پايان ماجراي نامگذاري پنج خيابان

پس از غيرقانوني خواندن نامگذاري چهار خيابان و معبر به نام استادان هوشنگ مرادي‌كرماني، جبار باغچه‌بان، مهدي آذريزدي، صمد بهرنگي و رد شدن مصوبه شوراي شهر تهران، سرانجام پلاك‌كوبي اين معابر انجام  شد.
به گزارش ايسنا، در جريان سيصد و سومين جلسه شوراي شهر تهران به تاريخ ۳۰ خردادماه بررسي صورت‌جلسه كميسيون نامگذاري و تغيير نام اماكن و معابر عمومي شهر تهران در دستور كار قرار گرفت كه در اين جلسه مصوب شد خيابان كوچه يكم در منطقه ٦ به نام استاد صمد بهرنگي با حفظ شماره‌گذاري تغيير نام داده شود. همچنين كوچه سوم در خيابان حجاب به نام استاد مهدي آذريزدي، كوچه پنجم مجاور خيابان حجاب به نام استاد هوشنگ مرادي‌كرماني و كوچه هفتم در خيابان حجاب به نام استاد جبار باغچه‌بان نامگذاري  شود.
هوشنگ مرادي‌كرماني كه تنها استاد حاضر و در قيد حيات اين جمع است در واكنش به اين اقدام گفت: «كار بسيار خوبي كرده‌اند ولو اينكه عده‌اي مخالف باشند. همه اين افراد حاصل سختي‌، رنج، تلاش و كوشش هستند. آنها بار فرهنگي جامعه را پيش برده‌اند. اگر نگوييم بيشتر از سربازي كه جانش را در راه وطن گذاشته كه مردم راحت باشند، به همان‌ انداره قابل احترام و دوست‌داشتني هستند. اين افراد شهيد فرهنگي  هستند.»
اما چندي نگذشت كه اعلام شد هيات تطبيق فرمانداري تهران نامگذاري معابري به اسم بزرگان آموزش و ادبيات كودك و نوجوان ايران ازجمله: جبار باغچه‌بان، مهدي آذريزدي، صمد بهرنگي و هوشنگ مرادي‌كرماني را غيرقانوني خواند. محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي شهر تهران، نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و در تذكري خواست هيات تطبيق براي شوراي شهر در انجام وظايف قانوني ناشي از اختيارات مصرح در قانون مانع‌تراشي نكند. در پي اين اتفاق انجمن نويسندگان كودك و نوجوان با انتشار بيانيه‌اي نسبت به اين ماجرا واكنش نشان داد و نوشت: «انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، نه فقط نظر سليقه‌اي هيات تطبيق فرمانداري تهران را غيرقابل قبول مي‌داند، بلكه بر اين باور است كه چنين اعمال سليقه‌هاي غيرفرهنگي، پاسخي درخور از مردم و به‌ويژه نسل جديد خواهد گرفت. تن‌ دادن جامعه به اين قبيل تصميم‌هاي زيانبار، هم به شهر و مردم آسيب مي‌زند و هم به هويت جمعي و منافع ملي.»


هوشنگ مرادي‌كرماني هم در پي اين اتفاق به ايسنا گفت: «ديديد ما چهار تا را رد كردند و كسي هم صدايش درنيامد؟ اگر از نسل ما، ما چهار نفر را كنار بگذاريد، چه مي‌ماند؟ بقيه‌اش كو؟ ما هر كدام سبك و موقعيتي براي خود داريم كه متفاوت از هم است. با توجه به اينكه شوراي شهر بر اين مساله تاكيد داشت، نمي‌دانم با چه مصلحتي قبول  نكردند.»
اما حالا با گذشت بيش از دو ماه از اين ماجرا عكس‌هايي به دست ايسنا رسيده است كه نشان از پايان ماجراي نامگذاري اين چهار خيابان و كوچه دارد و معابر ياد شده به نام اين چهار چهره آموزش و ادبيات كودكان و نوجوانان پلاك‌كوبي شده‌ است.
نيمه شهريور ماه هم خبر ديگري منتشر شد كه خبر از نامگذاري خيابان سپند واقع در خيابان ايرانشهر به نام استاد جعفر شهري مي‌داد . 
در جريان شصت و دومين جلسه كميسيون نامگذاري و تغيير نام اماكن و معابر عمومي شهر تهران كه در خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، تغيير نام خيابان سپند در خيابان ايرانشهر به خيابان جعفر شهري به تصويب رسيد و اكنون اين خيابان حدفاصل خيابان سپهبد قرني و نجات‌اللهي (ويلا) به نام اين نويسنده و پژوهشگر تاريخ تهران پلاك شده و حدفاصل خيابان سپهبد قرني و ايرانشهر همچنان به نام سپند است.