دریافت کارت واکسن بدون واکسینه!

آفتاب یزد- گروه شبکه: از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از شیوع کرونا که تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران بر آن اذعان دارد، استفاده از واکسن مطلوب برای ایجاد ایمنی در برابر این بیماری است. کما اینکه می‌بینیم بسیاری از کشورها توانسته‌اند با واکسینه کردن شهروندانشان به زندگی عادی برگردند که در ایران هم خوشبختانه با سرعت گرفتن واکسیناسیون در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این موضوع خواهیم بود. اما با توجه به این مهم، برخی‌ها بنا به دلایل واهی از جمله ترس و پرخطر دانستن واکسن ها، مخالف واکسن هستند. از همین رو از زدن واکسن خودداری می‌کنند که با این تخلف جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. در این میان برخی از کشورها از جمله فرانسه برای آنکه مانع از انتقال بیماری شوند، واکسیناسیون را اجبار کرده‌اند و حتی برای کسانی که از زدن واکسن خودداری کنند محرومیت‌های اجتماعی در نظرگرفته اند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. چندی پیش بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در این رابطه گفته بود: «در آینده برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود. بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند.»
> اتفاق عجیب در مراکز واکسیناسیون
اما گویا مخالفین واکسن برای آنکه از خدمات اجتماعی محروم نشوند راهی عجیب و قابل تامل پیدا کردند. آن‌ها بدون آنکه واکسینه شوند کارت واکسن دریافت می‌کنند! علیرضا وهاب زاده، مشاور سابق وزیر بهداشت در توییتی در این باره نوشته است: «مسئولین مراکز واکسیناسیون دقت کنند. عده‌ای از افراد ضدواکسن برای اینکه از خدمات اجتماعی یا دریافت ویزا محروم نشوند، نامشان با تخلف و بدون اینکه واکسن تزریق کنند در سامانه ثبت می‌شود. قطعا این افراد باعث جهش مجدد کرونا در کشور و کم‌اثرشدن واکسیناسیون عمومی خواهند شد.» پیش‌تر نیز مقامات بهداشتی اعلام کردند که از هر چهار سالمند یک نفر واکسن نزده است. یعنی حدود ۴ میلیون نفر از سالمندان ترجیح داده‌اند واکسن نزنند. محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن علمی بهداشت و ارتقای سلامت ایران در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «یکی از دلایل واکسن نزدن مردم، زیر سوال قرار گرفتن واکسن‌های موجود در کشور است.» از سوی دیگر برخی هم طرفدار طب سنتی هستند و واکسیناسیون را قبول ندارند. محبوب فر گفته بود با کاهش کرونا در آینده و با پایین آمدن سن واکسن تعداد کسانی که واکسن نمی‌زنند، بیشتر می‌شود. حتی هفته گذشته برخی از مخالفان اجباری واکسیناسیون در مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کردند.
اینکه این افراد به راحتی می‌توانند در مراکز واکسیناسیون دست به چنین اقدامی بزنند و نظارتی بر روی آن‌ها نیست، جای سوال دارد. اما مسئله مهم این است که با واکسیناسیون است که می‌توانیم زنجیره انتقال این بیماری را قطع و به زندگی عادی برگردیم. از سوی دیگر در حالی برخی از واکسینه شدن امتناع می‌کنند که همچنان آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا در کشور بالاست. اخیرا نیز رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داده بود که ممکن است‌خیز جدید کرونا را در آبان ماه داشته باشیم. او همچنین گفته بود عبور ازخیز پنجم کرونا پایان کرونا نیست. موج پنجم کرونا در کشور وضعیت بحرانی ایجاد کرد و فوتی‌های روزانه کرونا تا بیش‌از ۷۰۰ نفر نیز رسید. آمار بالای مبتلایان به اندازه‌ای زیاد شد که در برخی از بیمارستان‌ها تخت خالی و سرم پیدا نمی‌شد. حالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور آمار مبتلایان به گفته برخی از مقامات بهداشتی کاهش داشته است.


واکنش کاربران
حال این موضوع مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «اکثر ما انتخاب کردیم سمتِ نور بایستیم، به چه دلیلی مخالف واکسن هستیم؟ ترس از مرگ یا مبارزه برای نور و آگاهی؟ اگر کارگزار نور هستیم و واکسن نزدن رو یکی از عوامل کمک به سیاره میدونیم، چقدر حاضر هستیم عواقبش رو بپذیریم؟ کارت واکسن تقلبی نگیریم، هزینه مبارزاتمون رو بپردازیم؟»
کاربر دیگری گفته است: «دوستان تحصیلکرده‌ای داریم که میان و میگن می‌خوایم کارت واکسن بگیریم اما واکسن نزنیم! شعور و فرهنگ هیچ ربطی به سطح تحصیلات ندارد».
دیگری نوشت: «‎‎‎‎آقای وهاب زاده گرامی مردم رو نباید به سمت بی‌قانونی هل داد، اصطلاح ضد واکسن بی‌انصافیه ملت نگران هستن، سوال دارن، از ترس محرومیت ممکنه قانون رو دور بزنن. من اهل دورزدن قانون نیستم همیشه می‌ترسم که ملت دور زدن قانون مملکتشون براشون عادی بشه، به نظر شما مقصرش کیه؟»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «‎موردی میشناسم بدون تزریق حتی ۱ دُز واکسن بلیط پرواز گرفت».
کاربران دیگر نوشته اند: «‎مگر سریال‎ واکسن پس از تزریق در سامانه ثبت نمی‌شود. چطور چنین تخلفی امکان‌پذیر است؟!»، «‎من کسی را سراغ دارم واکسن نزده ولی ۲ جور کارت واکسن داره یکی سینوفارم یکی آسترازنکا فقط به خاطر ویزای کشورهای مختلف»، «چرا راه درست رو نمی‌ریم که بعدا مشکل ایجاد بشه! تو همون سامانه شماره سریال واکسن هر فرد وارد بشه! به همین راحتی، جالبتر اینکه خیلی از مراکز شماره سریال واکسن رو روی کارت درج نمی‌کنند!»، «با مخالفین واکسیناسیون باید شدیدا برخورد بشه تا جون مردم رو به خطر نندازن».