نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیریم و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهیم کرد


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های خود در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درخصوص موضوعات مختلف از جمله برجام و تحولات افغانستان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
وزیر امور خارجه در این ملاقات با تأکید بر این‌که دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همان‌طور که قبلاً گفته شده ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.
معطل وعده‌های توخالی نمی‌مانیم


وی تصریح کرد: ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهارنظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: متأسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به‌صورت زبانی از سیاست‌های ‌ترامپ انتقاد کرده، اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.
وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های جوزپ بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می‌گیرند صد‌در‌صد اشتباه می‌کنند. مردم ایران نشان داده‌اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سه کشور اروپایی به جای فشار به آمریکای ناقض برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف‌ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم.
وی ادامه داد: همه طرف‌ها باید عملاً با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرف‌های مثبت می‌زند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند. 
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی‌عملی خود پایان دهند. جوزپ بورل نیز در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیای برجام اظهار داشت: به‌نظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و 1+4 بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست.
وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ‌ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده است و در این خصوص شفاف بوده، ولی تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیای برجام ایجاد کرده است.
گره نزدن اقتصاد داخلی
به برجام
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان دیدار و درخصوص رئوس سیاست خارجی دولت جدید و موضوع برجام و ادامه مذاکرات وین  گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. وی در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین اظهار داشت: انتظار بر حق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، این‌بار تضمین شود.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یک‌بار در مذاکرات برجام انجام شد ولذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید، بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. 
وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: متأسفانه آنچه در سیاست‌های دولت فعلی آمریکا می‌بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ‌ترامپ در اعمال تحریم‌های غیرقانونی است. 
وی در ادامه با تأکید بر این‌که دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی‌کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیرقابل قبول خواند و اضافه کرد: طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید. امیرعبداللهیان با‌ اشاره به این‌که سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد.
وزیر خارجه تأکید کرد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به هیچ وجه راضی‌کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی شود. به گزارش فارس، وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که آلمان متعهد به برجام بوده و تمام تلاش‌های خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد. 
وزیرخارجه آلمان ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای موفقیت مذاکرات وین تأکید کرد.
هایکو ماس با‌ اشاره به اینکه اراده برلین بر ارتقای همه‌جانبه روابط است، وضعیت پایین‌تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی خواند که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است. 
 دو طرف همچنین درخصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه افغانستان به تبادل‌نظر پرداختند و بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کردند.
تقویت و توسعه روابط
با همسایگان
نشست چندجانبه درخصوص عراق عصر سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه به وقت محلی در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیوریورک برگزار شد.
در این نشست که به ریاست «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در محل اقامتگاه سفیر عراق در نیویورک برگزار شد، وزرای خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی،‌ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج ‌فارس حضور داشتند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در این نشست شرکت کرد، طی سخنانی اظهار داشت: گردهمایی مجدد ما در این نشست، این نکته را یادآوری می‌کند که برای برون رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به جز دیپلماسی و گفت‌وگو وجود ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای تأکید داشته است. تاریخ و واقعیت ۱۰۰ سال اخیر منطقه غرب آسیا (خلیج ‌فارس، شمال آفریقا و شامات) نشان می‌دهد که متغیرهای خارجی مانع اصلی نیل به همگرایی و در نتیجه عدم دستیابی به توسعه پایدار بوده است. 
امیرعبداللهیان بیان کرد: ما همواره تأکید کرده‌ایم برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند‌ترتیبات امنیتی درون‌زا و بومی‌ هستیم. حضور و مداخله خارجی در هر شکلی که باشد، مغایر با اهداف صلح و امنیت در منطقه و استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است.
وزیر امور خارجه حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و توسعه کشور دوست، جمهوری عراق و سایر کشورهای منطقه در این نشست را مورد تأکید قرار داد و افزود: ما اخیرا میزبان نخست‌وزیر عراق بودیم و امیدواریم در سایه توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مناسبات با سایر همسایگان عراق از رکود و رخوت خارج شود و به روندی فعال و پویا در راستای منافع کشورهای منطقه تغییر یابد.
وی گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم اولویت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است و امیدوارم این‌گونه نشست‌ها و دیدارها فصل جدیدی از همکاری و مشارکت اهل منطقه را برای صلح به همراه داشته باشد. آمریکا چاره‌ای ندارد
مگر در رویکرد خود تجدیدنظر کند
وزیر خارجه کشورمان همچنین با «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در ملاقات با همتای سوئیسی ضمن‌ اشاره به روابط پایدار و خوب بین دو کشور اظهار داشت: تمایل داریم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و شاهد حضور گسترده شرکت‌های سوئیسی در پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران باشیم. وزیر امور خارجه همچنین با تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص گفت‌وگوهای وین و برجام عنوان کرد: متأسفانه آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای صادقانه برخورد نکرده و نمی‌کنند. واشنگتن چاره‌ای ندارد مگر در رویکرد و رفتار خودش کاملاً تجدیدنظر کند. وی افزود: ضروری است هم آمریکایی‌ها و هم طرف‌های اروپایی انعطاف لازم را نشان دهند تا مذاکرات آتی نتایج ملموس داشته باشد. وزیر خارجه سوئیس نیز در این ملاقات ضمن مرور نتایج سفر قبلی خود به تهران، اظهار داشت: ما برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. در همین راستا و طی ماه‌های آینده دیدارهای مهمی‌بین همکاران ما در حوزه‌های مختلف در حال تنظیم است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با وزیر خارجه کرواسی، وزیر خارجه اتریش، وزیر خارجه لوکزامبورگ و وزیر امور خارجه ویتنام دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
سایر اخبار این روزنامه