلیس امنیت گفت: نداشتن برخی از مجوزات و انتشار فیلم در ایام محرم دلایلی بودند که موجب دعوت به گفت‌وگو برای ارائه توضحیات در اداره پلیس شد.
تنقاض بین گفته‌های مسئولان دزفول و سرپرست گروه «سل‌لا» بسیار عجیب است و این شائبه را ایجاد می‌کند که آیا او از سمت کسانی تحت فشار قرار گرفته است؟!
از این موضوع که بگذریم این پرسش مطرح می‌شود که مگر در کلیپ منتشر شده چه چیزی منتشر شده که نیازمند برخورد سلبی با اعضای گروه بوده است؟ چه شئوناتی زیر پا گذاشته شده یا چه هنجارشکنی مشاهده می‌شود که باید کمتر از 24 ساعت شناسایی و برای اعضای گروه تشکیل پرونده می‌شد؟
نعمت احمدی، وکیل و حقوقدان در پاسخ به این پرسش‌ها گفته است: ما یک اصل کلی در علم حقوق داریم به نام قانونی بودن جرم و مجازات که مشخص می‌کند چه چیزی جرم است و مجازات آن جرم چیست. یک اصل کلی دیگر هم داریم که بر اساس آن ما هیچ فردی را نمی‌توانیم تحت تعقیب قرار دهیم یا مجازات کنیم مگر اینکه به جرمش در دادگستری رسیدگی شده باشد و وفق مقررات برای آن فرد حکم قطعی صادر شود.
او ادامه داد: نیروی انتظامی ضابط دادگستری است و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند سر خود اقدام کند، مگر در جرایم مشهودی که در منظر ضابط انتظامی رخ دهد. مصداق این مورد درگیری‌های خیابانی است که ضابط نمی‌تواند منتظر حکم بماند و باید برای جلوگیری از جرم فورا ورود کند.
این حقوقدان با تکیه بر این دو مسئله ادامه داد: لذا با توجه به این موارد باید پرسید که جرم گروه موسیقی دزفولی چیست؟ کجا بررسی شده؟ چه کسی دستور پیگیری داده و حد و حدود دستور چیست؟ یعنی مقام قضایی به نیروی انتظامی دستور داده چگونه عمل کند. اگر تمام مراحل انجام شده باشد تازه به این مسئله می‌رسیم که فعل این افراد جرم است یا خیر؟ مگر ما همین امروز در تلویزیون گروه کر نداریم؟
این حقوقدان چنین اعمالی را تضعیف‌کننده اثرگذاری قانون دانست و گفت: شما هر چیزی را که بی‌دلیل مانع آن شوید بیشتر به آن حریص می‌شوند و رنگ زیرزمینی پیدا می‌کند.
با همه این‌ها ممکن است نداشتن مجوز و چنین مواردی به عنوان دلایل چنین رفتاری عنوان شود اما پرسش مهم این است که آیا به طور کلی در این مورد چنین برخوردی از سوی مسئولان شهر دزفول نیاز بود؟
سایر اخبار این روزنامه
آیا برخورد سلبی با گروه نوازندگان «سل‌لا» ضروری بود؟ برخورد فالش با جوانان نوازنده جلال خوش‌چهره نشست وین زیر سایه توافق موقت محسنی اژه‌ای زمین‌های دولتی منشا فساد عنوان کرد گلوگاه‌های فساد زیر ذره بین دستگاه قضا نمایندگانی که منصب را به خانه ملت ترجیح دادند حکایت این چهار صندلی مو، لامبدا و دلتا سوغات تورهای کنسرت ترکیه می‌شود شب تولد کرونا روی صحنه کنسرت سمت های جدیدی که نامزدهای ریاست جمهوری گرفتند عاقبت به خیری رقبای انتخاباتی خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی کرد درس های اساسی از 20 سال ناکامی در افغانستان «ابتکار » حواشی موضوع آزادسازی واردات خودرو را بررسی کرد ضدو نقیض‌های واردات خودرو قالیباف در دیدار با جمعی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما: فرهنگ و هنر زمینه ساز تحول و معجزه آفرینی در جامعه است سخنگوی وزارت خارجه: برای واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا هیچ محدودیتی نداریم استاد دانشگاه دارایی مسکو: همکاری ایران و روسیه می‌تواند در تثبیت اوضاع افغانستان موثر باشد به دستور الکاظمی صورت گرفت بازداشت افسران عراقی به اتهام دخالت در انتخابات ذبیح‌الله مجاهد: مدت‌هاست ساکن کابل هستم، درست بیخ گوش آمریکایی‌ها! واکسیناسیون دانش آموزان و بازگشایی ایمن مدارس