جاده یزد - طبس جایی برای قربانی شدن زیر پای منافع معادن!

آفتاب یزد - رضا بردستانی: به «رئیس مجمع نمایندگان استان یزد» یادآور می‌شویم، این که گفته شده: «محور پر حادثه یزد - طبس در گرو تامین اعتبار» است بیشتر به یک «شوخی تلخ» می‌ماند تا یک دغدغه مندی زیرا در بررسی‌های آفتاب یزد مشخص شد اگرچه اعتبارات در نظر گرفته شده برای تکمیل این جاده‌ی مهم و پرخطر، بسیار اندک است اما در همین پروژه، چندین بازگشت اعتبار به چشم می‌خورد که دسترسی به اسناد و دلایل آن حداقل برای نمایندگان استان نمی‌تواند کارِ چندان سختی باشد!
> حادثه پشت حادثه؛ مصاحبه پشت مصاحبه!
در فضای مجازی و رسانه‌های استانی و کشوری، پیدا کردن نمونه‌های بسیاری از تصادفات منجر به فوت و ضرر و زیان‌های جبران ناپذیر جسمی و روحی ناشی از حوادث تلخ در دو محور مواصلاتی یزد - طبس و یزد - شیراز چندان سخت نیست. اگرچه ماه‌ها است درصدد تهیه‌ی گزارشی از وضعیت جاده‌های استان یزد به ویژه برخی جاده‌های مهم هستیم اما بر سر زبان افتادنِ دوباره‌ی جاده‌ی یزد- طبس که یزدی‌ها به اختصار آن را «جاده - طبس» می‌نامند ما را برآن داشت تا مقدمه‌ای از آن چه در دست تهیه داریم را منتشر کنیم. رسانه‌ها می‌نویسند: محمدصالح جوکار در بازدید از این محور اظهار داشت: محور مواصلاتی یزد طبس از مهمترین محورهای حمل و نقل مسافر و بار در کشور به حساب می‌آید. وی تصریح کرد: این محور از نظر باری در طول مسیر معادن بزرگی مواجه شده که به همین دلیل ترددهای بسیار زیادی دارد و در ارتباط با حمل و نقل مسافر هم به دلیل زیارتی بودن این محور، زائران حضرت امام رضا (ع) از نقاط مختلف به ویژه جنوب کشور و استان یزد از این مسیر تردد می‌کنند. نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه مسیر به دلیل تک بانده بوده با مشکلات بسیار جدی روبرو است و تصادفات متعددی هم در طول سال در این محور منجر به فوت و مصدوم شدن هموطنانمان می‌شود. رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان اینکه پروژه دوبانده کردن این مسیر یک پروژه ملی است، افزود: طول محور این پروژه ۳۶۰ کیلومتر است که ۲۰۵ کیلومتر آن در حوزه استان یزد و ۱۵۵ کیلومتر در حوزه راه‌های خراسان جنوبی است. دکتر محمدصالح جوکار ادامه داد: ۲۴ کیلومتر محور به صورت بزرگراهی به بهره‌برداری رسیده و ۶۶ کیلومتر مسیر هم تقریبا با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که عدد قابل توجهی برای این پروژه نسیت گفت: امیدواریم که در بودجه ۱۴۰۱ این رقم را افزایش دهیم که بتواند زمینه تکمیل پروژه را فراهم کند. وی افزود: مقرر شده که نامه‌ای به صورت مشترک از طرف نمایندگان استان‌های یزد و خراسان جنوبی به وزیر راه و شهرسازی ارسال شود تا توجه بیشتری به این پروژه صورت گیرد و دولت خودش در لایحه بودجه پیش‌بینی اعتبار مناسبی برای این موضوع داشته باشد.
> قرارداد جاده‌های در دست احداث استان را بررسی کنید


دکتر محمدصالح جوکار را از نمایندگان دغدغه‌مند و پیگیر می‌دانیم اما احساس می‌کنیم یا اطلاعات درستی به ایشان نداده‌اند و یا خدای ناکرده پای بازهم لابی‌های سنگین معادن در میان است آن هم معادنی که اگر به نیمی از تعهدات «وظایف اجتماعی» پیش‌بینی شده در قانون پایبند مانده بودند استان یزد قطعاً جاده‌ی حادثه‌خیزی نداشت! در این میان سکوت معنادار برخی مسئولان استان این تردید را به یقین نزدیک می‌کند که احتمالا بازهم پای منافع معادنِ بزرگ در میان است زیرا، در پی حوادث تلخ جاده‌ای آن که از همه ساکت‌تر است، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد است، کسی که وضعیت جاده‌های استان و نیز شرایط مالی و قراردادی آن‌ها را به اصطلاح مثل کف دستش می‌شناسد و در برخی نا به سامانی ها، او نیز شریک و مسئول است چون در زمان انعقاد برخی قراردادها او مسئولیتی اصلی و مستقیم داشته. آفتاب یزد سال‌ها پیگیر دو بانده شدنِ جاده‌ی بافق - یزد بوده و به خوبی می‌داند یکی از «زمان بر ترین» و گران‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور، جاده‌سازی است خاصه جاده‌هایی که بار ترافیکی خاص و سنگین دارند اما این را نیز به خوبی می‌دانیم که اگر برخی سوءمدیریت‌ها و خاصه خرجی‌ها و از کیسه بخشیدن‌ها نبود، نه تنها جاده‌ی یزد - طبس که بسیاری از جاده‌های اصلی و مهمِ سال‌ها معطل مانده‌ی استان یزد به سرانجامی خوش رسیده بود اما چه می‌شود گفت که...
> عنان مال خویش به دست غیر مده!
شعری «اشهر من الشاعر» که دیگر به یک ضرب المثل شبیه است تا یک بیت شعر می‌گوید: «عنان مال خویش به دست غیر مده/ که پس گرفتنِ آن کم‌تر از گدایی نیست!» حکایت، حکایتِ استان یزدِ بی‌آب با این وضعیت جاده‌ای و سرمایه‌گذاری است که با حضور مدیران ناآشنا به رموز مدیریتی معادنِ خود را می‌بخشد تا اینگونه برای جاده‌ای ۲۰۰ کیلومتری، دلخوش به بودجه‌هایی سالانه ۳۰ میلیاردتومانی باشد، آن هم بودجه‌هایی که در کمال تعجب و ابهام به واسطه‌ی بی‌توجهی و سوء مدیریت گاه برگشت نیز خورده است!
> وقتی می‌گفتیم چرا دی - ۱۹ را بخشیدید برای این روزگار بود!
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: پاشنه‌ی آشیل اتمام محور مواصلاتی یزد - طبس که نیاز به اعتبار دارد، جذب بودجه‌ی بیشتر است لابد در جریان برخی از پروژه‌های مشارکتی با حضور معادن نیز هست و لابد می‌داند «زاری نامه» ی آفتاب یزد که دی ۱۹ را بخشیدید تا «کاسه‌ی گدایی» دست بگیرید دقیقا به این روزها اشاره داشت؛ بخشی از کاسه‌ی گدایی به دست گرفتن در پروژه‌ی انتقال آب خلیج فارس به استان یزد رونمایی شد که مدیران «چادرملو» آب ۹ دلاری را به رخ کشاورزان یزدی کشیدند و بخشی دیگر را در همین جاده‌های ناتمامی می‌بینیم که زیر پای همین معادن، شرحه شرحه شده اند! رئیس مجمع نمایندگان استان یزد اگر معتقد است در بحث آب چراهای بسیاری وجود دارد پس نباید کوتاه بیاید گو این که پیشتر خیلی‌ها چنین مصاحبه‌هایی انجام دادند و بعد که اندکی روی خوش نشان داده شد پا پس کشیدند! پروژه‌ی چند ده هزارمیلیاردی انتقال آب از دریای عمان به یزد، به سرانجام رسانیدن طرح‌های نیمه تمام و حیاتی از جمله اصلاح نقایص جاده‌ی یزد - شیراز، افتتاح واقعی و نه نمایشی راه آهن یزد - اقلید، به بهره‌برداری رسانیدن جاده‌ی ورزنه - ندوشن و دو بانده شده جاده‌هایی چون یزد - طبس، یزد هرات و هرات - شهر بابک با این وضعیت بودجه‌ای بیشتر به یک آرزوی محال و دست نیافتنی تبدیل شده اما اگر آن معدنی که با لابی،
سوء مدیریت مدیران ارشد استان و خیانت برخی در حق استان یزد و مردمان این دیار یک شبه صاحب معدنی معادل «گنج قارون» شد به نیمی از وظایف قانونی خود در حق استانی که دار و ندارش را مدیون آن است و ارمغانی جز بیماری و ویرانی برای آن استان نداشته، انجام می‌داد لازم نبود در سخت‌ترین و بدترین اوضاع اقتصادی، دستور به انسداد شبانه‌ی جاده‌ها داده شود بی‌توجه به این مسئله که جاده شریان حیاتی صدها و هزاران خانواده است که اندک اندک در حال خارج شدنِ از تنگناهای کرونایی هستند.