رئیسی در مجمع عمومی آنلاین سخنرانی می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خبر داد رئیسی در مجمع عمومی آنلاین سخنرانی می‌کند شرق: سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود که بعد از مدت‌ها به صورت حضوری برگزار شده بود خبر داد سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، سه‌شنبه به صورت آنلاین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده توضیح داد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، برای شرکت حضوری در نشست مجمع راهی نیویورک خواهد شد و در حاشیه این نشست دیدارهایی با نمایندگان حاضر خواهد داشت؛ اما رئیس‌جمهور در ایران خواهد ماند و به صورت آنلاین در نشست سخنرانی خواهد کرد. خطیب‌زاده همچنین درباره موضوع انتقال سوخت از ایران به لبنان و پیوستن ایران به سازمان شانگهای نیز توضیحاتی ارائه داد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درمورد ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین و اینکه با توجه به انتخاب آقای باقری به‌عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه آیا ایشان رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران خواهند بود، گفت: «ترکیب تیم مذاکره‌کننده در حال بررسی است. طبیعتا تغییراتی صورت خواهد گرفت و وقتی شکل و شمایل این تغییرات نهایی شود، به اطلاع عموم خواهیم رساند».
  ۴۵ ملاقات دوجانبه امیرعبداللهیان در نیویورک
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا در حاشیه نشست مجمع قرار است نشست ایران و گروه 1+4 در سطح وزرای خارجه برگزار شود، گفت: «آقای دکتر امیرعبداللهیان دوشنبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک می‌شود. در این سفر چند‌روزه و کوتاه ایشان حدود 45 ملاقات دو‌جانبه با وزیران امور خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهند داشت». سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امیرعبداللهیان در این سفر با دبیر کل سازمان ملل و رؤسای برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز دیدار می‌کند، افزود: «برنامه‌های جانبی دیگری نیز در این سفر برای ایشان در نظر گرفته شده است».
  رئیسی به خاطر پروتکل‌ها ترجیح داد در ایران بماند


او در پاسخ به این سؤال که چرا رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر نمی‌کند، گفت: «آقای رئیس‌جمهور مانند رؤسای جمهور تعداد زیادی از کشورها به صورت برخط در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند که فکر می‌کنم این سخنرانی در روز سه‌شنبه خواهد بود». او افزود: «به خاطر شرایط ویژه کرونایی و پروتکل‌هایی که قبل و بعد از سفر باید انجام می‌شد، ایشان ترجیح دادند که وزیر امور خارجه به نیویورک سفر کند و خود ایشان مواضع ایران را در موضوعات مختلف مانند بسیاری از رؤسای جمهور کشورها به صورت آنلاین مطرح کند و در مجمع عمومی سازمان ملل از این طریق سخنرانی خواهند کرد».
  تصمیمی درباره جلسه با 1+4 گرفته نشده
سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+4 در نیویورک بر‌اساس برخی از اخبار منتشر‌شده گفت: «من به شما تأکید می‌کنم که اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آنچه گفتیم؛ یعنی مذاکره، سودمند باشد، درباره این موضوع تصمیم می‌گیریم. هنوز تصمیمی درباره این موضوع اتخاذ نشده است و باید دید دستور کار آن چیست؟». خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد وزیر خارجه در جریان سفر خود به نیویورک به صورت جداگانه و دو‌جانبه با همه وزرای خارجه 1+4 دیدار و رایزنی می‌کند. او افزود: «اگر دستور کار ویژه‌ای بود، می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و 1+4 برگزار شود؛ ولی همان‌طور که گفتم تا الان تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده و باید دید دستور کار چیست».
  گزارش نیویورک‌تایمز در حد گزارش روزنامه‌ای است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز در موضوع ترور شهید فخری‌زاده یکی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان با همکاری دولت ترامپ با اسرائیل گفت: «ما هم این گزارش را دیدیم. این یک گزارش روزنامه‌ای است و به اندازه یک روزنامه باید به آن توجه کرد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در کشور موضوعاتی این‌گونه را به صورت دقیق پیگیری کرده و می‌کنند و جزئیات این اقدام برای این نهادهای اطلاعاتی و امنیتی روشن است». خطیب‌زاده با بیان اینکه پیگیری‌های ما درباره این موضوع در چند مسیر انجام می‌شود، افزود: «قطعا آن مسیری که باید توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی انجام شود، انجام شده و پیگیری می‌شود. اینها مواردی است که آنهایی که باید بدانند، می‌دانند. از مسیر حقوقی نیز در کنار مسیرهای اطلاعاتی و امنیتی این موضوع پیگیری شد و می‌شود. گزارش‌های جزئی به دست آمده که طرف‌های مشارکت‌کننده را مشخص کرده است». او تصریح کرد: «اجازه دهیم گزارش روزنامه‌ای در بستر روزنامه‌ای پیگیری شود».
  فروش سوخت به لبنان از مسیر عادی بود
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نخست‌وزیر لبنان در مصاحبه با سی‌ان‌ان درخصوص ارسال سوخت از سوی ایران به این کشور و اینکه این مقام لبنانی این اقدام را نقض حاکمیت لبنان خوانده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و دولت‌ها و کشورهای دوست خود بوده و آنچه درخصوص این تجارت انجام شده، درخواستی بوده که از طرف تجار لبنانی بوده و مسیر خرید کاملا عادی و معمولی بوده و فروش صورت گرفته است». او ادامه داد: «ما درباره مسائل داخل لبنان اظهار‌نظر نمی‌کنیم؛ ولی به شما اطمینان می‌دهم که اگر همین فردا دولت لبنان باز هم برای حل مشکلات مردم لبنان بخواهد از ما سوخت بخرد، سوخت در اختیار آنها قرار می‌دهیم؛ چرا‌که صلح و ثبات در لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است و ان‌شاءالله کمک می‌کنیم که دولت لبنان در این مسیر موفق باشد».
  باید کارهای آیین‌نامه‌ای عضویت در شانگهای انجام شود
سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به این سؤال که برخی از کارشناسان معتقدند که در مسیر بهره‌برداری ایران از عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای موانعی وجود دارد، از‌جمله عدم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف و قرارگرفتن در لیست سیاه این سازوکار و اینکه آیا وزارت خارجه در دوران جدید نگاه متفاوتی به موضوع اف‌ای‌تی‌اف و پیوستن ایران به این ساز‌و‌کار دارد، گفت: «آنچه درباره تأیید نهایی سند عضویت ایران در سازمان شانگهای گفته شده، آغاز یک پروسه قانونی است که ممکن است یک سال تا یک‌سال‌و نیم طول بکشد و در طول این مدت باید یک‌سری کارهای تشریفاتی و آیین‌نامه‌ای از‌جمله تأیید همه اسناد سازمان همکاری‌های شانگهای از سوی نهادهای ذی‌ربط در ایران از‌جمله مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد؛ بنابراین این تأیید نهایی اعضا پایان پروسه‌ای است که ایران برای عضویت دائم آغاز کرده است و آغاز یک پروسه آیین‌نامه‌ای و تشریفاتی برای عضویت دائم است». سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اجازه بدهیم درباره موضوع موانع بعدا اظهار نظر کنیم، گفت: «آنچه روشن است، این است که سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان چندبعدی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است که ظرفیت‌های مختلفی دارد که باید از آن استفاده شود. هم این سازمان و هم ایران می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر برای ارتقای روابط و جایگاه این سازمان استفاده کنند». خطیب‌زاده با بیان اینکه طبق اظهار‌نظر برخی دیگر از کشورهای عضو این سازمان از‌جمله رئیس‌جمهور روسیه حضور ایران در شانگهای باعث قدرتمندترشدن این سازمان خواهد شد، تصریح کرد: «سازوکار درونی این سازمان برای ما مهم است و تلاش داریم که این سازوکارها را با همکاری و کمک دیگر اعضا اجرا کنیم». خطیب‌زاده درباره موضوع اف‌ای‌تی‌اف و نگاه وزارت خارجه در دوران جدید به این موضوع گفت: «درخواست دارم که اجازه دهیم این مسئله در بستر خودش جلو برود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک محیط کاملا فنی و حرفه‌ای در حال بررسی این موضوع است و ان‌شاءالله تصمیم خود در این زمینه را اعلام خواهند کرد».