دنیا در حال پوست انداختن است


استرالیا بزرگترین بازنده‌ی این بازی با آتشِ لندن - واشنگتن خواهد بود!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: هشدار چین مبنی بر این که: «استرالیا ممکن است «هدف حمله اتمی» قرار گیرد» حکایت از یک اتفاق ویژه در خاور دور و قاره‌ی پنجم دارد در همین حال، وزارت امور خارجه اندونزی در بیانیه‌ای درخصوص تلاش استرالیا برای دستیابی به زیردریایی اتمی و تاثیر این اقدام بر صلح و ثبات منطقه ابراز نگرانی کرد. به گزارش نشریه گلوبال تایمز چین که عمدتا نظرات حزب کمونیست این کشور را منعکس می‌کند، کارشناسان نظامی این کشور نگران‌اند که این زیردریایی‌ها به‌رغم اطمینان‌خاطرهایی که در مورد اتمی نبودن آن‌ها داده شده است، به تسلیحات اتمی تبدیل شوند.
کارشناسان نظامی چین ظاهرا در مورد یک حمله بالقوه به استرالیا هم هشدار داده‌اند. به نوشته گلوبال تایمز، دلیل آن این است که این پیمان تجهیز زیردریایی‌ها با موشک‌های بالستیک دارای کلاهک‌های اتمی را برای واشنگتن و لندن تسهیل می‌کند. این گزارش به نقل از یک کارشناس ارشد نظامی که نامش ذکر نشده است، می‌نویسد که تنها کشورهایی که به تسلیحات اتمی مجهزند، زیردریایی با نیروی محرکه اتمی دارند و نقش آن‌ها شلیک موشک‌های اتمی در صورت وقوع درگیری است. این منابع می‌گویند اطمینان‌خاطرهای جو بایدن و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، در مورد تسلیحات اتمی «بی‌معنی» است. این مقام نظامی ناشناس گفته است: «کار گذاشتن تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک در زیردریایی‌های استرالیا برای آمریکا و بریتانیا آسان است.»
> سوی دیگر ماجرا فرانسه است!


در کنار ابراز نگرانی اندونزی و خط و نشان کشیدن چینی‌ها، دولت فرانسه اعلام کرد سفیران خود را از ایالات متحده و استرالیا فراخوانده است. فرانسه می‌گوید قرار استرالیا این بود که محموله بزرگی از زیردریایی‌های متعارف خریداری کند، ولی آن را کنار گذاشته
و از آمریکا زیردریایی اتمی خریده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اعلام این خبر نوشت، این نخستین بار است که فرانسه سفیر خود را از ایالات متحده فرا می‌خواند و ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت، این تصمیم به درخواست رئیس جمهوری امانوئل ماکرون گرفته شده و با توجه جدی بودن اقدامی که استرالیا و آمریکا کرده‌اند، اقدامی موجه است. وزیر امور خارجه فرانسه افزود، اعلام توافق بین استرالیا و ایالات متحده در مورد ایجاد ناوگان زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای، «رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکا است.» توافقی که فرانسه با استرالیا داشت ارزشی حدود یکصد میلیارد دلار و برای فروش زیردریایی‌های دیزل-الکتریک بود. ژان ایو لودریان گفت: «این خنجری بود که از پشت زده شد. ما رابطه با استرالیا را بر اساس اعتماد ساختیم و به این اعتماد، خیانت شد.» آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری، که علاوه بر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا همتایان استرالیایی آن‌ها نیز شرکت داشتند، گفت: فرانسه همچنان یک شریک حیاتی برای واشینگتن در منطقه اقیانوس‌های آرام و هند است.
> اختلاف واژه غریبی در روابط فرانسوی‌ها با انگلستان و آمریکا نیست!
علی بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه در گفتگو با آفتاب یزد به ریشه‌های تاریخی برخی اختلافات واشگنتن - پاریس اشاره کرده می‌گوید: از زمان ژنرال دوگل که آمریکایی‌ها از طرف سازمان ملل فشار آوردند که فرانسوی‌ها باید هر چه سریعتر از الجزایر بیرون بروند و به جنگ ۷ساله پایان دهند نقطه آغازین اختلاف بین آمریکا و فرانسه کلید خورد. البته قبل از آن هم در ملاقاتی در کنفرانس مسکو که استالین و چرچیل حضور داشتند به رزولت پیشنهاد می‌کند که اگر شما موافق باشید دو گل هم بیاید اما او مخالفت می‌کند. در حالی که فرانسوی‌ها به آمریکایی‌ها خیلی کمک کردند مانند جنگ استقلال و برج آزادی که به آن‌ها اهدا کردند.
بیگدلی می‌افزاید: مسئله دوم تاسیس اتحادیه اروپا از سال ۱۹۴۷ مورد مخالفت و اعتراض آمریکایی‌ها بود. آمریکا تمایل نداشت دو طرف اقیانوس اطلس دو نهاد قدرتمند برابر هم قرار گیرند و مدت‌ها دو گل از حضور انگلیس در اتحادیه جلوگیری می‌کرد. اینها سبب شد جناح راست میانه از فرانسه فاصله گیرد بنابراین رهبری اتحادیه اروپا تحت هدایت فرانسه مقداری بین آمریکا و فرانسه اختلاف به وجود آورد و این اختلاف هم چنان است اگر چه ظاهرا با یکدیگر ارتباط مناسبی دارند و در جبهه غرب قرار گرفتند اما این اختلافات را با فرانسوی‌ها دارند.
> دلیل پرخاش و پریشانی فرانسوی‌ها منافع صدمیلیارددلاری است!؟
این استاد تاریخ دانشگاه و روزنامه نگار با سابقه در ادامه اظهار می‌دارد: حدود شش سال پیش قراردادی بین فرانسه و استرالیا مبنی بر ساخت ۹ زیردریایی امضا شد که این‌ها اتمی نبود (دیزل - الکترونیک) اما اگر می‌خواست می‌توانست مجهز به کلاهک‌های اتمی هم شود. کار خوبی بود و موقعیت مکرون را بالا می‌برد. این اتفاقی که رخ داده جبهه کاملا غربی شکل گرفته که شاید استرالیا هم اشتباه کرده که خود را از کشور بی‌طرفی که بود وارد این ماجرا کرد اما از 6-5 سال پیش اختلافات شدیدی بین استرالیا و چین به وجود آمد و به همین دلیل هم استرالیا ورود کالاهای چینی را ممنوع و از ورود سرمایه گذاران چینی در استرالیا جلوگیری کرد. چون آقای اسکات موریسون تفکرات نومحافظه‌کارانه دارد و ایشان هم یکی از شاگردان ترامپ و دنباله رو افکار وی بود.
بیگدلی با اشاره به این مسئله که؛ در قرارداد امضا شده وزارت خارجه آمریکا مشغول دلجویی کردن از فرانسه است، خاطرنشان می‌کند: گویا قرار است اجازه دهند که فرانسوی‌ها زیر دریایی‌های استرالیا را بسازند. با توجه به اینکه فرانسه در این زمینه سرمایه‌گذاری هم کرده بود اصطلاح خنجر زدن از پشت را فرانسوی‌ها مطرح کردند.
بیگدلی با تایید این نکته که واژه اختلاف را می‌شود در روابط برخی متحدان از جمله آمریکا و فرانسه به کار برد، به مسائلی همچون اجبار آمریکا در کنترل چین و نیز این که در این میان استرالیا آسیب‌پذیر است در واکنش به این پرسش که در این غائله منفعت چین یا آمریکا کدامیک تامین خواهد شد؟ به آفتاب یزد می‌گوید: آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم و بعد از سقوط ژاپن چیزی حدود ۲۷۰ هزار سرباز در شرق آسیا داشتند که در زمان آقای اوباما این رقم به ۴۷۰هزار سرباز رسید که یکی از پایگاه های‌شان هم استرالیا بود. یکی از دلایلی هم که گرایش به استرالیا بیشتر شده است به این دلیل است. استرالیا اگر چه دور افتاده است اما پایگاه‌های آمریکا و انگلیس کاملا آنجا فعال هستند.
این استاد تاریخ دانشگاه با تایید این مسئله که استرالیا از لحاظ ژئوپولتیکی آسیب‌پذیر است اضافه می‌کند: این آسیب‌پذیری با حمایت ۴۷۰ سربازی که آمریکایی‌ها در آنجا مستقر کردند و پایگاه‌هایی که در اقیانوس هند و آرام دارند محافظت از استرالیا هم تا حدودی انجام می‌شود. به هر حال استرالیا سرزمین آرامی بوده اما الان با ورود به این اتحاد مقداری جایگاه قبلی خود را از دست داد و وارد معاملات نظامی امنیتی شده که فکر نمی‌کنم نفعی عاید استرالیایی‌ها شود اما اسکات موریسون شاید هنوز مقداری دنباله رو آمریکا و انگلستان است و قطعا تحت تاثیر این‌ها قرار گرفته است.
> مناسبات سیاسی فرانسه و آینده‌ی پیش رو
این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌سازد: آقای مکرون از حزب جهش فرانسه خیلی موفق نبوده است. با توجه به جهش جلیقه زرد‌ها و اختلاف طبقاتی جدیدی که در دوران او به وجود آمده که مقداری باعث ناخشنودی مخصوصا طبقات کارگر و حقوق بگیر جامعه فرانسه شده است بنابراین امیدی نداریم بتواند ادامه دهد. زمانی هم که آقای مکرون وارد مبارزات شد گفتم بالای ۶۵ درصد رای می‌آورد که تقریبا همین طور هم شد. نومحافظه‌کاران تحت رهبری خانم مارین لوپن نیز شانس زیادی ندارند و در انتخابات شهرداری‌ها نتوانستند بیش از ۱۶درصد رای آورند و پیش‌بینی من این است که آمریکا با حمایت کارگران به سمت چپ میانی حرکت می‌کند. وی ادامه می‌دهد: شاید شاهد این باشیم که در آلمان بعد از خانم مرکل هم سبز‌ها موفقیت بیشتری پیدا کنند. اگر چه حزب سوسیال دموکرات هم از یک برتری برخوردار است. بنابراین به طور کلی هم نو محافظه‌کاران راست گرای افراطی در فرانسه ناکام بودند (خانم لوپن) و هم آقای مکرون خیلی موفقیتی نداشت. فکر می‌کنم چپ میانی در فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری احتمالا به پیروزی رسد.
> باید بپذیریم جهان در حال تغییر است
این کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه به آفتاب یزد می‌گوید: بارها گفته‌ام جهان در حال تغییر و پوست‌اندازی است. بعد از جنگ جهانی دوم تغییراتی را با حجم کمتر شاهد بودیم. بعداز حادثه ۱۱ سپتامبر هم تغییراتی به وجود آمد. الان هم دنیا وارد مرحله جدیدی شده است. شگرد دموکرات‌ها هم در همین است و به بیرون از آمریکا نگاه می‌کنند. مسئله دیگری که مهم است شاید ناکامی بایدن در مسئله افغانستان سبب شده او را به سمتی ببرد که چون از کمونیست‌ها می‌ترسند دنبال مهار چین باشند.
آقای بایدن عنوان کرد ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که قدرت آمریکا را در دنیا حفظ کنیم و اجازه نمی‌دهیم تازه به دوران رسیده‌ها جای ما را بگیرند. بنابراین استراتژی عمده آمریکا این است که چین را مهار کند. چین هم دارد جاهای جدید برای خود پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که سازمان همکاری شانگهای عضویت ایران را پذیرفت همین استراتژی جدید چین بود که بتواند جبهه‌بندی جدیدی به وجود آورد. اما سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان سامان یافته‌ای نیست یعنی وحدت لازم در آن وجود دارد و تقریبا یک مجموعه پر از تضاد است. یعنی بین پاکستان و هندوستان اختلاف وجود دارد و چندین بار جنگیدند. بین هندوستان و چین به شدت اختلاف است. بین دوشنبه و تهران اختلاف شدیدی بود. دوشنبه کشور سکولاری است که به تهران نمی‌آید و ایران از گروه‌های مذهبی تاجیکستان حمایت می‌کرد که سفیر ایران را احضار کردند. اما در شرایط فعلی چین و روسیه ناچار بودند که ایران را بر سر مسئله کنترل افغانستان بپذیرند. از سال ۲۰۱۷ چینی‌ها وارد افغانستان شدند و شروع به کشفیات نفتی کردند. این است که دنیا دارد تغییر می‌کند.
> کنار گذاشتن تلویحی ایران از اکو؟
بیگدلی با اشاره به مانور مشترک ترکیه، آذربایجان و پاکستان که مسئله عجیب و غریبی است تلویحاً می‌پذیرد شاید این مسئله به معنای کنار گذاشتن ایران از اکو باشد.
وی ادامه می‌دهد: آقای اردوغان سیاست مدار بسیار قابلی است البته وی شهرداری استانبول که نکته ایده آل‌اش بود را از دست داد. الان دارد تلاش می‌کند که محبوبیتش برای دور بعد تامین شود. لذا خطی که بین ترکیه و آذربایجان دارد گذر می‌کند یعنی کریدور شمال که از شمال مازندران حرکت می‌کند و به منطقه آسیای مرکزی، افغانستان و نهایتا به چین می‌رود جزئی از تغییرات غیر قابل چشم پوشی است. لذا ترک‌ها هم دارند مسیرشان را عوض می‌کنند. به هرحال چینی‌ها دارای سرمایه قابل توجهی هستند. در نتیجه شاهدیم که دنیا در حال تغییر است و دولتمردان ما هم باید بفهمند که دنیا در حال پوست انداختن و تغییرات اساسی است و با این تغییرات، استراتژی‌ها باید عوض شود. این استاد دانشگاه بر اساس توضیحاتی که داد تاکید می‌کند: بنابراین، عضویت سازمان همکاری شانگهای خیلی جای امیدواری نیست.
> سود آمریکا در بی‌ثباتی دنیا است!
بیگدلی با یک گذر و مرور تاریخی می‌گوید: به طور کلی امپریالیسم از بحران به وجود آمده است. لذا شیوه آمریکا این است که بحران به وجود آورد تا از درون بحران‌ها بتواند منافع خودش را به دست آورد. هزینه کردن برای‌شان مهم نیست. ابرقدرتی آن‌ها در سایه بی‌ثباتی است. لذا می‌بینیم در دنیای سرمایه داری هر از گاه بحران‌های عجیب و غریب به وجود می‌آید. عمر بحران‌ها را می‌توانند کوتاه کنند اما اصل آن را نمی‌توانند از بین ببرند. این شگردی است که خود آمریکایی‌ها به وجود آوردند و اولین بار بحران در سال ۱۸۷۱ به وجود آمد اما مدام عمر بحران را کوتاه کردند که شدیدترین بحران در سال ۱۹۲۹ بود که از بورس آمریکا و وال استریت شروع شد.
> این یعنی حواس دنیا را پرت کردن؟
علی بیگدلی می‌افزاید: در این کشورها تقسیم کاری از گذشته‌های دور به وجود آمده است. یعنی مسائل داخلی را به متخصصان خودش واگذار کردند. آمریکا همیشه چشمش به سیاست خارجی بوده که بتواند در خارج با به هم زدن شرایط ثابت بین‌المللی بحران به وجود آورد تا در کنار این بحران‌ها بتوانند به اهدافشان دسترسی پیدا کنند و در این کار هم موفق بودند. مثلا در بحران ۱۹۲۹ تا سال ۱۹۳۴ حدود ۱۸ میلیون نفر بیکار شدند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و رزولت اوضاع را کنترل کرد. اما این بحران به سراسر دنیا از جمله کشور ما منتقل شد، اروپا را فلج کرد و در این فلج شدن قدم به جنگ جهانی دوم گذاشتیم. ورود آمریکا به جنگ، فضای جدیدی را برای این کشور به وجود آورد. در سال ۱۹۴۱ مستشاران نظامی آمریکا آمدند و ارتش ما را کنترل کردند. یعنی آمریکا با بحرانی که به وجود آورد فضای تجارت و نفوذشان را در دنیا گسترش دادند.
فرانسه سفرایش را از آمریکا و استرالیا فراخواند/ واشنگتن: متاسفیم/کانبرا: درک می‌کنیم
کاخ سفید با ابراز تاسف از تصمیم فرانسه مبنی بر فراخواندن سفرای خود از واشنگتن و کانبرا گفت کشورش در روزهای آینده به کار خود برای حل اختلافات بین دو طرف ادامه می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، روز جمعه وزارت خارجه فرانسه در پی تشدید تنش در روابط با استرالیا و آمریکا، سفیران خود را از واشنگتن و کانبرا فراخواند؛ این اقدام در پی لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسوی به استرالیا موسوم به «قرارداد قرن» صورت گرفت. شامگاه چهارشنبه، ایالات متحده، انگلیس و استرالیا از برنامه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای ارتش استرالیا خبر دادند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا با صدور بیانیه‌ای مشترک از مشارکت جدید در زمینه‌های دفاعی و امنیتی به نام «AUKUS» و اولین پروژه در این زمینه خبر دادند. روابط بین فرانسه و ایالات متحده از یک سو و فرانسه با استرالیا از سوی دیگر وارد یک دوره بحران شده است، زیرا دولت استرالیا از طریق ایجاد این مشارکت جدید، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌های فرانسوی را لغو کرده و تصمیم گرفت آن‌ها را با تسلیحات هسته‌ای آمریکا جایگزین کند. پاریس این موضوع را «خیانت و خنجر از پشت» توصیف کرد. در همین راستا، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که سفرای کشورش در واشنگتن و کانبرا را به دلیل اهمیت فوق العاده پیمان امنیتی بین آمریکا، انگلیس و استرالیا، فراخوانده است. وی افزود که این اقدام به درخواست امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه صورت گرفت. فرانسه همچنین لغو پروژه «قرارداد قرن» به دنبال شراکت امنیتی جدید متحدانش را «غیرقابل قبول» دانست. سفیر فرانسه در واشنگتن نیز در پیامی توئیتری نوشت: به دنبال اعلامیه‌هایی که بر دیدگاه ما درباره متحدانمان تاثیر می‌گذارد، برای مشورت به پاریس احضار شدم. این نخستین باری است که فرانسه سفرایش را از آمریکا و استرالیا فرا می‌خواند. آمریکا و فرانسه از زمان جنگ استقلال آمریکا متحد نزدیک محسوب می‌شوند و این رخداد بین دو متحد نامعمول است.
> واکنش آمریکا و استرالیا
در همین راستا، یک مقام کاخ سفید اعلام کرد، ما از تصمیم فرانسه برای فراخواندن سفیر خود از واشنگتن متاسفیم و متعهد به حل اختلافات با این کشور از طریق گفتگو هستیم. شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد، در ارتباط با تصمیم فراخواندن سفیر پاریس با شرکای فرانسوی خود در تماس هستیم. ما موضع فرانسه را درک می‌کنیم و برای حل اختلافاتمان، مانند سایر مسائل با آن‌ها همکاری خواهیم کرد. وزارت خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به این اقدام فرانسه اعلام کرد: به رایزنی در مورد اختلافات خود با فرانسه، از جمله در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل ادامه خواهیم داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما با متحدان فرانسوی خود در تماس نزدیک هستیم. ما موقعیت آن‌ها را درک می‌کنیم و از برنامه آن‌ها برای احضار سفیر خود به پاریس مطلع هستیم. این سخنگو افزود: «فرانسه یک شریک حیاتی و متحد قدیمی ما است و ما روابط خود را بسیار ارزشمند می‌دانیم.» جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز در مورد واکنش فرانسه به ایجاد همکاری سه جانبه امنیتی بین ایالات متحده، انگلیس و استرالیا و لغو قراردادقرن، گفت که مقامات آمریکایی این موضوع را حتی قبل از اعلام رسمی با همتایان فرانسوی خود در میان گذاشتند. وی خاطرنشان کرد که واشنگتن نگران آینده همکاری‌های دفاعی خود با پاریس است و کارهای زیادی در این زمینه برای دو کشور انجام شده است. به گفته کربی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا صبح جمعه با فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه تماس گرفت. ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفت که کشورش «ناامیدی» فرانسه را پس از تصمیم مقامات استرالیا برای لغو قرارداد زیردریایی قرن که در سال ۲۰۱۶ با یک شرکت فرانسوی منعقد شده بود، درک می‌کند. وی در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت: «من کاملاً ناامیدی فرانسه را درک می‌کنم. واضح است که تعامل با چنین مسائلی دشوار است. ما به کارهای سازنده و همکاری نزدیک خود با همکاران فرانسوی خود ادامه می‌دهیم.»