حدود 27 هزار زندانی در مرخصی هستند

سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای نشست خبری دیروز خود صحبت‌های اخیر رئیس دستگاه قضایی را یادآور شد و از تأکید محسنی اژه‌ای بر عدم صدور قرار بازداشت موقت در موارد غیرضرور گفت.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، ذبیح‌الله خداییان در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات رئیس قوه قضائیه پیرامون حفظ حقوق متهمان و محکومان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، گفت: ریاست قوه قضائیه تأکید دارد که جلب و دستگیری افراد حتماً در موارد خاص و بعد از احضار آنها صورت گیرد؛ یعنی به گونه‌ای نباشد که به صرف یک گزارش ضابط بلافاصله دستور جلب و دستگیری افراد صادر شود؛ بلکه باید افرادی که اتهامی متوجه آنهاست، احضار شوند و در جریان اتهام قرار گیرند و با آمادگی بتوانند از خود دفاع کنند. خداییان تأکید کرد: حتی احضار افراد باید مستند به دلیل و مدرک باشد و تا زمانی که قرائنی علیه افراد وجود ندارد از احضار آنها خودداری شود. احضار به صورت الکترونیکی و کاغذی برای مردم جنبه حیثیتی دارد و باید زمانی کسی به دادگاه یا مرجع انتظامی احضار شود که دلایل کافی علیه وی وجود داشته باشد. او ادامه داد: در همین مرحله اگر کسی احضار و جلب و دستگیر شد، بلافاصله تفهیم اتهام صورت گیرد و اگر چنانکه صورت گرفت و قاضی قرار تأمین در مورد وی صادر کرد از قرار تأمین‌هایی استفاده شود که امکان آزادی شخص وجود داشته باشد. اینگونه نباشد که قاضی سریعاً قرار بازداشت موقت صادر کند. اگر در مورد کسی قرار تأمین کیفری از نوع کفالت یا وثیقه صادر شد این امکان به این فرد داده شود که کفیل یا وثیقه معرفی کند و قبل از اعزام به زندان زمینه آزادی خود را فراهم کند. خداییان در مورد بازرسی‌ها هم گفت: ریاست قوه قضائیه تأکیدات خاصی داشت که بازرسی منازل و اماکن تحت نظر قاضی و با تکیه بر دلیل و مدرک باشد و براحتی اجازه ورود به منزل افراد داده نشود و از اعطای اختیار کلی به ضابطین خودداری گردد و بازرسی به صورت موردی انجام شود.
هشت نفر بازداشتی در پرونده رمزارزها
او در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضائیه رسیدگی به وضعیت متضررین رمزارزها را در دستور کار دارد یا خیر، گفت: تاکنون پرونده‌هایی در این خصوص در مراجع قضایی تشکیل شده که مهم‌ترین آنها پرونده مربوط به «کریپتولند» است. در این پرونده حدود هشت نفر بازداشت هستند و افراد زیادی در این پرونده متضرر شده‌اند. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است. خداییان تأکید کرد: با کمک سازمان اطلاعات سپاه و دادسرای تهران اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آنها جهت توزیع بین مالباختگان صورت گرفته است. با تلاش‌های صورت گرفته حدود ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان بین متضررین توزیع شده است.


دلیل فوت متهم پرونده مفتاح خودرو همچنان نامشخص
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو و اینکه با فوت متهم ردیف اول استیفای حقوق شکات به چه صورت بوده است، گفت: این شخص به ۱۲ سال و شش ماه حبس محکوم شده بود و پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است. پرونده حدود ۱۷۰۰ شاکی دارد و با فوت اشخاص بر اساس قانون، مجازات موقوف‌الاجرا می‌شود؛ منتها در مورد طلب افراد اگر چنانکه شخصی مالی داشته باشد و اموال شناسایی شود، اموال پیدا شده بین طلبکاران توزیع خواهد شد. خداییان یادآور شد: تاکنون علت فوت از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است و ما منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.
خداییان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی پیرامون زندانیان ایرانی آزاد شده از خارج از کشور گفت: طی ۶ ماه اخیر ۱۱۰ نفر از زندانیان ایرانی که در خارج از کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند، به زندان‌های داخل کشور منتقل شدند و ۶ نفر از زندانیان خارجی نیز از ایران به کشورهایشان انتقال یافتند. سخنگوی دستگاه قضا گفت: در سال گذشته نیز حدود ۲۵۶ نفر از ایرانیانی که در زندان‌های خارج از کشور بودند به داخل کشور منتقل شدند و بیش از ۶۰۰ نفر از زندانیان خارجی نیز که در زندان‌های ما نگهداری می‌شدند، به کشورهایشان منتقل شدند. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد مرخصی زندانیان گفت: بحث مرخصی زندانیان اختصاص به یک فرد خاص ندارد؛ چه آنهایی که وابستگی به افراد خاص یا مسئولین یا گروه‌های خاص دارند و چه افراد عادی؛ همه مشمول قانون هستند. ما سعی می‌کنیم بدون تبعیض نسبت به اعطای مرخصی به همه زندانیان اقدام کنیم. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: مطابق آمار ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان در مرخصی هستند و اینها افرادی هستند که وابستگی به فرد یا افراد خاصی ندارند. حدود ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده می‌کنند؛ یعنی محکومیت آنها نزدیک به اتمام است و مرخصی به آنها داده می‌شود و آنها به زندان برنمی‌گردند.  وی ادامه داد: در رابطه با افرادی که اسم آنها در فضای مجازی برده می‌شود مانند حسین  فریدون و خانم نعمت‌زاده و رضوی و مهدی‌ هاشمی و دیگران، این افراد الان در زندان هستند.
البته به مرخصی رفته بودند که برگشتند و اکنون در زندان هستند. در مورد حمید بقایی باید گفت که وی در مرخصی استعلاجی است. بر اساس گزارش‌ها او در بیمارستان بستری و تحت معالجه در خارج از زندان است. در مورد اسفندیار رحیم مشایی هم وی در مرخصی بود که غیبت کرده است. مطابق گزارشی که از دادسرای تهران اخذ کردم، به کفیل وی و کسی که او را ضمانت کرده ابلاغ شده است که هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی وی به زندان اقدام کند و چنانچه کفیل در زمان مقرر وی را به زندان معرفی نکند طبیعتاً وثیقه بالایی که دارد ضبط و سپس از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود.