ايران قهرمان واليبال آسيا شد

گروه ورزش
ديدار پاياني واليبال قهرماني مردان آسيا ظهر ديروز به وقت تهران برگزار و تيم ملي ايران موفق شد با نتيجه سه بر صفر ژاپن ميزبان را از پيش‌رو بردارد و براي چهارمين‌بار قهرمان آسيا شود. 
رقابت‌هاي واليبال آسيا در شرايطي برگزار شد كه تيم ايران بعد از مدت‌ها با كادري تمام ايراني و بدون ستاره‌هاي هميشگي واليبال راهي مسابقات شده بود. نتايج ضعيف ايران در ليگ ملت‌ها و المپيك دليل تغييرات گسترده‌اي بود كه در تيم ملي رقم خورد. تغييراتي كه بزرگ‌ترين‌هايش خداحافظي سعيد معروف، كنار ماندن سيد محمد موسوي، امير غفور و چند ستاره قديمي ديگر و اعزام يك تيم كاملا جوان شده به مسابقات بود. همچنين هدايت تيم ملي پس از جدايي ولاديمير آلكنو به بهروز عطايي و همكاران ايراني‌اش سپرده شد.
تيم ايران با وجود اين تغييرات رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا را با قدرت آغاز كرد و تا مرحله نيمه‌نهايي بدون حتي يك ست واگذار شده بالا آمد. در اين مرحله چين موفق شد يك ست از ايران بگيرد اما در نهايت سه بر يك مغلوب شد. واليباليست‌هاي جوان كشورمان بعد از صعود به فينال به بزرگ‌ترين رقيب خود در آسيا يعني ژاپن رسيدند. ژاپني كه در المپيك توكيو و در بازي مرگ و زندگي ايران را حذف كرد و خودش راهي مرحله حذفي شد. از اين جهت بازي با ژاپن علاوه بر حساسيت‌هاي هميشگي يك فينال بزرگ، به نوعي جنبه انتقامي نيز براي واليبال ايران داشت. 
در اين بازي بهروز عطايي تيم را با تركيب جواد كريمي، ميلاد عبادي‌پور، ميثم صالحي، صابر كاظمي، علي‌اصغر مجرد، اميرحسين توخته و محمدرضا حضرت‌پور به عنوان ليبرو وارد زمين كرد. در ست نخست ايران موفق شد در مقطعي فاصله چهار امتيازي با ميزبان كه از حمايت تماشاگرانش برخوردار بود، ايجاد كند. اما ژاپني‌هاي سختكوش موفق شدند اين اختلاف را جبران و در ۵ امتياز نهايي يك امتياز هم پيش بيفتند. با اين حال بازيكنان ايران خودشان را از زير فشار خارج كردند و در حساس‌ترين امتيازات با دفاع موفق و سرويس‌هاي عالي در يك رقابت نزديك ۲۷ بر ۲۵ برنده شدند. ست دوم كار براي ملي‌پوشان كشورمان راحت‌تر دنبال شد. مثل تمام بازي‌هاي قبلي درخشش صابر كاظمي در مركز توجه قرار گرفت. سرويس‌ها و آبشارهاي ويران‌كننده جوان اول اين روزهاي واليبال ايران سامورايي‌ها را مستاصل كرد و در نهايت ايران اين ست را با حساب ۲۵ بر ۲۲ به نفع خودش پايان داد. ست سوم با انگيزه مضاعف ژاپني‌ها آغاز شد. آنها اصلا دل‌شان نمي‌خواست در خانه مقابل رقيب شكست بخورند. بازي در اين ست بسيار پاياپاي جلو رفت. ژاپني‌هاي به قول گزارشگر بازي سمج براي هر توپي بي‌نهايت تلاش مي‌كردند و بارها توپ‌هايي را به زمين ايران بازگرداندند كه غيرممكن مي‌نمود. در عين حال خونسردي بازيكنان ايران و از جمله بهروز عطايي سرمربي تيم هرگز اجازه نداد ژاپن از لحاظ رواني به بازي مسلط شود. در اين ست دو تيم در امتياز ۲۴ برابر شدند. مصدوميت و درد كشيدن صابر كاظمي كه فشار زيادي در بازي متحمل شده بود از نكات قابل توجه اين لحظات بود. در ادامه ميزبان و تيم كشورمان يكي‌يكي امتيازات را به دست آوردند تا درنهايت روي امتياز ۳۰ بر ۲۹ به نفع ايران بازيكن ژاپن مرتكب خطاي تور شد كه اين خطا از ديد داور پنهان ماند اما عطايي با درخواست به موقع ويديوچك راي داور را برگرداند و نتيجه ۳۱ بر ۲۹ به نفع ايران شد. با اين نتيجه تيم واليبال كشورمان قهرماني آسيا را در خاك ژاپن از چنگ ژاپني‌ها بيرون كشيد و انتقام باخت در المپيك و دو فينال آسيا در سال‌هاي ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ را نيز از آنها گرفت. 
در پايان اين رقابت‌ها از تيم ملي واليبال ايران ميلاد عبادي‌پور كاپيتان تيم ملي به عنوان بهترين دريافت‌كننده مسابقات، علي‌اصغر مجرد به عنوان بهترين مدافع وسط، محمدرضا حضرت‌پور به عنوان بهترين ليبرو و جواد كريمي به عنوان بهترين پاسور معرفي شدند. در نهايت صابر كاظمي توانست با شايستگي جايزه MVP يا همان ارزشمندترين بازيكن مسابقات را از آن خودش كند.