کاهش 20 درصدی تولید لوازم خانگی


گروه صنعت و تجارت: بررسی علل قطعی برق نشان می‌دهد که برخی از دلایلی که منجر به این خاموشی‌ها شده تا چند روز آینده و با کاهش دمای هوا می‌تواند برطرف شود اما دلایل دیگری مانند فرسودگی نیروگاه و استخراج بی‌ وقفه ماینرها در کوتاه مدت حل شدنی نیست و رفع این موضوعات نیاز به برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری دارد. یکی از دلایل بی‌ برقی‌ ها شرایط جوی است. گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که به دلیل شرایط جوی و کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب، حدود ۸ هزار مگاوات از برق تولیدی نیروگاه‌ های برقابی از مدار خارج شده و همزمان به دلیل افزایش دما میزان مصرف برق بالا رفته است. با افزایش هر یک درجه دما بیش از ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق بیشتر می‌شود و از سوی دیگر ۴۰ درصد مصرف برق کشور به مصارف سرمایشی اختصاص دارد. طبق اعلام وزارت نیرو امسال گرما باعث کاهش ۵۰ درصدی مخازن آب نیروگاه های برقابی شده و به دلیل شرایط جوی تولید برق نیروگاه‌ های برقابی تا یک سوم کمتر شده،از این رو فشار بر سایر نیروگاه‌ ها شدت پیدا کرده است.
عامل دیگر که برخلاف شرایط جوی، عملکرد دولت‌ها به طور مستقیم باعث ایجاد و رشد آن شده فرسودگی نیروگاه‌ ها است. به هر دلیلی در چند دهه گذشته نسبت به اورهال یا همان تعمیرات اساسی نیروگاه‌ ها اقدام نشده و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش و احداث نیروگاه‌ های جدید با اسناد بالادستی فاصله دارد. نیروگاه‌ های حرارتی سهم ۸۵ درصدی در تولید برق کشور دارند که اتفاقا بیشترین فرسودگی هم در همین نیروگاه‌های حرارتی است و پس از این که نیروگاه اتمی بوشهر از مدار خارج شد فشار بر سایر نیروگاه‌ ها افزایش یافت و اساسا یکی از دلایلی طولانی شدن خاموشی‌ها از دست رفتن نیروگاه بوشهر بود.
در این میان آمار تولید فولادی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، تمامی فرآورده‌های فولادی اعم از شمش، مقاطع تخت و طویل، محصولات و آهن اسفنجی با افت میزان تولید نسبت به پنج ماهه ابتدایی سال گذشته روبرو شده‌اند؛ این آمار تماما منفی، ثمره قطعی برقی صنایع فولادی است. براساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا، قرار گرفت، طی پنج ماهه سال جاری ۱۰ میلیون و ۸۲۸ هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید شده است که نسبت به ۱۲ میلیون و ۳۵۴ هزار تن تولید شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۹، کاهش ۱۲ درصدی را نشان می دهد. همچنین میزان تولید کل مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی وسایر مقاطع) در کشور طی پنج ماهه سال جاری با افت هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، چهار میلیون و ۲۹۶ هزار تن بوده است. گفتنی است طی پنج ماه نخست سال گذشته چهار میلیون و ۶۱۱ هزار تن از این مقاطع طویل تولید شده بود. تولید کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، ۱۶ درصد کمتر شده و از سه میلیون و ۹۲۹ هزار تن به سه میلیون و ۲۸۵ هزار تن رسیده و بیشترین میزان کاهش تولید این گزارش را به خود اختصاص داده است.
از ابتدای سال جاری تا پایان مردا ماه، تولید محصولات فولادی نیز معادل هفت میلیون و ۵۸۱ هزار تن ثبت شده که نسبت به میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته (هشت میلیون و ۵۴۰ هزار تن)، ۱۱ درصد کمتر است. براساس آمار کمترین میزان افت تولید در این مقایسه آماری متعلق به تولید آهن اسفنجی است که با کاهش چهار درصدی، در مجموع پنج ماهه سال جاری به ۱۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسیده است. میزان تولید این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۲ میلیون و ۸۸۳ هزار تن بوده است. لازم به ذکر است که از این میزان تولید فولادی‌ها در پنج ماه نخست امسال، بالغ بر سه میلیون تن شمش فولادی، بیش از یک میلیون تن محصولات فولادی و بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۹، ۸۸ و ۸۳ درصد افزایش داشته است؛ اما بیشترین افزایش میزان صادرات متعلق به مقاطع تخت فولادی و آهن اسفنجی است که به ترتیب ۱۱۴ درصد و ۱۹۰ درصد افزایش صادرات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ثبت کرده‌اند.



از طرف دیگر دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران گفت: در دو ماه نخست فصل تابستان به دلیل قطع برق صنایع، تولید لوازم خانگی ۲۰ درصد کاهش یافت اما در حال حاضر روند تولید به حالت عادی بازگشته است. سیدحسین حسینی شاهرودی در گفتگو با مهر اظهار داشت: تولید لوازم خانگی بعد از اعمال ممنوعیت واردات و در دوره تحریم‌ها با رشد قابل توجهی مواجه شد. به گونه‌ای که در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ رشد بیش از ۷۰ درصدی را در تولید این محصولات شاهد بودیم. دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران افزود: امسال نیز روند تولید افزایشی است و در فصل بهار بیش از ۲۹ درصد رشد تولید را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کردیم. وی ادامه داد: منتهی در دو ماه نخست فصل تابستان به دلیل قطع مکرر برق صنایع، تولید این محصول کاهش یافت.
شاهرودی گفت: به این ترتیب تولید لوازم خانگی کوچک و بزرگ در دو ماه تیر و مرداد نسبت به دو ماه اردیبهشت و خرداد با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شد. وی افزود: البته هم اکنون روال تولید به حالت عادی بازگشته و این کاهش تولید در حال جبران است و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال رکورد جدیدی در تولید لوازم خانگی ثبت خواهیم کرد. دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران در مورد کاهش تقاضا نیز گفت: به طور طبیعی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و نرخ تورم، تقاضا در بازارهای مختلف کاهش یافته و این موضوع فقط مختص بازار لوازم خانگی نیست؛ چه بسا که در حال حاضر مشتری در بازار حضور دارد در حال خرید است و لوازم خانگی دائم به بازار تزریق می‌شود.