مناطق قرمز کرونایی به 57 شهر کاهش یافت


به گزارش وبدا، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تاکنون ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دُز رسید.
افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه
salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.


از 25تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۳۷ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۳۹۶ هزار و ۱۳ نفر رسید.
متاسفانه در طول این بازه زمانی، ۳۶۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۶ هزار و ۴۳۶ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون چهار میلیون و ۷۰۸ هزار و ۱۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۶ هزار و ۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۳۰ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»
تهران و بسیاری از شهرها
از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند
همچنین با عبور اکثر مناطق کشور از قله موج پنجم و کاهشی شدن روند بستری، تهران و بسیاری از شهرها از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.
براساس اطلاعیه دیروز اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت، طبق آخرین آمار رنگ‌بندی کرونایی، ۵۷ شهرستان قرمز، ۲۳۸ شهرستان نارنجی، ۱۳۶ شهرستان زرد و ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
پیش از این، ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند.
بر اساس آخرین رنگبندی اعلام شده، بناب، تبریز، مراغه، مرند، ملکان و میانه در آذربایجان شرقی، ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، چالدران، چایپاره، خوی، سردشت، سلماس، شاهین دژ، شوط، ماکو، مهاباد، میاندوآب و نقده در آذربایجان غربی، قدس در تهران، بردسکن، خلیل آباد و درگز در خراسان رضوی، بندرماهشهر، شوش، شوشتر و هندیجان در خوزستان، زنجان در زنجان، جهرم و ممسنی فارس، بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و مریوان در کردستان، اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین در کرمانشاه، ساوه در مرکزی، بهار، رزن، کبودرآهنگ، نهاوند و همدان در همدان، شهرستان‌هایی هستند که هنوز در وضعیت قرمز قرار دارند.
حداقل سن ثبت‌نام
و دریافت نوبت واکسن کرونا
۳ سال دیگر کاهش یافت
خبر دیگر اینکه، مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای با اشاره به اینکه حداقل سن ثبت‌نام و دریافت نوبت واکسن کرونا سه سال دیگر کاهش یافت، اعلام کرد:«تمامی افراد ۳۷ سال به بالا (متولدین ۱۳۶۳ و قبل) در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir زمان و محل دریافت واکسن را بلافاصله خودشان انتخاب کنند، برای این کار، نیازی به داشتن پرونده بهداشت نیست.
همچنین افراد ۲۷ تا ۳۶ سال (متولدین ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۳) که ساکن استانهای آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام کنند.
برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، داشتن نوبت از سامانه
salamat.gov.ir برای مراجعه به پایگاه‌های تزریق واکسن ضروری است. همچنین از مراجعان عزیز تقاضا می‌شود صرفا در زمان نوبت مراجعه فرمایند.»
نوبت‌دهی هوشمند دُز دوم واکسن راه‌اندازی شد
همچنین مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از راه‌اندازی نوبت‌دهی هوشمند دُز دوم واکسن خبر داد.
براین اساس، افرادی که دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند می‌توانند از یک هفته قبل از تاریخ اعلام شده برای دریافت دُز دوم، از طریق سامانه salamat.gov.ir محل، تاریخ و ساعت دریافت دُز دوم خود را انتخاب کنند.سامانه بر اساس نوع واکسن دُز اول تزریق شده به هر فرد، صرفا مراکزی را نمایش می‌دهد که امکان تزریق دُز دوم همان واکسن را دارند.بدین ترتیب از معطلی و ازدحام مراجعه‌کنندگان در پایگاه‌های واکسیناسیون برای تزریق دُز دوم جلوگیری می‌شود.»
مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد: «ظرفیت تزریق دُز دوم هم‌اکنون در بسیاری از شهرها تعریف شده و در حال پیگیری از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تعریف ظرفیت در شهرهای باقیمانده هستیم.»
راه‌اندازی سامانه نظرسنجی پیامکی از رضایت مراجعه‌کنندگان
به مراکز واکسیناسیون
این مرکز همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه نظرسنجی پیامکی از رضایت مراجعه‌کنندگان به مراکز واکسیناسیون اعلام کرد:« بلافاصله پس از ثبت واکسن در اکثر مراکز واکسیناسیون، یک پیامک ارسال می‌شود و رضایت یا عدم رضایت فردی که واکسن را دریافت کرده از کیفیت خدمات مرکز واکسیناسون پرسیده می‌شود. نتایج نظرسنجی افراد برای بهبود کیفیت خدمات و نظم پایگاه‌های واکسیناسیون بسیار ارزشمند خواهد بود.»
برداشتن محدودیت سنی واکسیناسیون در همدان و کرمانشاه
وزیر بهداشت از رفع محدودیت سنی واکسیناسیون در استان‌های همدان و کرمانشاه خبر داد.
بهرام عین اللهی دیروز در جلسه ستاد مدیریت کرونا در استان همدان اظهار داشت: از فردا محدودیت سنی برای تزریق واکسن در همدان برداشته می‌شود و تمامی افراد بالای ۱۸ سال این استان می‌توانند واکسینه شوند.
عین اللهی همچنین پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز واکسیناسیون تجمیعی شماره ۲ واقع در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: در کرمانشاه از امروز محدودیت سنی برای تزریق واکسن کرونا باید برداشته شود و افراد بالای ۱۸ سال واکسینه شوند البته واردات واکسن برای افراد کمتر از ۱۸ سال را نیز دنبال می‌کنیم و از دو هفته آینده، واکسیناسیون دانش‌آموزان ۷ تا
۱۸ سال در کشور آغاز می‌شود. مقداری محدود واکسن برای ۱۷ ساله‌ها که قصد شرکت در کنکور را دارند اختصاص دادیم که با خیال راحت به تحصیل و حضور در کلاس‌های مختلف بپردازند و برای کنکور، آمادگی پیدا کنند.
عین اللهی ادامه داد: در مورد بازگشایی مدارس، ما حتما اصرار داریم که واکسیناسیون دانش‌آموزان و والدین آنها را انجام دهیم و والدین با خیال راحت بتوانند دانش‌آموزان را به مدرسه بفرستند. البته انجام کامل واکسیناسیون دلیلی بر عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری نیست و حتما رعایت این اصول باید انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ویروس کرونا در کشور و سایر نقاط جهان وجود دارد اما سیستم دفاعی بدن می‌تواند به مقابله با آن بپردازد. بنابراین مردم باید عادت کنند که با ویروس سالها زندگی کنند البته با تقویت واکسیناسیون از مرگ و میر بیشتر بیماران جلوگیری
می‌شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: متاسفانه در برخی مناطق در مورد واکسن کرونا، شایعاتی مطرح شده اما بیمارانی که جان خود را از دست دادند، واکسن تزریق نکرده بودند و آمارهای دقیقی توسط دانشمندان ما بررسی شده که نشان می‌دهد همه باید نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند و این کار می‌تواند ما را در مقابل بیماری کرونا ایمن کند. واکسن فقط محدود به کرونا نیست بلکه سال‌های زیادی است که واکسیناسیون بیماری‌های مختلف از جمله سرخک و سرخجه انجام می‌شود و یک کار جاری است و پدیده جدیدی نیست.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از همه نیروهایی که در واکسیناسیون کمک کردند، تشکر می‌کنم همچنین از مردم قهرمان و داوطلبان عزیز که در سراسر کشور ما را شرمنده کرده و وارد صحنه شدند نیز تشکر می‌کنم چون امروز شور و شوق زیادی را در مردم برای مشارکت در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا مشاهده می‌کنیم و امیدوارم که به سرعت واکسیناسیون کرونا را کامل کنیم و مردم بتوانند به زندگی عادی خودشان برگردند البته باید به زندگی با کرونا، حفظ فاصله و استفاده از ماسک فعلا
عادت کنیم.