ناهماهنگی عجیب مسئولان در مورد تردد شبانه

سخنان ضد ونقیض مسئولان در مورد تردد شبانه باعث سردرگمی مردم و در نهایت جریمه برخی شد
آفتاب یزد- گروه شبکه: اظهارات ضد و نقیض مسئولان در خصوص لغو یاعدم لغو محدودیت تردد شبانه مردم را دچار سردرگمی کرده است. چندی پیش علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت‌های
تردد شبانه خبر داد و گفته بود: «اعمال هر محدودیتی با هدف سلامت مردم بود و اگر منع تردد شبانه ایجاد شد برای این بود که دورهمی‌ها صورت نگیرد و بدنبال آن شیوع کرونا گسترش نیابد. با توجه به اینکه مراکز واکسیناسیون افزایش یافته و مراکز شبانه روزی هم ایجاد شده است برداشتن و لغو منع تردد به این معنا نیست که دورهمی‌ها برگزار شود و خواهش ما از مردم این است که با برداشتن منع تردد در خیابان نچرخند و فقط برای تزریق واکسن کرونا از منزل خارج شوند.»
> پلیس: ابلاغ نشده است


اما بلافاصله بعد از اعلام این موضوع، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت که تاکنون این موضوع به پلیس ابلاغ نشده است. سرهنگ عین‌الله جهانی گفته بود: «تا به این لحظه هیچ ابلاغی مبنی بر لغو طرح منع تردد شبانه از سوی وزارت کشور به پلیس راهور نشده است. در صورت ابلاغ رسمی از سوی وزارت کشور پلیس نیز همچون گذشته ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های صادره را اجرا خواهد کرد.» از سوی دیگر جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت گفت: «هیچ ابلاغیه‌ای در مورد لغو طرح منع تردد شبانه به این پلیس ابلاغ نشده است». سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور اظهار کرد: «هیچ نامه و ابلاغیه مکتوبی در این خصوص و از سوی ستاد راهور ناجا به پلیس راهور تهران بزرگ ابلاغ
نشده است.»
> منع تردد شبانه لغو نشده!
در نهایت رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت با تاکید بر اینکه مصوبه ستاد ملی برای منع تردد شبانه تغییر نکرده است افزود: «منع تردد شبانه کماکان ادامه دارد.» حسین ذوالفقاری در تشریح موضوع برداشته شدن منع تردد شبانه گفت: «مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در این خصوص تغییر نکرده است و کماکان منع تردد شبانه اعمال خواهد شد. اما آنچه که در جهت حل مشکل برای زدن واکسن افراد به صورت شبانه مدنظر قرار گرفته است به این شکل است که هماهنگ شد افرادی که برای زدن واکسن به مراکز شبانه روزی مراجعه می‌کنند توسط وزارت بهداشت لیست آن‌ها به راهنمایی و رانندگی اعلام می‌شود تا اگر جریمه‌ای اعمال شده نسبت به حذف جریمه اقدام شود لذا از این منظر مشکلی وجود ندارد.»
> تکلیف جریمه‌ها چیست؟
این ناهماهنگی‌ها در حالی است که بسیاری از مردم بنا به گفته علیرضا رئیسی مبنی بر اینکه طرح تردد شبانه لغو شده است درخیابان‌ها در ساعت‌های منع تردد شبانه حضور یافته‌اند و از آنجا که نمی‌دانستند این طرح همچنان پابرجاست مشمول جریمه گشته اند. حال سوال این است که تکلیف این جریمه‌ها چه خواهد بود؟ در این راستا سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سوال که اگر بر فرض مثال ۲۵ شهریور ابلاغیه به پلیس واصل شود تکلیف تردد مردم در روزهای گذشته که به واسطه خبر لغو محدودیت تردد از سوی ستاد کرونا در خیابان‌ها تردد داشته‌اند چه می‌شود؟ به فارس گفت: «به طور مثال اگر ابلاغیه ۲۵ شهریور به پلیس واصل شود و در ابلاغیه قید شده باشد که از ۲۰ شهریور قاعده منع تردد ملغی شود اطلاعات ثبت شده از تخلفات اعمال نمی‌شود؛ بر همین اساس دیتا‌های مربوط به چند شبی که به دلیل‌عدم وصول ابلاغیه ذخیره شده بود پاک می‌شود.» جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به دیگر پرسشی در این خصوص که آیا لغو ممنوعیت تردد شبانه فقط مختص شهرهایی است که طرح واکسیناسیون شبانه روزی در آن‌ها اعمال می‌شود یانه؛ خاطرنشان کرد: «تا زمانی که ابلاغیه به پلیس واصل نشود نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر و اطلاع‌رسانی کنیم.»
> تعجب از این همه هماهنگی!
از سوی دیگر در حال اجرای واکسیناسیون شبانه هستیم حال با توجه به اینکه با محدودیت تردد شبانه روبه رو هستیم، بی‌شک مردم از زدن واکسن در شب خودداری خواهند کرد آنهم در حالی که یکی از مهم‌ترین راه‌های مصون ماندن در برابر ویروس کرونا، واکسیناسیون است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که پول حاصل از جریمه‌های این طرح بی‌حاصل به مذاق برخی از مسئولان خوش آمده که حاضر به لغو آن نیستند. کما اینکه کاربرانی در این مورد نوشته اند: «متاسفانه این وضعیت کنونی کرونا برای همه مردم بد بوده ولی برای دولت خیلی هم خوب بوده کلی جریمه بابت تردد خودروها باز بودن مغازه‌ها و خلاصه از هر جایی که تونستن جریمه کردن مردم رو. خدایی که انصاف نیست این حق مردم سختی کشیده نیست»، «تاجایی‌که یادمان هست رئیس ستاد ملی کرونا وزیر کشور است ضمن اینکه ایشان جانشین فرماندهی کل در نیروی انتظامی کشور نیزمی باشد عجیب است که ناهماهنگی به‌چشم می‌خورد!؟»، «خب چرا ستاد ملی مقابله با کرونا با پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگ نمی‌کنه؟»، «مردم با این کارها اعتمادشون کم میشه؟»، «حکایت این هم دارد می‌شود مثل برگ سبز خودرو بیچاره مردم چه‌گیری کردند»، «آدم متعجب میشه از این همه هماهنگی دستگاه‌ها واقعا باید این موفقیت رو به جهان صادر کرد»، «من به خاطر اعتماد به حرف آقای مسئول ساعت ۱۰:۳۰ بیرون رفتم اونم تا داروخانه و جریمه شدم».