سفره خالی مردم

ناصربدری رز‪-‬ در ایام مناظرات تلویزیونی نامزدهای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری به قلم نگارنده درروزنامه وزین «آفتاب یزد» مطلبی باعنوان «رئیس جمهور منتخب باید بوی نان گرم دهد» قلمی شد. نوشتاری تحلیلی انتقادی که تاحدودی از زوایای پنهان و آشکار فقر و بی‌عدالتی پرده برداشته وزبان گویای قشرمحروم جامعه بود. درچندسال اخیر مصائب ومشکلات عظیمی که از رهگذر نابسامانی‌های اقتصادی درقالب گرانی وتورم، بیکاری و افزایش روزافزون اختلاف طبقاتی بر گرده قشرمظلوم ومحروم کشورمان تحمیل شده به قدری عمیق ودردناک است که آدمی میپندارد طرح متعدد مشکلات مبتلابه با عناوین و صور مختلف در این باب شاید به مثابه تلنگری باشد برمسئولین امر، تابیش از این فرافکنی ننموده و تماشاچی صحنه‌های تلخ و دهشتناک زندگی فلاکت‌بار پابرهنگان و تهی دستان نباشند و طرحی نو دراندازند.
واکاوی سیر زمانی و به اصطلاح تاریخچه ظهور و اشاعه دامنه جفا وناجوانمردی‌هایی که به سبب سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌های مسئولان در ادوار گذشته ریاست جمهوری در فضای عمومی جامعه نشو و نما داشته و سایه شوم خود را برسپهر حیات بی‌رمق و معیشت جانکاه اقشار آسیب‌پذیر گسترانیده دراین مجمل نمی‌گنجد و نوشتار مفصلی می‌طلبد.درهرحال بنابه اظهارات آقای رئیس جمهور وزراء و اعضا کابینه دولت سیزدهم ازبین افرادمتخصص، درد آشنا وفسادستیز زمام امور را به دست گرفته اند. و با اولویت حل مشکلات مربوط به اشتغال ومعیشت در خدمت مردم خواهندبود. این نوع گفتارهای دلچسب و بیان خط مشی‌های راهبردی، سیگنال‌های امیدبخشی را دررگ‌های جامعه بویژه در کالبد افراد درمانده ومستضعف که نفس‌هایشان به شماره افتاده تزریق میکند. دراین ارتباط راقم مطلب پنج نکته کلیدی را که میتوان گفت، مطالبات جدی آحاد مردم بویژه طیف محروم جامعه میباشد، بطور مجمل و فهرست‌وار به استحضار ایشان می‌رساند.
۱)درمبحث مبارزه با پدیده فساد، چهره خاموش و پنهان فساد اغلب در زیر یک نقاب نرم مخملی و اغوا‌کننده ای پنهان شده که آثار آن در رفتارهای سازمانی دستگاه‌های دولتی مشهود وملموس تراست. بعنوان مشت نمونه خروار باید گفت، عدم استقبال از نقد وپرسش‌گری دربین مسئولان، نهادینه شدن روحیه تملق وچاپلوسی و اشاعه تقدیس تراشی در سیستم مدیریتی و اداری کشور ازجمله بخش مکاتبات، گزارشات ونامه نگاری‌های رسمی در سازمان‌های دولتی و... ازمصادیق عینی این نوع فساد سیستماتیک ومرموز است. ورود قاطعانه جنابعالی به این مبحث و حذف هوشمندانه ولخرجی‌های متداول دراغلب مراسمات، عناوین والقاب کذایی برای اشخاص حقیقی، تشریفات زائد از بدنه مدیریتی کشور و... از خواسته‌های جدی آحاد مردم است.
۲)محدودیت در امر واردات کالا واجناس خارجی وموضوع حمایت از تولیدکنندگان داخلی، به دلیل‌عدم اتخاذ تدابیر هوشمندانه ونظارت عالمانه دستگاه‌های متولی سبب شده قیمت کالاهای تولیدی از رقابتی بودن به انحصاری شدن سوق پیدا کند وبطور سرسام‌آور روزبه روز افزایش یابد. پیامدهای ناگوار فرایند موصوف سبب شده دراین عرصه نیز مصرف‌کنندگان بی‌محابا توسط افراد فرصت طلب وسودجو مورد ظلم مضاعف قرار گیرند.


۳)درشرایط فعلی تعامل وهم افزایی مطلوبی بین قوای سه‌گانه کشور محسوس است. فرصت مغتنمی پیش آمده تا بسهولت بتوان در راستای پیشبرد اهداف عالیه قوه مجریه وحل مشکلات ومعضلات اساسی کشور ازاین موقعیت ممتاز وانرژی بخش درمسیر توسعه وتعالی کشور، برقراری عدالت اجتماعی، بسط وقداست بخشی به آزادی‌های مشروع شهروندان بهره‌برداری مطلوب نمود.
۴)دانش و تجربه قضائی شما می‌تواند نقطه عطفی باشد درحوزه‌های فسادستیزی وبرخورد جدی با مبحث ترک فعل مدیران خاطی و ایضاٌ به شما امکان دهد تا مقتدرانه بر کم وکیف مجموعه کارشکنی ها، مسئولیت گریزی‌ها و بی‌تدبیری‌های مدیران درسطوح کلان کشوری اشرافیت جامع داشته باشید. این پتانسیل عظیم را به فال نیک میگیریم وازشما اجازه سوالی داریم. به راستی آن یازده نفری که با وام نودهزارمیلیارد تومانی به ابربدهکاران بانکی شهرت یافتند، آیا گذشت این همه سال گرد کهنگی و رنگ پژمردگی بر لیست‌شان پاشیده که اسامی‌شان رنگ باخته و تابحال ناخوانا بوده است؟ آیا شما توانایی بازخوانی آن پرونده متروکه و موارد مشابه را دارید؟ ...
۵)آقای رئیسی با دریغ و درد باید گفت، سالیان متمادیست کشتی طوفان زده و بی‌لنگر اقشار آسیب‌پذیر و بی‌پناه را به هرسو می‌کشانند ومتاسفانه هنوز نسخه شفابخشی برای التیام آلام‌شان ارائه نداده اند...مع الوصف در قالب یک پیشنهاد بدیع و فقیرانه از محضرتان درخواست میشود برای حل مشکلات معیشتی و سفره‌های خالی مردم، شما واعضای محترم هیئت دولت هرگز باشکم سیر درجلسات مرتبط معیشتی مردم شرکت نفرموده واینگونه جلسات و تصمیم‌گیری‌های کلان را کنار سفره خالی برگزار کنید. شاید تحقق این سبک نمادین جلوه‌ای بی‌بدیل از ابراز همدردی شما با محرومان جامعه و سفره‌های خالی‌شان تلقی شود که از وعده‌های دروغین مسئولین ناامید گشته‌اند وشاید همزادپنداری وهمراهی شما سبب شود لحظاتی حس خوشایندی در وجودشان غلیان کند و شایدهم باعث شود اندک زمانی مسئولین امر درد گرسنگان را لمس کنند ونسخه شفابخشی برای درمان آن بپیچند. شماکه دراغلب صحبت‌هایتان به صداقت درگفتار با مردم تاکید دارید آیا در ارتباط با بی‌تدبیری‌هایی که تورم وگرانی و فقر را به جامعه ارمغان بخشیده وزندگی اغلب مردم را تباه کرده است، سخن خواهید گفت؟ درخصوص فرایند واردات واکسن کرونا و امر واکسیناسیون که ابتدا به سیاق حرکت لاک پشتی نمود عینی داشت وبه سبب‌عدم اقدام به موقع دراین مورد، موجب نارضایتی آحاد مردم گردید، شفاف‌سازی خواهیدنمود؟
آقای رئیس جمهور، باورکنید اوضاع پریشان و نابسامان اقتصادی بگونه‌ای ست که طبقات فرودست ومستاصل جامعه در تامین مایحتاج اولیه خود زمین گیر شده ومرگ را در زیر پوست خود احساس می‌کنند. هیولای مرگ در کوی و برزن این مردمان خمیازه می‌کشد. روز به روز اغنیاء غنی تر، فقراء فقیرتر و گرسنگان گرسنه ترمیشوند وبی شک این یعنی فاجعه عظیم اجتماعی وانسانی...بگذار بی‌پرده بگویم، زندگی خیلی هارا می‌کشد. خیلی خیلی‌ها را...درنگ جایزنیست امروز قدمی بردار که فردا دیراست. جان کلام اینکه باشکم سیر نمیتوان غصه گرسنگان را خورد، برای بهبود معیشت‌شان نسخه پیچید وجنگ اقتصادی را بدرستی مدیریت کرد.