«ابتکار» تاثیر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را بررسی کرد بهبود اقتصاد در گرو پذیرفتن پیش‌شرط‌ها

کیمیا نجفی
ایران تا کنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت و از روز جمعه و در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد. سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان دولتی با جمعیت بالای یک و نیم میلیارد نفر است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد. به گفته برخی از تحلیلگران عضویت ایران در این سازمان، علاوه بر دستاوردهای سیاسی و امنیتی، فرصت‌های اقتصادی را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشور قرار می‌دهد و مسیر مبادلات تجاری را تسهیل می‌کند.
روز جمعه بیست‌ و یکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با تایید سند عضویت ایران به کار خود پایان داد. عضویت ایران در سازمان شانگهای با واکنش‌های بسیاری از سوی مسئولان، شخصیت‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود. مهم‌ترین پرسشی که کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند این است که عضویت ایران در سازمان شانگهای چقدر بر اقتصاد ایران می‌‌تواند اثر داشته باشد؟ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت‌وگویی با اشاره به عضویت قدرت‌های اقتصادی جهانی و منطقه‌ای در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: «این سازمان اهداف امنیتی را در منطقه دنبال می‌کرد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به توان کشورهای عضو، این پیمان، نقش اقتصادی پررنگی را بر عهده گرفت. بعد از گذشت حدود دو دهه اکنون سازمان همکاری‌های شانگهای دارای صندوق کنفرانس برای اعطای وام‌های ارزان و بدون بهره به کشورهای عضو است که یکی از راه‌های تسهیل‌گری تجاری محسوب می‌شود.»
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی فراوان کشورهای عضو خاطرنشان کرد: «با توجه به‌ تمام پتانسیل‌ها برای همکاری، عضویت دائم ایران در این سازمان فرصتی برای بهره‌مندی از مزایای یک پیمان منطقه‌ای است از دیگر مزیت‌های عضویت ایران در این پیمان چند جانبه‌ای شناسایی نقاط ضعف و توسعه روابط برای عضویت در دیگر سازمان‌ها از جمله سازمان تجارت جهانی است که می‌تواند تمرینی برای واردات و صادرات بدون تعرفه یا موافقت‌نامه‌های آزاد و ترجیحی باشد.»


به گفته حریری، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای فرصت خوبی است تا نشانه‌های توسعه تجاری و افزایش صادرات تحقق یابد.
عضویت ایران در هر سازمانی اتفاق مثبتی است
هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی نیز عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را فرصتی مناسب برای اقتصاد ایران دانست، وی در این خصوص به «ابتکار» گفت: بدون شک عضویت ایران در هر سازمان، اتحاد اقتصادی ‌و هر تشکیلاتی مثبت ارزیابی می‌شود.
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: هنگامی که کشور در این چارچوب‌ها قرار می‌گیرد بدون شک می‌توان مسیرهای تازه‌ای برای صادرات و مسیرهای مطمئنی برای واردات پیدا کرد.
رستمی در ادامه گفت‌وگو به هم‌راستا بودن صادرات و واردات اشاره کرد و دراین‌باره گفت: مسئله‌ای وجود دارد که لازم است روشن شود، ما باید بدانیم هیچگاه صادرات بدون واردات انجام نخواهد شد، به بیانی دیگر صادرات و واردات دو معقوله در کنار هم هستند. اما ما عادت کرده‌ایم مسائل را مقدس و غیر مقدس می‌بینیم. به همین دلیل همیشه گمان می‌کنیم که صادرات کار مقدس و واردات یک کار شیطانی است.
وی افزود: این در حالی است که نگاه به مسائل اقتصادی اینگونه نیست و ما در هر سازمان و یا اتحادیه‌ای که می‌رویم باید با هر دو موضوع صادرات و واردات برخورد داشته باشیم ‌و اینکه ما کانال‌های مطمئنی برای واردات داشته باشیم یک نکته مثبت در اقتصاد خواهد بود.
برای حضور در عرصه بین‌المللی باید پیش‌شرط‌های لازم را داشته باشیم
این تحلیلگر اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت تصویب FATF تاکید کرد و گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که حضور در سازمان‌ها و اتحاد‌های منطقه‌ای تنها زمانی موثر است که زیرساخت‌ها و پیش‌شرط‌های این حضور بین‌المللی را برای اقتصادمان فراهم کرده باشیم. به عنوان نمونه اگر ایران در بلک‌لیست FATF باشد امکان جابه‌جایی و انتقال پول را نخواهد داشت. بنابراین دیگر اهمیتی نخواهد داشت که در سازمان شانگهای حضور دارد و یا عضو جی ۷ شود. به همین دلیل هنگامی که کشوری نتواند پولی را به ایران انتقال دهد و یا مراودات مالی با چالش روبه‌رو باشد، عضو یک سازمان بودن مشکلی را حل نمی‌کند.
رستمی اظهار کرد: از سوی دیگر اگر شرکت‌های بین‌المللی بخواهند در ایران فعالیتی داشته باشند با تحریم‌های سنگین روبه‌رو می‌شوند و عملا یک عضویت در سازمان نمی‌تواند مفید باشد.
وی افزود: زمانی عضویت در سازمان‌های مختلف خوب است که ما پایه‌های اصلی را داشته باشیم. هنگامی که کشور به نظام‌های مالی بین‌المللی متصل نیست و به یک جزیره تبدیل شده است دیگر فرقی نمی‌کند که بخواهند سنگ پا وارد کنند یا یک قطعه حساس و مهم تکنولوژی چراکه در آن شرایط واردات هیچکدام ممکن نخواهد بود.‌ به هرحال در هر تجارت و مبادله‌ای یا پولی دریافت می‌شود و یا پولی پرداخت می‌شود و باید به شبکه مالی بین‌المللی متصل بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی روابط و تجارت تسهیل می‌شود که ما پیش‌شرط‌ها را داشته باشیم. اگر پیش‌شرط‌ها رعایت شود بدون شک اتفاقاتی همچون عضویت در سازمان همکاری شانگهای اتفاقی مثبت برای اقتصاد ایران خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ایران در المپیک و پارالمپیک توکیو: دستگاه‌های بسیاری مشغول برنامه‌ریزی برای سلب امید و نشاط از جوانان هستند شهاب زمانی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و فرصت های دوسویه آیا روزهای خوش سینما دوباره بازمی‌گردند؟ واکسیناسیون و نوید روزهای خوش اکران پیام عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای چیست؟ چرخش به سمت شرق در برابر غرب افزایش مجدد قیمت کره حذف برخی اقلام از سبد غذایی خانوار «ابتکار» تاثیر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را بررسی کرد بهبود اقتصاد در گرو پذیرفتن پیش‌شرط‌ها بحران خشکسالی از همیشه جدی‌تر است آب نیست! رئیسی در نشست خبری مشترک با امامعلی رحمان: دولت افغانستان باید فراگیر باشد محمد علی وکیلی در گفت و گو با برنامه دست خط: جریان اصلاحات دچار یک سکته راهبردی شده است عضو شورای سیاسی حزب الله: شکست محاصره لبنان تنها منحصر به سوخت نخواهد بود عفو بین الملل: آمریکا به جنایت‌هایش در دیگر کشورها هم اعتراف کند تشکیل اتحاد سه جانبه آمریکا-استرالیا- و بریتانیا علیه چین چه پیامدهایی خواهد داشت؟ بازیِ خطرناک آمریکا وزرای خارجه انگلیس و آلمان: به احیای فوری مذاکرات با ایران نیاز است