آماده‌ايم تا به برجام باز گرديم

بايدن در نخستين سخنراني مجمع عمومي سازمان ملل: آماده‌ايم تا به برجام باز گرديم پیش از آنكه عازم نیویورك شود، سه‌شنبه در توییتی نوشت، «امروز بعدازظهر برای شرکت در هفتاد‌و‌ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عازم نیویورک هستم. مشتاقانه منتظر تقویت مشارکت‌های جهانی، همکاری با متحدانمان برای مقابله با چالش‌های مشترکمان و روشن‌كردن موضوع بازگشت آمریکا هستم». و همان‌طور‌كه انتظار می‌رفت نخستین نطقش در قامت ریاست‌جمهوری ایالات متحده در مهم‌ترین اجلاس سران جهان، بر بازگشت آمریكا به عرصه سیاست‌های مشترك متمركز بود. بازگشت به دیپلماسی دقیقا همان موضوعی است كه پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ -سلف بایدن- به اصلی‌ترین دغدغه جهان تبدیل شده است. اما بایدن در‌حالی دم از بازگشت به دیپلماسی می‌زند كه تحت مدیریت او، با سقوط دولت افغانستان طالبان در كابل حكمرانی می‌كند، توافق هسته‌ای با تهران همچنان بلاتكلیف است، آمریكا با متحد قدیمی‌اش –پاریس- و به‌دنبال آن با اتحادیه اروپا وارد چالش جدی شده و در داخل نیز او به دلیل مشكلات اقتصادی ناشی از بحران كرونا، پیامدهای انتخابات 2020 و ورود سیل‌آسای مهاجران به این كشور با انتقادهای بی‌شماری روبه‌روست.
او سخنانش خطاب به سران جهان را با اشاره بحران كرونا آغاز كرد و گفت‌ ما باید برای از‌بین‌بردن این پاندمی همكاری كنیم؛ آن‌هم در آستانه دهه‌ای سرنوشت‌ساز كه در برابر همه ما قرار گرفته است. اگر نتوانیم با بحران تغییرات اقلیمی مقابله كنیم، در آینده با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو خواهیم بود. او با مطرح‌كردن پرسش‌های متعددی خطاب به سران جهان افزود كه نباید اجازه دهیم كه گروه‌های محدود قدرت را در دست بگیرند.
رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده در ادامه تأكید كرد كه آمریكا برای مواجه با پاندمی كرونا، تغییرات اقلیمی و تهدیدهای تروریسم آماده است. او بار دیگر گفت‌ خروج این كشور از افغانستان اشتباه نبود و در ادامه افزود كه اكنون آمریكا به اولویت‌های دیگر جهان چشم دوخته است و برای حل بحران‌های موجود، با متحدانش و دیگر كشورهای جهان همكاری خواهد كرد.
جو بایدن در‌حالی‌كه دولتش با فرانسه وارد چالش جدی شده است، در ادامه گفت: امنیت و آزادی ما بیش از هر زمان دیگری درهم تنیده است. احیای اتحادها، اهمیت‌دادن به حفظ این اتحادها، ادامه همكاری با اتحادیه اروپا و تقویت ارتباط با ناتو در صدر برنامه‌های من در هشت‌ماه گذشته بوده است.


او با اشاره به بازگشت آمریكا به سازمان‌ها و نهادهای جهانی‌ای كه این كشور در دوران ترامپ از آنان خارج شده بود،‌ بار دیگر گفت كه آمریكا به عرصه دیپلماسی بازگشته است اما در این مسیر خواسته شهروندان آمریكایی و دیگر متحدان این كشور بسیار بااهمیت است. جو بایدن اما گفت در این مسیر آمریكا از گزینه نظامی استفاده نخواهد كرد؛ چرا‌كه همه مشکلات دنیا را نمی‌توان با توسل به زور نظامی حل کرد.
رئیس‌جمهوری آمریكا همچنین در نخستین سخنرانی خود با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران گفت ایالات‌ متحده به بازگشت به برجام و همچنین جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات اتمی متعهد است و در ادامه تصریح کرد: در‌حال تلاش با گروه ۱+۵ برای تعامل دیپلماتیک با ایران هستیم و آماده‌ایم اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد و به برجام باز‌گردیم.
جو بایدن در ادامه با اشاره به بحران‌های موجود جهانی و تأكید بر اینكه برای اولین بار در 20 سال آمریکا درگیر جنگ نیست، گفت خاورمیانه همچنان برای آمریكا بااهمیت است و تلاش خواهیم كرد كه صلح و ثبات را به این منطقه بازگردانیم؛ چر‌اكه صلح تنها گزینه پیش‌روی ماست. او با اشاره به تسلط طالبان بر افغانستان تأكید كرد‌ از طالبان می‌خواهیم كه به حقوق‌بشر و حقوق‌ زنان احترام بگذارند. رئیس‌جمهوری آمریكا گفت ‌فرق نمی‌كند كه این تبعیض‌ها در اتیوپی باشد یا در پكن و باید در برابر تمامی آنان ایستاد.
او گفت ‌واشنگتن همچنان از اسرائیل به‌عنوان شریك اصلی‌اش حمایت می‌كند اما بهترین گزینه برای تل‌آویو تشكیل كشوری در كنار فلسطین است و هرچند ‌از این هدف بسیار دور شدیم اما نباید ناامید شویم. حال باید دید سخنان بایدن كه در آن بارها تكرار كرد كه آمریكا به عرصه دیپلماسی بازگشته و بار دیگر قدرت جهانی را در دست گرفته است، تا چه میزان از سوی دیگر رهبران جهانی با استقبال مواجه می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریكا در‌حالی سخنان خود با تأكید بر صلح، همكاری و توانایی برای حل مشكلات جهانی به پایان برد كه بسیاری بر این باورند که او تاكنون نتوانسته است راه‌حلی عملی برای حل بحران ارائه دهد و حتی در نظرسنجی‌ها محبوبیت او، معاون‌اولش و وزرای دولتش در قیاس با دونالد ترامپ و اعضای دولت او پایین‌تر است.