پایان یک بلاتکلیفی

گروه فرهنگی/ مسئولیت تولید محتوا در شبکه خانگی و دریافت مجوز در این حوزه با ساتراست یا سازمان سینمایی؟ پاسخ به این سؤال با وجود بحث‌های مختلفی که در یک سال گذشته انجام شده همچنان مبهم است. بیش از یک سال از بحث‌های مختلفی که درباره مرجع صدور مجوز سریال‌های نمایش خانگی در رسانه‌ها مطرح شده می‌گذرد اما همچنان روشن نیست که بالاخره مسئولیت در این حوزه با ساترا است یا سازمان سینمایی.
همزمان با رسانه‌ای شدن آغاز فعالیت شوراهای ساترا در حوزه تولید و نمایش، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرده که مسئولیت شبکه نمایش خانگی با سازمان سینمایی است. در عین حال صحبت‌های وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گویای آن است که او قصد دارد به دور از کشمکش و جنجال و با تعامل و گفت‌وگوهای سازنده این مشکل را حل کند.
در انتظار بازگشت انسجام
نظارت محتوایی بر تولیدات نمایشی به دو شکل انجام می‌شود؛ صدور پروانه ساخت و صدور پروانه نمایش. پیش از این مسئولیت صدور مجوز محتوا (پروانه ساخت و نمایش) در شبکه نمایش خانگی، اعم از فیزیکی و مجازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.


با تصویب قانون بودجه در آخرین روزهای سال گذشته از اوایل امسال ماجرا تغییر کرد. اصناف سینمایی که در بیانیه‌های مختلف درخواست کردند که صدور مجوز ساخت با وزارت ارشاد باشد برای دریافت این مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می‌کنند و سازمان سینمایی همچنان برای سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی درخواست پروانه صادر یا ثبت می‌کند. در این میان آنهایی که محتاط‌تر هستند طبق سفارش سرمایه‌گذار، علاوه بر مجوز این وزارتخانه، از ساترا هم مجوز دریافت می‌کنند، دسته سوم اما بدون درخواست از وزارت فرهنگ و ارشاد، به صورت مستقیم به ساترا مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر نظارت بر پلتفرم‌ها را ساترا برعهده گرفته و همه پلتفرم‌ها مجبور هستند مجوز نمایش را از ساترا دریافت کنند.
 در عین حال صاحبان آثار برای دریافت مجوز نمایش و نشر نسخه فیزیکی آن (دی‌وی‌دی) باید به سازمان سینمایی مراجعه کنند. عدم انسجام در این حوزه و همچنین نداشتن برنامه مشخص برای ممیزی، فعالان این عرصه را دچار سردرگمی کرده است. موضعگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه سازمان سینمایی مسئولیت صدور مجوز وی‌وادی‌ها را بر عهده دارد اهالی این حوزه را به پایان این بلاتکلیفی امیدوار کرده است.
محمد مهدی اسماعیلی: این بحث را در گفت‌و‌گوهای سازنده مطرح می‌کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی در گفت‌وگو با فارس، درباره اینکه اعطای مجوز به وی‌او‌دی‌ها توسط ساترا است یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا صداوسیما گفته است: «در سال‌های اخیر اختلافاتی در این‌باره به‌وجود آمده است و ما دنبال حل آن هستیم.»
محمدمهدی اسماعیلی در ادامه افزوده است: «به همین دلیل ان‌شاء‌الله بزودی در سازمان صداوسیما و ارگان‌های دیگر جلساتی داریم برای اینکه این مسأله را تعیین تکلیف کنیم و از این موضع اختلافی خارجش کنیم.»او همچنین درباره اینکه هنوز سازمانی که می‌خواهد مجوز وی او‌دی‌ها را اعطا کند مشخص نیست؟ گفته است: «چرا مشخص است و الان سازمان سینمایی این مسئولیت را به‌عهده دارد و برخی دیگر از دوستان برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال دربیاید.»
اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است: «بحث‌ها روشن است و تقریباً نهادهایی که این موضوع را در اختیار دارند بررسی کردند و گزارش‌های کاملاً کارشناسی ارائه دادند و کار کاملاً آماده است و در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است و بزودی و ظرف مدت کوتاهی تعیین تکلیف خواهد شد.»
او در پاسخ به اینکه آیا نقش صداوسیما در این باره بیشتر خواهد شد؟ اعلام کرده: «این بحث را بنا داریم در گفت‌و‌گوهای سازنده‌ای مطرح کنیم.»