آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان

فریبا خان‌احمدی / با ورود بیش از 58 میلیون دوز واکسن تا روز جمعه گذشته و افزایش تیراژ واکسیناسیون علیه کووید19، طبق دستور وزیر بهداشت، دانش‌آموزان 12 تا 18 سال نیز به فهرست جمعیت هدف تحت پوشش واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از روز گذشته اضافه شدند، بر این اساس این روزها علاوه بر اینکه روند واکسیناسیون گروه‌های سنی سرعت امیدوار‌کننده‌ای به خود گرفته است همچنین قرار است جمعیت 15 میلیون نفری دانش‌آموزی شامل دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم نیز واکسن کرونا دریافت کنند.
تحلیل آمارهای مربوط به واکسیناسیون کرونا در کشور نشان می‌دهد، در دو هفته گذشته با میانگین تزریق روزانه حدود یک میلیون و 55 هزار دوز واکسن، نزدیک به 15 میلیون دوز واکسن تزریق شده است. بیشترین میزان تزریق واکسن نیز به 22 شهریور با یک میلیون و 590 هزار و 205 دوز تزریق روزانه مربوط می‌شود. تنها در 45 روز گذشته 37 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. گرچه میزان واکسیناسیون در روزهای آغازین هفته با شیب نزولی به زیر یک میلیون دوز در روز رسیده است اما در این میان با واردات بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا در اواخر هفته گذشته و توزیع آن در شبکه‌های بهداشت عدد تزریق روزانه به یک میلیون و 368 هزار دوز افزایش یافت که دوز اولی‌ها تا ظهر دیروز به 29 میلیون و 467 هزار و 568 دوز رسید و 13 میلیون و 904 هزار و 702 نفر نیز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت جمعیت هدف واکسیناسیون کرونا در کشور 61 میلیون نفر اعلام شده و تاکنون در مجموع بیش از 43 میلیون واکسن در کشور تزریق شده است. مطابق اعلام وزیر بهداشت واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18 سال از روز گذشته در سراسر کشور آغاز شده است و بنابر مطالعات صورت گرفته، واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و قرار است در مرحله بعدی پس از مطالعات گسترده‌تر واکسیناسیون گروه‌های سنی 7 تا 12 سال آغاز شود. جامعه هدف واکسیناسیون دانش‌آموزان، شامل جمعیت دانش‌آموزی از مقطع پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم حدود 15 میلیون نفر و 100 هزار دانش‌آموز مدارس استثنایی است و واکسن‌هایی که قرار است برای گروه سنی زیر 18 سال تزریق شود جدا از واکسن بزرگسالان خواهد بود. بنابر اعلام مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا salamat.gov.ir برای دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) دیروز باز شد. حضور دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون صرفاً بر اساس نوبت‌دهی از طریق این سامانه خواهد بود. واکسیناسیون دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی در روزهای آینده و پس از باز شدن سامانه نوبت‌دهی برای این گروه‌ها خواهد بود. طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، برای واکسینه کردن 13میلیون دانش‌آموز، 26میلیون واکسن چینی وارد می‌شود؛ البته درصورت محقق‌شدن واکسیناسیون، بازگشایی مدارس براساس اعلام وزیر بهداشت پس از تزریق هر دو دوز واکسن خواهد بود. به گفته عین‌اللهی، انجام واکسیناسیون به منزله بازگشایی مدارس نیست، بلکه زمینه‌ها فراهم می‌شوند، برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دوز واکسن تزریق شود. از طرفی طبق دستور وزارت بهداشت، تمامی مراکز تزریق واکسن ملزم هستند واکسیناسیون دانش‌آموزان را در اولویت قرار دهند.
وزیر بهداشت همچنین از آمادگی مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور برای تزریق واکسن همه گروه‌های سنی خبر داده و می‌گوید: چنانچه ظرفیت مراکز تزریق واکسن افزایش پیدا کند شرط سنی برای تزریق واکسن حذف می‌شود. عین اللهی تأکید کرده که واکسن به میزان فراوان در کشور موجود است و محدوده سنی عمدتاً برای جلوگیری از تجمع است؛ اگر هر استانی بتواند محدوده سنی را به شرط اینکه صف ایجاد نشود، حذف کند، ما مشکلی نداریم و این اجازه را به آنها خواهیم داد. وی در ادامه این نکته را هم یادآور شده است که استان‌ها واکسن را ذخیره نکنند واکسن‌ها بسته به میزان مصرف در اختیار استان‌ها قرار گرفته و اگر استانی حجم قابل توجهی از واکسن‌هایش را تزریق کنند مجدداً شارژ خواهند شد. بدین‌ترتیب در استان‌ها به شرط اینکه تعداد پایگاه‌ها را افزایش دهند، صف ایجاد نشود و احترام مردم حفظ شود، تعیین محدوده سنی واکسیناسیون مطرح نیست.
عین‌اللهی درادامه صحبت‌هایش با اعلام اینکه طی ۲ تا ۳ هفته آینده دانشگاه‌های علوم پزشکی بازگشایی می‌شوند، در عین حال درباره مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون در کشور به ایسنا، گفت: براساس هماهنگی که استانداری‌ها در سراسر کشور انجام داده‌اند، پایگاه‌های واکسیناسیون افزایش پیدا کرده‌اند. بالغ بر ۳۰ درصد تعداد پایگاه‌ها افزایش پیدا کرده و نزدیک به هزار و ۹۰ مرکز تجمیعی در سراسر کشور ایجاد شده است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ درصدد هستیم طرح خانه به خانه را برای لکه‌گیری واکسیناسیون انجام دهیم زیرا مهم‌ترین مسأله در کنترل کرونا، انجام واکسیناسیون است که باید به نحواحسن انجام شود.