هر آنچه باید از «مت گالا» بدانید

یک کارشناس مد در گفتگو با آفتاب یزد: مد به دو دسته کاربردی و غیر کاربردی تقسیم می‌شود که غیرکاربردی‌ها هم حتی ممکن است
طرفداران خاص خودشان را داشته باشد ولی عمومیت ندارد
آفتاب یزد- گروه شبکه: مت‌گالا از مهم‌ترین رویدادهای دنیای مُد لباس است که همه‌ساله در موزه متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود. این نمایش، یک مراسم خیریه است که در آن، نامداران دنیای هنر و موسیقی یا سلبریتی‌ها بر اساس تِم یا موضوع اعلام شده از ماه‌ها قبل، لباس‌های عمدتاً جالب توجه می‌پوشند. این مراسم خیریه، سال گذشته به خاطر پاندمی کرونا برگزار نشد ولی موضوع امسال آن عبارت است از «در آمریکا: لغت‌نامه‌ای از مد». اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که فستیوال مد نیویورک در سال‌های اخیر صحنه نمایش مدهای عجیب و غریب بوده و چهره‌ها با عجیب‌ترین پوشش ممکن در این رویداد هنری حاضر شدند که امسال هم از این قائده مستثنی نبوده است. اما به نظر می‌رسد که امسال چهره‌ها و سلبریتی‌ها در داشتن پوشش عجیب سنگ تمام گذاشتند به قدری که مورد توجه و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند. جالب اینجاست که پوشش‌هایی که این چهره‌ها برای این مراسم انتخاب می‌کنند فاقد کارایی است یعنی کسی حاضر نمی‌شود که در یک مراسم رسمی و حتی یک مهمانی ساده چنین لباس‌های عجیبی را به تن کند. البته به نظر می‌رسد این نحوه لباس پوشیدنشان حاوی پیام یا دارای مفهوم خاصی باشد که آنهم به دلیل جلب توجه بیش از حد و یا مورد تمسخر قرار گرفتن کارکردش را از دست می‌دهد. اگرچه مت‌گالا جایی است که از مهمانان انتظار می‌رود (البته اجباری وجود ندارد) با توجه به موضوع آن سال، لباس‌های جسورانه و فراتر از مُد روز بپوشند و حتی گاهی مُد جدیدی را خلق کنند اما باید به نحوی باشد که برای بیننده و حاضرین در این مراسم جذاب، دلپذیر و قابل قبول باشد.
> طراحی‌هایی بر اساس ذهنیت طراح


اما در این راستا دبیر سابق کارگروه مد و لباس به آفتاب یزد گفت: «وقتی صحبت
از مد می‌شود قرار بر این نیست که مثلاً لباسی را که به عنوان مد طراحی کرده‌اند در سطح وسیعی عرضه و مورد قبول همه واقع شود.» مرضیه شفاپور با بیان اینکه در مورد مد دو هدف جاری است، اظهار کرد: «هدف اول برای عام هست یعنی لباسی را طراحی می‌کنند که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند. هدف دیگر به طراحان برمی‌گردد یعنی آنکه طراحان آنچه را که در ذهنشان می‌گذرد را طراحی کنند حتی اگر کاربردی هم آن لباس نداشته باشد. یعنی لباسی را طراحی نمی‌کند که مورد پسند مردم باشد البته ممکن است مردمی هم وجود داشته باشند که از آن طرح خوششان بیاید.» وی ادامه داد: «در واقع این موضوع مانند نقاشی است یعنی ممکن است نقاش طرحی را نقاشی کند که فقط در منزل خودش مورد استفاده قرار بگیرد این یعنی تراوشات ذهنی خودش را روی تابلو بیاورد. یا نقاشی را بکشد که مورد پسند جامعه باشد.» مرضیه شفاپور گفت: «بنابراین مد به دو دسته کاربردی و غیر کاربردی تقسیم می‌شود
که غیرکاربردی‌ها هم حتی ممکن است طرفداران خاص خودشان را داشته باشد ولی عمومیت ندارد. در ایران هم ممکن است طراح لباسی را طراحی کند که بخش عمده‌ای از جامعه از آن خوششان نیاید. از همین رو اینگونه نیست که اگر طراح، لباسی را طراحی می‌کند باید همه از آن خوششان بیاید اما لازم است که اصول اولیه طراحی را در طرح‌شان رعایت کنند.»
> واکنش کاربران
به هر حال پوشش چهره‌ها در این مراسم به خصوص پوشش سلبریتی معروف آمریکا یعنی کیم کارداشیان که با لباسی کاملا سیاه (تمام سر و بدن او را پوشانده بود) در مراسم افتتاح نمایشگاه و هفته مد نیویورک حضور یافته بود مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های جالب آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «فکر کنم به حمایت از طالبان اومده بود».
دیگری نوشت: «انتظاری نمی‌ره ولی تا الان کسی چیز دندان‌گیری در هفته مد نیویورک دیده؟ به ما بگین».
فرد دیگری گفته است: «این دو سال که کرونا شروع شده یک نوع گسست در مد و فشن به وجود آمده و بیشتر دیزاینرها به گذشته عقب گرد زده‌اند و در هفته مد نیویورک به خوبی این بازگشت را می‌توان دید».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «قشنگ مشخصه وسط دزدی به کیم کارداشیان زنگ زدن گفتن پاشو بیا مراسم».
کاربران دیگر نوشته اند: «کیم کارداشیان تو مراسم ‎ یه تیپی زده که انگار صبح دیر
پا شده و تایم واسه میکاپ کردن نداشته، گفته حالا بزار یه چیزی بکشم رو صورتم ببینم
چی میشه»، «همه کارایی که آدمای مشهور مثل هنرمندا و مدلینگ‌ها و سناریست‌های مشهور انجام میدن یه کد حاوی پیام فوری برای دنیاست که نمیشه افشا کردش! پس پیام رو این مدلی میدن البته آدمایی که تو بازی هستن اینو میفهمن نه آدمای معمولی مثل ما!»، «چرا حس می‌کنم کیم کارداشیان پارچه مفت گیر آورده و همشو کرده لباس که حروم نشه»، «این دفعه مهمونی و عروسی دعوت شم پول و وقت صرف میکاپ نمی‌کنم از استایل کیم کارداشیان ایده می‌گیرم یه جوراب مشکی میکشم سرم میرم مراسم»، «این دیگه خدا شاهده اصلا هیچ نوع کووید و جهشی نمی‌گیره»، «قیمت هر کدوم از این لباسا هم خدا تومنه برم با استفاده از مواد بازیافت شدنی و کمترین قیمت براتون لباس درست کنم»، «هیچ کدام جالب و قشنگ نبود»، «چی بگم. به نظرم واقعا مریض هستند. آدم سالم اینجور لباس نمی‌پوشه»، «اسپانسر این فستیوال نوید محمد زاده بوده».