پایان یک سفر پربار

شهروند| سیدابراهیم رئیسی روز شنبه پس از دیدار همتای تاجیکستانی خود در دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «از اینکه امروز در تاجیکستان هستم و به دعوت رئیس‌جمهوری این کشور نخستین سفر خودم و همراهان را به کشور دوست و مسلمان و با سابقه دیرینه فرهنگی و دینی تاجیکستان قرار دادیم، بسیار خوشوقتم و امید دارم این سفر نقطه عطفی بین روابط دو کشور ایران و تاجیکستان باشد.»
او با اشاره به محورهای گفت‌وگوهای خود با امامعلی رحمان اظهار کرد: «در گفت‌وگوهای دوجانبه با رئیس‌جمهوری به پیشینه روابط دوکشور اشاره کردیم که این پیشینه حاکی از گسترش مناسبات بعد از انقلاب اسلامی با تاجیکستان است. اولین کشوری که از استقلال تاجیکستان حمایت کرد، جمهوری اسلامی بود که تلاش کرد آنچه از این ظرفیت‌ها برای گسترش مناسبات به کار بیاید، استفاده شود. مهم‌تر از همه اراده دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی است. ارتباط با تاجیکستان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است و دلایل آن هم روشن است؛ چون علقه‌ها و ارتباطات قبلی و قلبی با مردم این کشور داریم.»
رئیس دولت سیزدهم اضافه کرد: «در یک نگاه شاید ما دو نباشیم بلکه یکی هستیم. این نگاه که ما دو کشور را طوری ببینیم که از یک فرهنگ و پیشینه بسیار عمیق و دارای یک تمدن کهن هستیم، اهمیت ارتباط و مناسبات دو کشور بیشتر روشن می‌شود و این روابط حتما توسعه می‌یابد.» رئیسی ظرفیت ارتباط با دریا مانند بنادر چهابهار و بندرعباس را ظرفیتی برای افزایش روابط تجاری دو کشور ارزیابی کرد و گفت: «از دیگر مناسبت‌ها، مناسبت فرهنگی است که زمینه‌های هنر، ادب و دپارتمان زبان فارسی در محافل علمی و دانشگاهی در تاجیکستان می‌تواند موجب گسترش فرهنگ باشد و با گام‌هایی که در بخش‌های فرهنگی می‌توان برداشت، روابط دو کشور توسعه می‌یابد.»

دولت فراگیر می‌تواند آینده افغانستان را رقم بزند
رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم توسعه همکاری‌های منطقه‌ای گفت: «خوشبختانه نظرات ما نسبت به افغانستان با هم نزدیک است و هر دو معتقدیم دخالت بیگانگان موجب بلاهای بی‌شماری در این کشور شد و باید دست بیگانگان را قطع کرد. هرگز بیگانگان نه توانستند امنیت ایجاد کنند و نه امنیت‌ساز بودند و ادامه حضور و نقش‌آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم.» هرگز نمی‌پذیریم در کنار مرز ما جریان تروریستی و داعشی بخواهد خانه کند و به کشورهای منطقه و افغانستان ضربه بزند. ما افغانستانی دارای صلح، آرامش، دوستی و پیشرفت را قبول داریم و معتقدیم حضور بخش‌های مختلف در افغانستان امنیت‌ساز باشد. او ادامه داد: «حکومت و دولتی که در افغانستان برپا می‌شود، باید دولتی فراگیر باشد؛ دولت مربوط به یک قوم و یک گروه سیاسی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. دولت فراگیر یعنی همه اقوام و گروه‌های سیاسی در این دولت باید احساس ایفای نقش کنند و این دولت می‌تواند از همه ملت افغانستان نمایندگی داشته و آینده افغانستان را رقم بزند.»

رئیسی شهر کولاب را به مقصد تهران ترک کرد



سید ابراهیم رئیسی در آخرین مرحله از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان پس از زیارت مرقد سید میرعلی همدانی در شهر کولاب، طی سخنان کوتاهی درجمع استقبال کنندگان و مردم این شهر، اظهار داشت:« اراده ما گسترش و توسعه روابط با تاجیکستان در همه زمینه‌ها است.»
رییسی بعد از ظهر شنبه، پس از سفری سه روزه و شرکت در نشست سران سازمان شانگهای و همچنین دیدار رسمی دو جانبه با رئیس جمهوری تاجیکستان و دیدار از  شهر کولاب، این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.
رئیس جمهوری در این سفر با روسای جمهوری ازبکستان، بلاروس، قزاقستان و ترکمنستان و نخست وزیران پاکستان، ارمنستان و تاجیکستان دیدار کرد و در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان حاضر شده و در جمع آنان سخنرانی کرد.
حضور در جمع دانشجویان و استادن دانشگاه ملی تاجیکستان از دیگر برنامه‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بود که در این مراسم دکتری افتخاری این دانشگاه به رئیسی اعطا شده و وی به عنوان عضو افتخاری هیأت علمی این دانشگاه انتخاب شد.
رئیسی همچنین با حضور و سخنرانی در اجلاس پیمان امنیت دسته‌جمعی با موضوع افغانستان که در حاشیه نشست سران سازمان شانگهای برگزار شد، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را درباره افغانستان تشریح کرد.
در بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که به میزبانی تاجیکستان برگزار شد، درخواست تبدیل عضویت کشورمان از عضو ناظر به عضو اصلی سازمان شانگهای از سوی همه اعضای اصلی مورد قبول قرار گرفت و ایران نهمین عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای شد.