تحرک دیپلماتیک ایران در سازمان ملل

گروه سیاسی/ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست هفتگی با نمایندگان رسانه‌ ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر حسین امیرعبداللهیان  وزیر امور خارجه به نیویورک و نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک نیز گفت: آقای امیرعبداللهیان روز دوشنبه (امروز) برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد بود و حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست وزرای خارجه ۱+۴ نیز افزود: اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آنچه گفتیم، یعنی مذاکره سودمند باشد، تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد. الان تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم و باید ببینیم موضوع جلسه چه می‌تواند باشد و بعد براساس آن تصمیم بگیریم.
خطیب‌زاده ادامه داد: آنچه مهم است این است که وزیر امور خارجه کشورمان با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر لازم دیده شد و دستورکار ویژه‌ای بود و مشخصاً موضوع خاصی مطرح شد می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و ۱+۴ برگزار شود، ولی تا الان که در خدمت شما هستم در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه‌ آیا هیأت ایرانی برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات امریکایی در نیویورک دارد؟ گفت: خیر. برنامه‌ای برای این موضوع فعلاً در دستور کار نیست.
 


ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره مذاکرات برجام در وین نیز گفت: اگر امریکا یکجانبه گرایی را کنار بگذارد چه در مقام اجرا و چه در مقام تفسیر و رویکرد مطمئناً گفت‌وگوهای وین در مسیر بهتری جلو خواهد رفت. امریکایی‌ها اعمال فشارهای یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران را همچنان ادامه می‌دهند و تا زمانی که این رویکرد در عمل کنار گذاشته شود و ما اطمینان حاصل کنیم که امریکا قابل اعتماد است و می‌توانیم به صورت راستی‌آزمایی شده آنچه امریکا ادعا می‌کند ، ببینیم آن وقت مسیر وین مسیر جداگانه‌ای است. او تصریح کرد: ما نه بیش از برجام به کسی تعهدی می‌دهیم و نه کمتر از برجام انتفاعی از برجام را قبول می‌کنیم. امریکا باید با رویکرد متفاوتی به وین بیاید.
خطیب‌زاده همچنین درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در وین نیز عنوان کرد: ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است و طبیعتاً تغییراتی صورت خواهد گرفت و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید.
 
بررسی نشست جدید درباره افغانستان
خطیب زاده به نشست شانگهای و گفت‌وگوی مقام‌های بلندپایه کشورمان با همتایان خارجی اشاره کرد و درباره اظهارات رئیسی درخصوص رایزنی‌ها در تاجیکستان درباره افغانستان نیز بیان کرد: آنچه در حاشیه نشست شانگهای اتفاق افتاد به صورت جدی در بیانیه چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان عنوان شد، البته در ملاقات‌های دوجانبه نیز موضوع افغانستان یک موضوع جدی بود چه در سطح رئیس جمهوری و چه در ملاقات‌های وزیر امور خارجه و در مورد چند توافق جدی شد ؛یکی تشکیل و شکل‌گیری یک دولت فراگیر با مشارکت تمام اقوام و قومیت‌ها که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد و این‌که افغانستان محلی عاری از تروریسم و محیطی امن برای همسایگان و در حال صلح و توسعه و ثبات برای مردم افغانستان باشد و این‌که خواست و اراده مردم افغانستان در آینده این کشور محقق شود. این‌که هیچ دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل قبول نیست و همه باید کمک کنند که مردم افغانستان درباره آینده خود تصمیم بگیرند. خطیب‌زاده بیان کرد: در روزهای آتی نتایج گفت‌وگوها در سطح سران و بین هیأت‌ها بیشتر روشن خواهد شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نشست افغانستان که قرار است در تهران برگزار شود ،گفت: آنچه در افغانستان رخ می‌دهد، راه‌حل معجزه آمیز ندارد. آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد باید به خواست و اراده مردم افغانستان پیوند بخورد. کشورهای همسایه باید کمک کرده و صادقانه پرهیز کنند از این‌که خواست و اراده‌ای را به مردم افغانستان تحمیل کنند  یا در مسیری بروند که اعتمادزدایی کند به جای اعتمادسازی. وی افزود: پیام ابتکار تهران و ابتکارات منطقه‌ای را کاملاً روشن می‌دانم. پیام واحد برای داخل افغانستان است. ما به مردم افغانستان فکر می‌کنیم و به آنها متعهدیم و در عین حال تمامی مساعی و تلاش خودمان را به کار می‌گیریم که به آینده افغانستان کمک کنیم. خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد که نشست آینده درباره افغانستان در دست بررسی است، ولی رایزنی‌ها بین کشورهای منطقه در جریان است. نمایندگان ویژه هم به صورت خاص و هم بین خودشان و هم طرف‌های مختلف و آنجا که لازم است در داخل افغانستان در تماس هستند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره پیوستن ایران به FATF  و دیدگاه وزارت خارجه در این باره گفت: اجازه دهیم این موضوع در بستر خودش جلو برود. مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است و در یک محیط کاملاً فنی و حرفه‌ای ان‌شاءالله تصمیم را اعلام خواهند کرد.
 
انتظار از جمهوری آذربایجان
سخنگوی وزارت خارجه درباره دو راننده‌ای که در جمهوری آذربایجان در بازداشت هستند، اظهار داشت: سفارت این موضوع را پیگیری کرده و انتظار از جمهوری آذربایجان است که فوراً این دو نفر را آزاد کرده و اجازه دهند به مسیر خود ادامه دهند. تمامیت ارضی کشورها برای ما حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران برای همین امر، دیدار نمایندگان دو کشور در حوزه گمرک و راهداری را تدارک دیده که طی روزهای آینده برای رسیدن به راه‌حل پایداری در این زمینه این دیدار انجام خواهد شد.
 
مطالبات ایران از عراق
خطیب‌زاده درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران و بحث مطالبات ایران از عراق نیز بیان کرد: یکی از موضوعات مورد بحث در بغداد و تهران همین موضوع بوده است. ما تمامی تلاش خود را کرده‌ایم که مسیر صادرات ایران به عراق در حوزه‌های مختلف انرژی، گاز و برق انجام شود، ولی در عین حال بازپرداخت مطالبات ایران را موضوع عادی و فوری می‌دانیم. وی افزود‌:  درچند مسیر گفت‌‌وگو شده؛ هم بحث تهیه کالا در عراق و باز پرداخت به صورت بانکی و یکسری موضوعاتی هم در حال انجام است و برخی از آنها تقریباً نهایی شده و برخی در دست نهایی شدن است ولی می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم هم دوستان در عراق بر بازپرداخت بدهی‌ها تأکید دارند و در ملاقات‌ها و به صورت رسمی نیز این موضوع را اعلام کرده‌اند و هم این‌که طرف‌های عراق در جمهوری اسلامی ایران ،وزارتخانه‌ها و نهادهایی که در ارتباط هستند به صورت مداوم در این باره رایزنی کرده و
می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت تصمیم کره جنوبی به بازپرداخت بدهی‌هایش به ایران هم یادآور شد: متأسفانه این مسأله در مورد کره جنوبی هنوز با کندی بسیار سؤال برانگیزی در حال طی شدن است و میزان بی عملی سئول درخصوص بازپرداخت بدهی‌ها به ایران جای ناامیدی دارد.