سرخوردگی کاسبان تحریم از تغییرات انقلابی در وزارت خارجه

  سرویس سیاسی –
روزنامه شرق روز پنجشنبه در مطلبی با عنوان «مخالف برجام، جانشین عراقچی» به انتصاب معاونین جدید در وزارت امور خارجه پرداخت و نوشت: «مهم‌ترین این انتصابات البته جانشینی باقری‌کنی به جای عراقچی است و بیش‌ترین پژواک را نیز در میان رسانه‌های داخلی و خارجی داشت؛ از بلومبرگ تا العربیه تا کیودونیوز، همه خبر رفتن عراقچی و آمدن باقری‌کنی به جای او را تیتر کردند، با تأکید بر اینکه مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، می‌رود و کس دیگری جای او را می‌گیرد؛ کسی که مخالف برجام است.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «اغلب رسانه‌های خارجی که خبر این نقل‌وانتقال تازه در وزارت خارجه را منتشر کردند، در همان ابتدای گزارش، باقری‌کنی را به عنوان فردی منتقد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یا برجام معرفی کردند. این مسئله از زاویه‌ای اهمیت دارد که عراقچی در دوران مذاکرات شروع برجام کنار دست محمدجواد ظریف، وزیر سابق خارجه و مذاکره‌کننده ارشد وقت، نقشی کلیدی در گفت‌وگوها داشت و در دوران مذاکرات احیای برجام که از ابتدای سال جاری شروع شد عملا خود مذاکره‌کننده ارشد ایران بود. اما در واقع پیش از هر گمانه‌زنی درباره تأثیر جایگاه جدید باقری‌کنی به جای عراقچی باید درباره یک نکته مکث کرد و آن اینکه هیچ قطعیتی وجود ندارد که وزارت خارجه امیرعبداللهیان یا در واقع دولت رئیسی تصمیم داشته باشد تیم مذاکره‌کننده خود را با همان الگویی شکل دهد که در وزارت خارجه ظریف و دولت حسن روحانی شکل گرفته بود.»
گفتنی است مسیر تغییر در مدیریت‌های کشور که با روند امیدوارکننده‌ای آغاز شده و خبر انتصاب معاونین وزارت امور‌خارجه نیز در همین راستا قابل ارزیابی است، ظاهرا به مذاق مدعیان اصلاحات خوش نیامده و طبق معمول به تخریب علیه این اقدام مثبت در وزارت خارجه روی آورده‌اند.


با انتصاب علی باقری شاهد تغییر ریل جدی معاونت سیاسی این وزارت خانه خواهیم بود، بدین صورت که دشمن با وعده‌های نسیه نتواند امتیازات قابل توجهی را از ایران بگیرد، بلکه تاکید بر حقوق ملی مبتنی بر واقع‌بینی و عدم خوش‌بینی نسبت به دشمنان و همکاری سازنده و موثر با کشورهای دوست در سرلوحه کار قرار خواهد گرفت.
اما روزنامه شرق در اقدامی مضحک تلاش کرده تا از تیمی که به بدترین شکل ممکن برجام را پیش بردند چهره قهرمان و الگو بسازد و پاسخ نمی‌دهد که چرا باید دولت جدید چینش تیم دیپلماسی خود را مطابق آن الگویی انجام دهد که منجر به فاجعه‌ای به نام برجام شد؟! فاجعه‌ای که دستاورد ایران از آن نابودی اقتصاد کشور و معیشت مردم و اضافه شدن صدها تحریم دیگر به تحریم‌های گذشته بود.
اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به «انقلاب در واکسیناسیون»
در دولت رئیسی
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «انقلاب در واکسیناسیون» به شتاب‌گیری تأمین واکسن و شکستن رکورد واکسیناسیون در کشور پرداخت و نوشت: تقریبا اکثر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که فضای مناسب برای تلقیح واکسن داشتند از روز دوشنبه [هفته گذشته] به آرامی در حال ورود به چرخه واکسیناسیون هستند. تمام این مسائل دست به دست هم دادند تا تزریق روزانه ۴۰ هزار دُزی واکسن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ظرف کم‌تر از یک هفته به مرز تزریق ۱۰۰ هزار دُز در روز برسد.
در ادامه این مطلب به نقل از قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمده است: در حوزه استان تهران بر اساس آمار تا روز سه‌شنبه صبح (۲۳ شهریور) مرز تزریق ۲۵۰ هزار دُز واکسن در روز را رد کردیم و این انقلابی در بحث واکسیناسیون در تهران است.
در روزها و هفته‌های گذشته با شتاب گرفتن واردات واکسن، رکورد واکسیناسیون روزانه کرونا شکسته شده و به بیش از یک میلیون و 400 هزار دُز در روز رسید. نکته قابل تامل آنکه در دولت روحانی به دلیل سیاسی کاری مدعیان اصلاحات (فضا‌سازی و مخالفت‌ها با واکسن‌های چینی و روسی) و همچنین بی‌عملی و کم رمقی دولت در تامین واکسن، مسئله واکسیناسیون و ایمن ‌سازی همگانی به تاخیر افتاد و نتیجه اش از بین رفتن فرصت طلایی تامین واکسن بود.
در واکنش به همین فضا‌سازی‌ها بود که روحانی فروردین‌ماه سال جاری با بیان اینکه «ظاهراً حافظه برخی ضعیف شده است» گفت: «زمانی که به دنبال خرید واکسن از روسیه و چین بودیم، کسانی پشت تریبون اعلام کردند که اگر از روسیه و یا چین واکسن بیاورید، این واکسن را نمی‌زنیم و حتی برخی تشکل‌های پزشکی نامه نوشتند که از روسیه و چین واکسن نیاورید، چراکه خطرناک است!»
غول نقدینگی، مصداق مین‌گذاری اقتصاد در دولت روحانی
روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه در گزارش اقتصادی خود نوشت: « افزايش نقدينگي و ناترازي بانك‌ها آن هم در شرايطي كه به نظر مي‌رسد نظام بانكي قدري از ناترازي خود كاسته، يكي از نگراني‌هاي رئيس كل بانك مركزي است كه در جلسه هفته جاري خود با مديران عامل بانك‌ها به آن اشاره كرد. بر اساس گفته‌هاي كميجاني، حجم نقدينگي در پايان مرداد سال جاري به 3921 هزار ميليارد تومان رسيده كه نسبت به اسفند 99 افزايش 12.8 درصدي داشته است. از سوي ديگر نقدينگي در دوازده ‌ماهه منتهي به پايان مرداد ماه نيز1400 معادل 39.1 درصد رشد يافته است. اين امر نشان مي‌دهد كه افزايش ماهانه نقدينگي در اين مدت به‌طور متوسط 3.3 درصد بود.»
گفتنی است به باور کارشناسان اقتصادی، «میراثی که روحانی برای رئیسی برجای گذاشته بسیار سخت است و این سختی عمیقاً تحت تاثیر دو اشتباه فردی مهم روحانی ارز 4200 تومانی و تصمیم بنزینی بود.»
با این حال اما نمی‌توان براحتی از کنار تورم و نقدینگی نجومی، افت چشم گیر ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌سابقه کالاها و خدمات و... در دولت روحانی عبور کرد و ضروری است که تیم اقتصادی آقای رئیسی با برنامه‌ریزی دقیق گامی برای مهار غول تورم و نقدینگی بردارد تا از فشارهای اقتصادی بر مردم نیز کاسته شود.
یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تورم ساختاری در اقتصاد ایران که به کاهش قدرت خرید مردم و فقر معیشتی منجر شده است، افزایش بی‌ضابطه نقدینگی در دولت روحانی است که به‌دلیل عدم هدایت آن به‌سمت تولید، از بازارهای سفته‌بازی سر درآورد و منجر به رشد سطح عمومی قیمت‌ها شد.