دوئل تجربه و انگیزه با تیمی نترس و دونده

محمد محمدی سدهی/ مرحله گروهی جام جهانی فوتسال 2021- لیتوانی به پایان رسید و تیم ملی فوتسال کشورمان که در گروه F حضور داشت، موفق شد با 2 پیروزی مقابل صربستان و امریکا و یک شکست مقابل آرژانتین به عنوان تیم دوم صعود کند. شاگردان محمد ناظم‌الشریعه فردا (جمعه) به مصاف ازبکستان می‌روند. ازبکستان که بارها در آسیا مقابل ایران به میدان رفته، بیست وسومین تیمی است که در ادوار جام جهانی برابر تیم ملی کشورمان قرار می‌گیرد. جالب اینکه در ادوار جام جهانی برای اولین‌ بار است که تیم ایران با یک حریف آسیایی روبه‌رو می‌شود و امیدوار است بتواند در نخستین تقابل به اولین پیروزی هم دست یابد. خبرنگار«ایران» برای بررسی وضعیت تیم ملی پیش از برگزاری دیدار مرحله یک هشتم نهایی، گفت‌و‌گویی با علی اصغر حسن‌زاده و احمد اسماعیل‌پور انجام داد و آنها درباره شرایط تیم قبل از دیدار حساس برابر ازبکستان صحبت کردند.
شادی مردم؛ بزرگ‌ترین انگیزه ملی‌پوشان
احمد اسماعیل‌پور بازیکن باتجربه تیم ملی فوتسال به استراتژی تیم در بازی مقابل آرژانتین اشاره کرد و گفت: «با آگاهی به شرایط جدولی بازی‌های دور حذفی، به مصاف آرژانتین رفتیم. استراتژی کادرفنی ما این بود که به بازیکنان اصلی استراحت بدهد و بازیکنان جوان را محک بزند، البته آرژانتین هم هدفی مشابه ما داشت و محتاط بازی کرد. به هر حال هدف هر دو تیم در این بازی دوری از آسیب‌دیدگی و بازی دادن به بازیکنان جوان بود که این‌گونه هم شد.» او که پیش از آغاز جام جهانی بارها از نداشتن بازی تدارکاتی با تیم‌های قدرتمند دنیا انتقاد کرده بود، یک‌بار دیگر این موضوع را در عملکرد تیم مؤثر دانست: «حقیقتاً نداشتن بازی تدارکاتی با تیم‌های قدرتمندی چون آرژانتین باعث می‌شود که در این دیدارها نتوانیم فوق‌العاده ظاهر شویم. بازی با تیم‌های خوب دنیا باعث می‌شود از نقاط ضعف‌مان آگاه شویم و آنها را پوشش دهیم. خاصیت بازی‌های تدارکاتی خوب همین است اما به هر حال این اتفاق برای تیم ملی نیفتاد و قطعاً با گذشت مسابقات تیم به هماهنگی لازم خواهد رسید.» این ملی‌پوش 33 ساله درخصوص بازی فردا مقابل ازبکستان هم صحبت کرد: «همه می‌گویند که بازی آسانی با ازبکستان داریم در صورتی که این‌گونه نیست.
ازبکستان فراتر از آسیا بازی می‌کند و تیم خوب و باکلاسی محسوب می‌شود. ما بارها با ازبک‌ها بازی کرده‌ایم و این تیم را شکست داده‌ایم اما تیم فعلی ازبکستان متفاوت از گذشته است. به نظرم با بهترین ازبکستان ۱۰ سال اخیر بازی داریم و آنها بسیار تاکتیکی، نترس و دونده بازی می‌کنند، البته ما تجربه بیشتری نسبت به ازبک‌ها داریم و این نقطه قوت ما به حساب می‌آید.» اسماعیل‌پور اظهار داشت: «خدا را شکر مشکل خاصی نداریم،  من و چند بازیکن دیگر مصدومیت جزئی داریم که مورد خاصی نیست. تنها مشکل، مصدومیت حسین طیبی است که امیدواریم هرچه زودتر به تیم اضافه شود و بتوانیم از تمام داشته‌های خود استفاده کنیم و با تمام قوا به مصاف حریفان برویم. امیدوار و خوشبین هستم که با شکست ازبکستان، راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شویم. بزرگ‌ترین انگیزه من و تمام بچه‌ها شادی مردم است و واقعاً برای آنها بازی می‌کنیم.»


ماجرای چیپ زیبا   به آرژانتین
کاپیتان تیم ملی فوتسال در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل آرژانتین با یک ضربه چیپ، گلی زیبا به ثمر رساند. علی‌اصغر حسن‌زاده با اشاره به گلی که زد، گفت: «می‌خواستم با آن گل توان بالای تیم ملی و فوتسالیست‌های ایرانی را به جهان نشان دهم و خیلی خوشحالم که توانستم آن گل را به ثمر برسانم و برای لحظاتی مردم را شاد کنم، البته مهم نیست چه کسی گل بزند، مهم این است که تیم به پیروزی برسد و خدا را شکر در مرحله گروهی بازی‌های خوبی انجام دادیم. مقابل آرژانتین خیلی خوب و منطقی بازی کردیم. هدف اول‌مان صعود از مرحله گروهی بود که خوشبختانه با 2 برد به این هدف رسیدیم. هدفمان در بازی با آرژانتین، مدیریت بازی بود که این اتفاق هم افتاد و در هر دو نیمه عملکرد خوبی داشتیم. از سویی کادرفنی به اکثر بچه‌ها بازی داد تا شرایط آنها را مقابل یک تیم قدرتمند بسنجد. بازیکنان نشان دادند که شرایط خوبی دارند و تیم هماهنگ شده است.» کاپیتان 33 ساله تیم ملی در ادامه سراغ بازی با ازبکستان رفت: «بازی جذاب و مهمی در پیش داریم، ازبک‌ها برای ما تیم ناشناخته‌ای نیستند و بارها در آسیا با آنها بازی کرده‌ایم. ازبک‌ها یکی از تیم‌های خوب آسیا هستند و پیشرفت بسیار خوبی هم در فوتسال داشته‌اند. در روزهای گذشته صحبت‌هایی در‌خصوص قرعه آسان تیم ملی در یک هشتم نهایی و مصاف با ازبکستان مطرح شد که باید بگویم این‌گونه نیست و ازبکستان تیم خوب و سرسختی است و به هیچ‌وجه بازی آسانی با این تیم نداریم. باید با تمرکز بالا به مصاف ازبک‌ها برویم.» حسن‌زاده به تجربه تلخ خود در مسابقات جام جهانی 2012 اشاره کرد و افزود: «در آن سال ما در مرحله یک هشتم نهایی به تیم کلمبیا خوردیم و فکر می‌کردیم که مسیر آسانی برای صعود به جمع 4 تیم پایانی داریم در صورتی که این‌گونه نبود و تیم ملی در این مرحله از کلمبیا 2-1 شکست خورد و حذف شد. آن تجربه به ما ثابت کرد که هیچ تیمی را در جام جهانی دست کم نگیریم و با تمام قوا با حریفان‌مان رقابت کنیم. در واقع هیچ تیم ضعیفی در جام جهانی حضور ندارد و باید با این تفکر در میدان حاضر شویم.»