علی باقری جایگزین عباس عراقچی شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در احکام جداگانه‌ای، علی باقری را به عنوان معاون سیاسی، محمد فتحعلی را به سمت معاون اداری و مالی و مهدی صفری را به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه منصوب کرد. به گزارش ایرنا، در بخشی از احکام انتصاب معاونان جدید امیرعبداللهیان آمده است: امید است با توکل بر خداوند متعال و پیروی از منویات مقام‌معظم رهبری (مدظله العالی)، در تحقق سیاست‌ها و راهبردهای دستگاه دیپلماسی بویژه سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند و همفکری با معاونان، مدیران و کارشناسان محترم در انجام وظایف محوله موفق باشید.
وزیر امورخارجه همچنین در احکام جداگانه‌ای ضمن تشکر از خدمات معاونان سابق یعنی سید عباس عراقچی، علی ابوالحسنی و سید رسول مهاجر، آنان را به عنوان مشاور وزیر امورخارجه منصوب کرد.
 سید عباس عراقچی هم در متن خداحافظی خود با آرزوی توفیق برای وزیر خارجه و معاون سیاسی وی نوشت: «اتمام یک دوره از مسئولیت به معنای چشم‌پوشی از خدمتگزاری به این میهن، نظام و آرمان‌های مردم شریف و نجیب ایران نیست. در کسوت یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران، تا واپسین دم حیات، تمامی توان و استعداد و تجربه خود را همچنان با افتخار در خدمت وطنم و سازمانی که بیش از سه دهه از عمر خود را با وظایف و مأموریت‌های آن زیسته‌ام -  وزارت امور خارجه -  و یا هر کجای دیگر که لازم باشد، قرار خواهم داد.»
در تحولی دیگر، وزیر امورخارجه کشورمان، زمانی پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای انگلیسی خود اعلام کرد که بدهی دیرینه انگلیس به ایران باید پرداخت شود.


امیرعبداللهیان در توئیتر نوشت: «بی‌عملی اروپا در برجام را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادم. در تماس تبریک وزیر خارجه انگلیس برای گفت‌و‌گوی مبتنی بر احترام متقابل ابراز آمادگی کردم؛ فاجعه ساخته امریکا در افغانستان را محکوم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر تأکید کردم.»
سه‌شنبه گذشته نیز جلسه کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار سلیمانی و همراهان، با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط کشوری و لشکری، به میزبانی وزیر امور خارجه برگزار شد.
وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر لزوم پیشبرد اقدامات در حال اجرا، ضرورت زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ سردار شهید سپهبد سلیمانی، قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم، اعلام کرد: تداوم پیگیری این پرونده و به عدالت سپردن تروریست‌های دولتی جزو سیاست‌های قطعی است.
وزیر خارجه کشورمان همچنین روز گذشته با فرزندان شاهد شاغل در وزارت امور خارجه دیدار کرد.