استفاده نیروگاه‌ها در زمستان از میعانات گازی


گروه زیربنایی – مسلم پاک‌گهر: این روزها موضوع تامین سوخت و روشنایی در فصل سرما و گرما به معضلی برای دولت تبدیل شده است. با توجه به هشدارهایی که کارشناسان نسبت به کمبود گاز در فصل زمستان داده و وزیر نفت نیز به این موضوع اذعان داشته است نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در پی راه‌حلی هستند تا اثرات این کمبود را به حداقل برسانند. اما در این بین نبایستی از تاثیرات جانبی تصمیماتی که برای حل یک معضل گرفته می‌شود غافل شد. در صورت استفاده از سوخت مایع در زمستان اگرچه مشکل تامین انرژی را حل می‌کند اما در طرفی دیگر یک معضل بزرگ و جدی به نام آلودگی هوا را در پی خواهد داشت. تا پیش از این مسئولان مردم و خودرهای تک‌سرنشین را عامل آلودگی هوا اعلام می‌کردند اما با شروع کرونا و خلوت شدن خیابان‌ها و البته ماندگاری آلودگی بر سر شهرهای بزرگ و صنعتی کاملا بر همگان عیان شد که مشکل آلودگی هوا نه مردم که سوخت استفاده شده در نیروگاه‌ها بوده است. حالا اگر نسبت به کنترل آلودگی که در پی سوخت مایع ایجاد می‌شود فکری عاقلانه اندیشیده نشود فاجعه‌های بسیار بزرگتری از خاموشی در انتظار شهروندان خواهد بود.
در همین خصوص شریعتی با اشاره به اینکه کمیسیون انرژی پیشنهاد استفاده از میعانات گازی را به عنوان سوخت نیروگاه‌ها داده است، افزود: واحدهای مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی میتوانند تا دو ماه دیگر تکمیل شوند. مالک شریعتی با اشاره به بحث تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان گفت: بنا بر محاسبات و روی کاغذ مشکلاتی در زمینه تأمین سوخت نیروگاه‌ها وجود دارد که هم به دلیل کاهش سوخت‌رسانی است و هم به دلیل تأمین سوخت گاز است که به جهت محدودیت‌های فروش و ذخیره سازی میعانات گازی به چالش خورده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مصرف برق و گاز بسیار زیاد شده و نیاز به تدبیر ویژه دارد، افزود: هماهنگی دو وزارتخانه نفت و نیرو برای حل این معضل بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم از یک ماه پیک مصرف زمستان، که امیدوار هستیم خیلی هم سرد نباشد، عبور کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون انرژی به وزیر نفت پیشنهاد داد با توجه به تجربه‌ای که برای استفاده از میعانات گازی برای سوخت ترکیبی نیروگاه‌ها وجود دارد، مقدمات این کار فراهم شود. شریعتی با اشاره به اینکه این امر نیاز به تکمیل واحدهای مرکاپتان زدایی در نیروگاه‌ها دارد ادامه داد: برای بهره‌برداری از این واحدها نیاز به یک همت جدی هست و طبق گزارش‌ها بالای ۹۵ درصد پیشرفت داشته و می‌تواند تا دو ماه دیگر تکمیل شود. وی گفت: قبلاً در نیروگاه مپنا از میعانات گازی بعنوان سوخت استفاده شده بود و مشکل فنی وجود نداشته است و تنها به علت وجود مرکاپتان بالای آن مشکل آلایندگی هوا به همراه داشته که آن هم با تکمیل و استفاده از واحدهای مرکاپتان زدایی قابلیت برطرف شدن دارد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: با بهره بردن از میعانات گازی بعنوان سوخت نیروگاه‌ها در فصل زمستان، دو چالش به طور همزمان حل خواهد شد. هم سوخت نیروگاه‌ها تأمین می‌شود و هم بحث ذخیره سازی میعانات گازی که به مانعی برای تولید گاز تبدیل شده حل می‌شود. شریعتی در پایان تأکید کرد: در بلند مدت و میان مدت نیز باید فناوری نیروگاه‌ها را ارتقا داد، هم بر بحث صرفه جویی و بهینه سازی مصرف توجه کرد و هم سوخت‌های جایگزین را پیگیری کرد. اصل مسأله این است که باید مشکل تأمین برق زمستان و تابستان به طور دائمی رفع شود که در این راستا تکمیل نیروگاه‌های نیمه کاره و احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر اهمیت ویژه ای دارد.

آیا جبران کسری گاز طبیعی با سوخت مایع باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود؟
از سوی دیگر یوسف رشیدی - کارشناس آلودگی هوا می‌گوید: گازوئیل و مازوت سوخت‌های مایعی هستند که در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت به سوخت گاز طبیعی ذرات معلق بیشتری تولید می‌کنند. علاوه بر ذرات معلق مازوت (نفت‌کوره) و گازوئیل از عوامل انتشار دی‌اکسید گوگرد هستند. این آلاینده علاوه‌بر آلودگی هوا، به‌عنوان یکی از منابع انتشار بوی نامطبوعی که طی سه سال گذشته در برخی مناطق ‌پایتخت گزارش شده، مطرح می‌شود. رشیدی معتقد است: در شرایطی که کمبود گاز طبیعی در فصل زمستان به استفاده از گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها منجر شود، لازم است از سوخت‌های مایعی که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، گوگردزدایی و گازوئیل و مازوت کم گوگرد مصرف شود. این کار می‌تواند بر کاهش انتشار دی‌اکسیدگوگرد موثر باشد،‌ هرچند که ذرات معلق منتشر شده در فرایند احتراق آن‌ها بیشتر از سوخت گاز طبیعی است.