سوءاستفاده ادامه‌دار ایرلاین‌ها از اربعین


تجارت- گروه زیربنایی: این روزها افزایش افسار گسیخته قیمت ها سبب فشار سنگین آن بر دوش مردم و کاهش توان خرید برای عموم شهروندان شده اما در این بین قیمت های نجومی بلیط هواپیما این نارضایتی دوچندان کرده است. در حالیکه سقف قیمت پروازهای اربعین اعلام شده، برخی ایرلاین‌ها اقدام به عرضه این بلیت بالاتر از نرخ مصوب می کنند. در همین حال شاهد آن هستیم که برخی ایرلاین‌ها تخلفات گسترده‌ای در فروش بلیت‌ دارند این در حالی است که بسیاری از متقاضیان سفر اربعین منتظر هستند که بلیت پرواز با قیمت مناسبی به فروش برسد. همچنین گزارشات میدانی حاکی از آنست که قیمت بلیت پرواز اربعین در بسیاری از آژانس‌ها با مبلغ بیش‌از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که پیش‌از این اعلام شده بود که برای زائران اربعین مبلغ مصوب شده ،۵ میلیون تومان است.
در همین رابطه حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان اینکه بسیاری از ایرلاین ها از پروازهای اربعین سوءاستفاده می کنند گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از ایرلاین ها بلیت را به قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان هم عرضه می کنند این در حالی است که قیمت واقعی باید ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد.
او با بیان اینکه به طور معمول ایرلاین ها اعلام می کنند که در پروازهای خارجی هزینه سوخت را پرداخت می کنیم افزود: در پرواز تهران-نجف هیچ هزینه ای بابت سوخت پرداخت نمی شود و از سوی دیگر تنها برای ورود به فرودگاه عراق مبلغ اندکی پرداخت می شود که این مبلغ در ایام اربعین هم رایگان است.
او یادآور شد: مبلغ بلیت تهران-شیراز حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان است و پرواز تهران-نجف هم معادل مسیرهای این چنینی از جمله تهران-اهواز ، تهران- چابهار و ... است بنابراین دریافت هزینه ای بیش از این میزان در حق مردم اجحاف است و نباید ایرلاین ها از این فرصت سوء استفاده کنند چراکه در ایام اربعین به طور معمول اقشار متوسط جامعه حضور دارند بنابراین دریافت مبالغ این چنینی قابل قبول نیست .



رفیعی با بیان اینکه برای پروازهای اربعین همان ۵ میلیون تومان هم زیاد است گفت: متاسفانه هیچ مبنای نرخ مشخصی وجود ندارد و این به معنای خالی کردن جیب مردم و زائران اربعین است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان اینکه این اقدام ایرلاین ها باعث می شود که ایرلاین های خارجی برای اربعین سوءاستفاده کنند افزود: بسیاری از ایرلاین های خارجی اعلام می کنند ما با ناوگان هوایی نو و ارائه خدمات بالاتر مسافران را جابه جا می کنیم بنابراین به طور قطع باید بلیت با نرخ بالاتری را به مسافران بفروشیم.
او گفت: در حال حاضر ۱۵ ایرلاین در کشور داریم که حدود ۵تا ۶ ایرلاین بلیت این مسیر را به فروش می رسانند بنابراین باید به جای نظارت بر قیمت آژانس های مسافرتی بر ایرلاین ها نظارت شود چراکه هیچ آژانسی بدون اجازه و یا دخالت ایرلاین بلیتی را نمی فروشد. براساس این گزارش مقامات سازمان هواپیمایی اعلام کرده اند طبق تأکید ستاد ملی اربعین که در وزارت کشور مسئولیت دارد، مقرر شده هر متقاضی که مایل است به سفر اربعین مشرف شود، با درنظر گرفتن همه الزاماتی که از سوی دولت اعلام شده است، وارد سامانه سماح، مربوط به سازمان حج و زیارت، شود و آنجا نام‌نویسی کند.اگر تعداد زائران ثبت نام شده بیش از 60 هزار نفر باشد ممکن است براساس سیاست سازمان حج و زیارت، با درنظر گرفتن برخی اولویت‌ها و قرعه‌کشی، زواری که به کربلا مشرف می‌شوند، مشخص شوند. مقرر شده است با درج این اطلاعات از سوی متقاضی در سامانه سماح، کل اطلاعات متقاضیان از سوی سازمان حج و زیارت دراختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی قرار گیرد تا شرکت‌های هواپیمایی برای فروش بلیت اقدام کنند.

مسافران از امروز برای خرید می توانند اقدام کنند
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: بر اساس تصمیم اخیر سازمان هواپیمایی با همکاری شرکت فرودگاه‌ها و انجمن شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت هواپیما برای ایام اربعین تعیین شد. محمد حسن ذیبخش با بیان اینکه مبلغ بلیت اربعین اعلام شد گفت: مسافران از امروز پنج‌شنبه می‌توانند نسبت به خرید بلیت برای بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه اقدام کنند. او ادامه داد: ستاد اربعین در سازمان هواپیمایی کشور بابت تعیین نرخ بلیت عراق تشکیل شد و این جلسه با حضور مدیران شرکت‌های هواپیمایی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدیر عامل فرودگاه‌های کشور و مدیر عامل فرودگاه امام خمینی(ره) و نماینده‌ای از سازمان حج و زیارت برگزار شد و نتایج خوبی از این جلسه گرفتیم. ذیبخش بیان کرد: مقرر شد تمامی شرکت‌های هواپیمایی با مساعدتی که انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشتند قیمت نهایی را برای بلیت اربعین لحاظ کنند و افرادی که در سامانه سماح ثبت نام کردند و از داشتن ویزای خود به صورت قطعی مطمئن هستند، اقدام به خرید بلیت کنند و در صورتی که بلیت تهیه کردند و نتوانند ویزا دریافت کنند، لغو براساس مقررات پرواز‌های خارجی صورت می‌گیرد. سخنگوی سازمان هواپیمایی بیان کرد: طبق توافقی که صورت گرفته تمامی قیمت‌های بلیت اربعین از شهر‌های مختلف برای این ۶۰ هزار زائر اربعین نهایی شده و باید ایرلاین‌ها نسبت به ارائه بلیت با این نرخ اقدام کنند.
ذیبخش درباره قیمت بلیت گفت: مسیر‌های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به نجف مبلغ ۵ میلیون تومان ۲ دوطرفه و یک طرفه آن ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مسیر مشهد به فرودگاه نجف دو طرفه ۶ میلیون تومان و یک طرفه ۴ میلیون تومان است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: هرکدام از ایرلاین‌ها و آژانس‌های مسافرتی از این مبلغ مورد توافق سازمان هواپیمای و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تخطی و نسبت به گران فروشی اقدام کنند، مسافران می‌توانند از طریق سایت و سامانه شکایت اقدام کنند و سازمان به سرعت به این موضوع رسیدگی می‌کنند.
او بیان کرد: درخواست ما از مسافران آن است که تحت هیچ شرایطی بلیت را گران‌تر نخرند و باید این موضوع را اعلام کنند که شرکت‌های هواپیمایی خارجی مبلغی که اعلام می کنند خارج از مصوبه ما است و این مبلغ ۵ تا ۶ میلیون تومان تنها توافق بین انجمن شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای ۶۰ هزار زائر است. ذیبخش تاکید کرد: مسافران باید توجه کنند که این مبالغ برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ماه است و از فردا می‌توانند اقدام به خرید این بلیت کنند و در صورت گران فروشی بلیت توسط آژانس های مسافرتی و یا ایرلاین ها به هیچ عنوان خریداری نکنند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در پایان تصریح کرد: تمامی مسافران باید هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کنند و باید تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت را برای ثبت نام در سامانه سماح را داشته باشند.