مخالفان واکسیناسیون چه می‌گویند؟ واکسن ستیزی در گرداب توهم توطئه

واکسن‌ستیزها در همه جای دنیا وجود دارند. آمریکا و اروپا البته خیلی بیشتر از سایر نقاط واکسن‌ستیز دارد طوری که بایدن بارها مردم را تشویق به زدن واکسن کرده و حتی جایزه هم برای زدن واکسن تعیین کرده است.
مخالفت با واکسیناسیون پدیده‌ای جدید نیست و سابقه آن به ساخت اولین واکسن‌ها و اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی بازمی‌گردد که واکسن آبله مورد استفاده گسترده قرار گرفت.
این ایده که بخشی از ویروس وارد بدن می‌شود تا از آن مراقبت کند در ابتدا با انتقادهای فراوانی مواجه شد که این انتقادها بنا به دلایل مذهبی و سیاسی بود.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی وقتی ارتباط بین دریافت واکسن سه‌گانه با اختلالات عصبی مشخص شد، موجی از مخالفت‌ها به راه افتاد اما تحقیقات نشان داده که این ارتباط بسیار اندک و ناچیز است.


دلایل کلی مخالفت با واکسن
مخالفت با واکسن دلایل متعددی دارد و خطر بالای احتمال واکنش‌های ناشی از حساسیت به آن، یکی از این دلایل است. برخی معتقدند که واکسن‌ها تاثیری در حفاظت از بدن در مقابل بیماری ندارند و کسانی که واکسن دریافت می‌کنند باز هم ممکن است به بیماری مبتلا شوند هر چند که علائم آن خفیف باشد.
گروه کوچکی از جنبش واکسن‌ستیزان مدعی شدند از این واکسن‌ها برای کاشت ریزتراشه‌ها در بدن افراد استفاده می‌شود.
سید محسن رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: واکسن‌های برکت و سینوفارم پلتفرم‌های یکسانی دارند و داخل این واکسن‌ها ویروس کشته شده کرونا وجود دارد.
او درخصوص وجود میکروچیپ در واکسن‌ها افزود: این امر که با این حجم وسیع از واکسیناسیون مقدار زیادی میکروچیپ ساخته و در داخل واکسن‌ها قرار بگیرد اصلا امکان‌پذیر نیست.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: این شایعه تنها یک تئوری توهم توطئه است و مردم نگران نباشند.
واکنش معاون بهداشت وزارت بهداشت به واکسن ستیزان
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه واکسن‌ستیزی در ایران سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده نیست، گفت: هرچند از نظر ما در صف ایستادن برای تزریق واکسن خوب نیست، اما نکته مثبت این است که مردم مشتاق تزریق واکسن بوده و حتی حاضرند چند ساعت در صف بمانند تا واکسن تزریق کنند.
علیرضا رئیسی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره واکسن‌ستیزی که در برخی موارد علیه واکسیناسیون کرونا شاهد بوده‌ایم، گفت: اولا واکسن‌ستیزی فقط مختص ایران نیست و در آمریکا و اروپا هم با این مشکل درگیرند و برخی با واکسن مخالفند. خوشبختانه در کشور ما واکسن‌ستیزی اصلا به صورت سیستماتیک وجود ندارد.
واکسن‌ستیزی در ایران سیستماتیک نیست
وی افزود: عده‌ای می‌خواهند اینطور جلوه دهند که این واکسن‌ستیزی در کشور برنامه‌ریزی شده و سیستماتیک است و می‌خواهند آن را به مذهب ارتباط دهند در حالی که علمای ما واکسن تزریق کردند. بنابراین بحث واکسن‌ستیزی به دین ربطی ندارد، بلکه عده‌ای هستند که کلا ضد واکسن هستند. البته این موضوع در کشور ما سیستماتیک نیست. عده‌ای دوست ندارند و واکسن تزریق نمی‌کنند.
رئیسی گفت: چندی پیش میزبان کارشناسان برجسته و ارشد منطقه امرو سازمان جهانی بهداشت بودیم. این کارشناسان از مراکز واکسیناسیون ما بازدید میدانی کردند و اعلام کردند که وقتی به مراکز شما رفتیم و بازدید کردیم بسیار خوشحال شدیم چراکه دیدیم مردم مشتاق تزریق واکسن هستند و در صف ایستادند. البته ما گفتیم که از نظر ما در صف ایستادن برای تزریق واکسن خوب نیست. با این حال آنها اعلام کردند که در همه جای دنیا عده‌ای نمی‌خواهند واکسن تزریق کنند اما شما چقدر افراد مشتاق برای تزریق واکسن دارید. این نکته بسیار مثبتی است که مردم حاضرند چند ساعت در صف بمانند تا واکسن تزریق کنند.
پول درآوردن از واکسن‌گزیزی
سال گذشته ادعاهایی در زمینه واکسن مطرح شد. واکسن‌گریزان برای اثبات حرف‌های خود به بخشی از مطالعات و تحقیقاتی که در اروپا و آمریکا توسط جنبش‌های ضد واکسن انجام شده اشاره می‌کنند. نکته اول درباره این ادعاها این است که چطور واکسن‌گریزان معتقدند غرب با ارائه واکسن در صدد آسیب زدن به نسل ماست اما برای اثبات همین حرف به منابع غربی استناد می‌کنند؟!
از آن طرف همیشه بخش پایانی این مستندات غربی از طرف واکسن‌گریزان مسکوت می‌ماند. به عنوان مثال این ادعا را که واکسن باعث بروز اوتیسم می‌شود اولین بار «اندرو ویکفیلد» یک پزشک انگلیسی مطرح کرد. ویکفیلد علی‌رغم اینکه هیچ وقت نتوانست ادعایش را به صورت علمی ثابت کند، طرفداران و دنبال‌کنندگان زیادی پیدا کرد.
درنهایت مشخص شد که ویکفیلد در یک برنامه‌ریزی دقیق به دنبال آن بوده که با شیوع ترس از واکسن، شرکتی برای تست‌های جدید و همچنین پیگیری قضایی شکایت‌های واکسنی ایجاد کند. شرکتی که درصورت تاسیس پول خوبی روانه جیب او می‌کرد. بعدها مشخص شد این پزشک بریتانیایی مطالعات خود را جعل کرده است و درواقع جامعه آماری او مبتلا به بیماری‌ای که ویکفیلد ادعا می‌کرد نشده‌اند. حالا درحالی که بیشتر از بیست سال از آن ادعا می‌گذرد و حتی مقاله ویکفیلد از ژورنال‌های معتبر علمی حذف شده‌ است، اما ادعای او درباره رابطه واکسن سرخک و بروز بیماری اوتیسم در کودکان، برای بسیاری به یک باور تبدیل شده است. همین موضوع و ادعاهای مشابه باعث شیوع مجدد تعدادی از بیماری‌های واگیردار در ایالات متحده و اروپا شد. کمیسیون اروپا می‌گوید که 30درصد شهروندان بلغارستان، لتونی و فرانسه به واکسن اعتقادی ندارند.
واکسن‌گریزان البته هنوز هم در دنیا در حال آسیب زدن به بخش بهداشت و درمان هستند. سال ۲۰۱۸ یورونیوز اعلام کرد که عدم اعتماد به واکسیناسیون یکی از دلایل شیوع مجدد ویروس سرخک در اروپاست. این رسانه همچنین می‌گوید که در نیمه اول سال ۲۰۱۸، ۳۷ مرگ و بیش از ۴۱ هزار مورد عفونت به دلیل عدم تزریق واکسن‌های ضروری رخ داده و به بالاترین میزان در یک دهه گذشته رسیده است.
واکسیناسیون اجباری را ممنوع کنید
نکته جالب اما این است که فارس سال گذشته در گزارشی نسبت به توهم توطئه واکسن گریزی گزارشی نوشته بود که ما نیز در این گزارش از آن استفاده کردیم اما حالا فارس من مطالبه 50 هزار نفری از واکسن‌گریزان را منتشر کرده است.
به گزارش فارس، هستند هنوز کسانی که نه به درمان‌های نوین دربرابر کرونا معتقدند و نه به واکسن زدن برای مقابله با کرونا. خواسته این عده که تعدادشان هم کم نیست، توقف واکسیناسیون اجباری کرونایی و تلاش برای روی کار آمدن طب سنتی در مواجهه با کروناست. همین جمع پویشی در فارس من به راه انداخته‌اند که خواستار توقف واکسیناسیون اجباری کرونا هستند.
طراحان پویش «واکسیناسیون اجباری ممنوع شود» معتقدند: تمامی واکسن‌های کرونا مراحل کارآزمایی بالینی استاندارد را طی نکرده و تنها دارای مجوز اضطراری هستند، از طرفی دیگر وجود موارد منجر به مرگ ناشی از ترومبوز و لخته خون پس از تزریق موجب محدودیت برخی واکسن‌ها در اروپا شده که کشتن حتی یک نفر با واکسن به مثابه کشته شدن تمام مردم خواهد بود.
این پویش همچنین تاکید دارد: وجود نظرات اندیشمندان و پزشکان متعدد در کشورهای مختلف که با سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت درمورد پیشگیری و درمان کرونا همراهی ندارند و با واکسیناسیون مخالف هستند که آزاداندیشی، تعقل و تامل، اقتضا می‌کند بدان‌ها نیز توجه شود.
آمریکایی‌ها بیشتر متوهمان توطئه
پاول آفیت رئیس مرکز آموزش واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا گفت: زبانی که دولت ترامپ از آن استفاده کرده است افتضاح بود. ترامپ از ابتدای شیوع کرونا با مخالفت در استفاده از ماسک سعی کرد به منظور اهداف تبلیغاتی‌اش از اهمیت این بیماری همه‌گیری که بسیاری را درآمریکا به کشتن داده بود بکاهد.
آفیت گفت برخی از مردم اصلا ایمنی واکسن را باور نمی‌کنند و فرقی هم نمی‌کند دولت جدید برای آنها چه اقدامی انجام می‌دهد. آنها نظریه پردازان توطئه هستند و فکر می‌کنند که شرکت‌های داروسازی جیب دولت را خالی می‌کنند. یک تئوری توطئه دیگر در آمریکا می‌گوید واکسن کووید-۱۹ «دی ان ای» افراد را تغییر می‌دهد.
تئوری‌های توطئه مخاطبانی گسترده در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیس بوک دارند.
فیس بوک ۱۳ اکتبر گذشته اعلام کرد سیاست جهانی جدیدی را اجرا می‌کند که مانع از ایجاد دلسردی بین مردم برای دریافت واکسن می‌شود. با این حال این شرکت رسانه‌ای همچنان اجازه می‌دهد در زمینه موافقت یا مخالفت با سیاست‌های دولت آمریکا در زمینه واکسن‌ها شامل واکسن کرونا تبلیغات شود.
توئیتر نیز یک سامانه تهاجمی طراحی و به اجرا گذاشته است که شامل زدن برچسب بر برخی از پیام‌های نادرست درباره کووید‌–‌۱۹ به عنوان اطلاعات گمراه‌کننده تا بسته شدن همیشگی حساب کاربری پس از پنجمین بار انتشار چنین پیام‌هایی است.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفان واکسیناسیون چه می‌گویند؟ واکسن ستیزی در گرداب توهم توطئه محمدعلی وکیلی سنگ را بسته‌اند و سگ را گشوده!! اطلاعات شخصی در فضای مجازی چه خطراتی برای کاربران دارد؟ نقض حریم خصوصی، بزرگترین دغدغه کاربران تاکید مخبر بر ثبات‌بخشی به بازار بازدید معاون اول رئیس جمهوری از میدان میوه و تره‌بار در شمال تهران نرخ‌ها فضایی شده است کوچ دلالان مسکن از شمال تهران به ترکیه «ابتکار» راهکارهای موثر در افزایش سرمایه‌گذاری را بررسی کرد چالش ثبات اقتصادی برای جذب دوباره سرمایه‌گذاری ایران به طور رسمی به عضویت کامل سازمان همکاری‌ شانگهای‌ درآمد تکمیل پازل قدرت در شرق رئیسی در اجلاس سران شانگهای مطرح کرد تروریسم اقتصادی یکی از موانع مهم در همگرایی منطقه‌ای خطیب‌زاده: جزایر سه‌گانه در خلیج فارس، متعلق به ایران است امیرعبداللهیان: مردم آثار اقتصادی عضویت در سازمان شانگهای را خواهند دید گوترش: باید درباره تحریم‌ها علیه طالبان استثناهایی قائل شد کووید و خطر احتمالی تغییر حالت همچنان جهان را تهدید می‌کند زمستان سخت ویروسی؟ استعفای وزیر خارجه هلند در واکنش به رخدادهای افغانستان