آمادگی برای شروع مذاکرات

گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه  کشورمان در ادامه حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل با برنامه‌ای فشرده از دیدارها و رایزنی‌ها،  موضع عملگرا و نتیجه‌گرای سیاست خارجی دولت سیزدهم را در عرصه بین‌الملل‌ پیگیری کرد. حسین امیرعبداللهیان روز گذشته علاوه بر حضور در نشست «چندجانبه بغداد» در نیویورک با جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای آلمان، اتریش، سوئیس، کرواسی، اسپانیا، ونزوئلا و عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدارهایی که به تأسی از سخنگوی وزارت امور خارجه باید آنها را در قالب «سیاست‌ خارجی‌ متوازن‌ و فعال در عمل» دولت سید ابراهیم رئیسی ارزیابی کرد.
دیدار وزیر خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از همین دیدارهای مهم بود. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با جوزپ بورل، مواضع ایران در موضوعاتی همچون برجام و تحولات افغانستان را تشریح کرد. او در این دیدار با تأکید بر این امر که دولت رئیسی در چهارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، گفت: ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکرات هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. امیرعبداللهیان در عین حال تأکید کرد: ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیرسازنده امریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، او با یادآوری اینکه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده و  رئیس جمهوری امریکا با وجود انتقاد زبانی از سیاست‌های ترامپ در عمل همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند، در پاسخ به تأکید بورل برای پیگیری مذاکرات گفت: اگر امریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می‌گیرند، صد درصد اشتباه می‌کنند. مردم ایران نشان داده‌اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی به جای فشار به امریکای ناقض برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار  تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف‌ها باید بدانند برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموسی داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم. همه طرف‌ها باید عملاً با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که امریکا از یک طرف گاهی حرف‌های مثبت می‌زند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند.
وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی‌آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که امریکایی‌ها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی‌عملی خود پایان دهند.


جوزپ بورل هم  در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت: به نظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و ۱+۴ بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست. اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده است و در این خصوص شفاف بوده ولی تصمیم دولت جدید امریکا فصل نوینی برای حفظ و احیای برجام ایجاد کرده است.
بورل ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت‌ها و چالش‌ها در وین اظهار داشت: مسئولیت امریکا نسبت به ایجاد وضعیت فعلی روشن است اما در عین حال همه طرف‌ها باید کمک کنند تا به نتیجه مرضی‌الطرفین برسیم.  قدم اول در این راستا تعیین زمان نشست وین است. او خواستار اقدامات اعتماد‌ساز از سوی همه طرف‌ها شد.پس از انجام این  دیدار بود که اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و تأکید کرد «ما خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات در وین برای احیای برجام هستیم.»

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایی که با همتایان خود از کشورهای مختلف داشت با «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز دیدار کرد. در این دیدار  نیز رئوس سیاست خارجی دولت جدید و موضوع برجام و ادامه مذاکرات وین  مورد گفت و‌گو و تبادل‌نظر قرار گرفت. امیر عبداللهیان در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه‌محور بودن مذاکرات وین، اظهار کرد: انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده ‌است، این‌بار تضمین گردد. امریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد و  لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین‌شده امریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی‌کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد، طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید. وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد و گفت: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و آلمان به هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره‌اندیشی شود.
وزیر خارجه آلمان نیز در سخنان خود بر تعهد کشورش به برجام و تلاش‌ برای حفظ و احیای آن تأکید کرد و با اشاره به این‌که اراده برلین  بر ارتقای همه‌جانبه روابط است، وضعیت پایین‌تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی دانست که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است.
تأکید وزرای خارجه اتریش و سوئیس بر همکاری بیشتر با ایران
 در ادامه وزیر امورخارجه ایران با همتایان خود از اتریش، سوئیس و کرواسی دیدار کرد. «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش در دیدار با امیرعبداللهیان گفت: اتریش علاقه‌مند است همچون گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای در وین باشد، فرصت خوبی برای احیای برجام پیش آمده است و باید همگی مراقبت نماییم این پنجره بسته نشود. وی با اعلام این خبر که معاون وزارت خارجه اتریش به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد، خواستار رایزنی‌های منظم‌تر دو کشور شد.
وزیر امور خارجه کشورمان هم در این ملاقات با تشکر از اهدای واکسن توسط اتریش به ایران و مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر علاقه‌مندی ایران بر گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی از جمله روابط مالی و بانکی با اتریش تأکید و اعلام کرد: دولت جدید آمادگی دارد روابط با اتریش را به بهترین سطح برساند. او ضمن تبادل‌نظر در خصوص آخرین وضعیت افغانستان با همتای اتریشی، بر تشکیل دولتی فراگیر مطابق خواست و اراده مردم افغانستان تأکید کرد و در همین خصوص اظهار داشت: تهران از هیچ کوششی برای کمک به افغانستان فروگذار نکرده و به‌رغم همه فشارها به این کمک‌ها ادامه داده است. ایران برای چهار دهه میزبان چند میلیون برادران و خواهران افغانستانی است اما ادامه این شرایط نیازمند مساعدت نهادهای مسئول بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی باید در این راستا به مسئولیت‌های خود عمل کند. «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس هم در دیدار با همتای ایرانی‌اش اعلام کرد که کشورش آماده هرنوع همکاری برای استفاده بیشتر از کانال مالی سوئیس جهت تأمین کالاهای موردنظر ایران است. امیرعبداللهیان نیز با بیان اینکه «تمایل داریم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و شاهد حضور گسترده شرکت‌های سوئیسی در پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران باشیم»، گفت: خوشبختانه چهارچوب‌های خوبی برای تقویت مناسبات میان دو کشور وجود دارد. در همین راستا مناسب است به‌زودی کمیسیون مشترک اقتصادی را برگزار کنیم.
وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با «خوسه مانوئل آلبارز» همتای اسپانیایی با تأکید بر اراده تهران برای تعریف متوازن روابط با اروپا، اظهار داشت: مناسبات اروپا با ایران نباید تابعی از نوع رفتار و نگرش غیرسازنده امریکا به ایران باشد. او ضمن تأکید بر ضرورت تلاش جدی بر ارتقای روابط اظهار داشت: در سیاست خارجی دولت جدید رابطه با اروپا به شمول همه کشورهای قاره سبز دارای اولویت بوده و صرفاً به تروئیکا محدود نمی شود. وزیر خارجه اسپانیا نیز با اشاره به روند کاهشی روابط تجاری از سال ۲۰۱۸ بر لزوم تغییر این شرایط با مساعی یکدیگر تأکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با «گوردان گرلیچ رادمن» وزیر خارجه کرواسی نیز با اشاره اهمیت منطقه بالکان بویژه کرواسی در سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: تهران و زاگرب ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند و دو توافق در دستور کار مجلس شورای اسلامی در حوزه همکاری‌های کمرگی و تشویق سرمایه‌گذاری متقابل قرار دارد که با تصویب نهایی این توافقات فرصت‌های جدیدی برای همکاری ایجاد خواهد شد.امیر عبداللهیان  همچنین در دیدارهایی با وزیران امور خارجه هند، لوکزامبورگ، ویتنام و فنلاند در مورد موضوعات دوجانبه و بین‌المللی رایزنی و گفت‌و‌گو کرد.

دیپلمات‌های ایرانی و عربستانی در نشست «چندجانبه بغداد»

حضور در نشست چندجانبه بغداد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد از جمله دیگر برنامه‌های دیروز امیرعبداللهیان بود. او در این نشست که با حضور وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و به ریاست وزیر خارجه عراق برگزار شد، با بیان اینکه «گردهمایی ما در این نشست یادآوری می‌کند که برای برون‌رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به‌جز دیپلماسی و گفت‌وگو وجود ندارد» و «در نبود گفت‌وگو و مذاکره، فرصت‌ها، امکانات و منابع کشورها و دولت‌های منطقه به جای توسعه و پیشرفت، هزینه نظامی‌گری می‌شود و بحران، تنش و جنگ همچنان ادامه می‌یابد»، گفت: ما همواره تأکید کرده‌ایم، برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون‌زا و بومی هستیم. حضور و مداخله خارجی در هر شکلی که باشد، مغایر با اهداف صلح و امنیت در منطقه و استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است.
امیرعبداللهیان نشست چندجانبه بغداد را اقدام مهمی در حمایت از صلح و توسعه در منطقه دانست و با تأکید بر اینکه اولویت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است، ابراز امیدواری کرد این‌گونه نشست‌ها و دیدارها فصل جدیدی از همکاری و مشارکت اهل منطقه را برای صلح به همراه داشته باشد.
گفتنی است برخی رسانه‌های بین‌المللی در گزارش‌های خود حضور دیپلمات‌های ارشد ایرانی و سعودی در یک گردهم‌هایی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را نشانه تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه در خلال آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تلقی کردند. شبکه بلومبرگ در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های ایران، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در کمتر از یک ماه برای بار دوم دیدار کردند که این نشانه‌ای از بالا بردن تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ در منطقه در برهه‌ای است که ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای آماده می‌شود.