دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا در آبان‌ماه

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور، بر لزوم واکسیناسیون دانش آموزان و اقدام والدین در این زمینه تاکید کرد و گفت: واکسن عارضه جدی نداشته است و تنها در تعداد محدودی بروز تب و لرز یا بدن درد خفیف داشتیم؛ انجام واکسیناسیون کمک می‌کند چرخه پاندمی کرونا در کشور شکسته شود و بچه‌ها به مدارس بازگردند.
به گزارش ایسنا، حمیدرضا جماعتی درباره روند کشوری بیماری کرونا، گفت: واکسیناسیون به میزان زیادی در سطح کشور در حال انجام است و تقریبا تا امروز نزدیک به ۵۰ درصد کل جمعیت واکسن زدند و این یک رکورد در این مدت کوتاه است. از طرفی انتظار می‌رود با گسترش بیشتر انجام واکسیناسیون بزرگسالان و کودکان و رعایت نکات بهداشتی، دیگر شاهد پیکی مشابه با پیک پنجم کرونا با میزان بالای ابتلا و مرگ و میر نباشیم.‌
گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا در آبان ماه
وی درباره زمان احتمالی وقوع پیک ششم کرونا و گمانه‌زنی‌هایی از وقوع پیک در آبان ماه، اظهار کرد: در دنیا و در مجامع علمی عنوان می‌شود که با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس و... ممکن است در اواخر مهر یا اوایل آبان ماه پیک دیگری از کرونا رخ دهد. با توجه به واکسیناسیونی که انجام شد و آغاز واکسیناسیون کودکان و تعیین شرط بازگشایی مدارس با تزریق دو دوز واکسن، انتظار داریم اگر پیکی هم رخ می‌دهد مانند پیک پنجم چندان شدید نباشد.


کاهش آمار کرونا با گسترش واکسیناسیون
وی درباره تجمع تعداد شهرهای قرمز در نوار غربی و شمال غربی کشور، تصریح کرد: انتظار داریم با واکسیناسیون کلی، ظرف چند هفته آینده در آن شهرها هم شاهد کاهش بروز بیماری باشیم.
جماعتی درخصوص ورود جهش‌های جدید کرونا به کشور، تاکید کرد: هنوز گزارشی از جهش‌های جدید کرونا نداریم و سند اثبات شده‌ و سکانس ژنی ویروس کرونا هنوز در کشور گزارش نشده است. از طرفی در کشورهایی هم که جهش‌های لامبدا و مو شناسایی شدند نیز با انجام واکسیناسیون بالا فعلا مانند جهش دلتا، گسترش آن‌ها را شاهد نیستیم.
چرایی بالا بودن فوتی‌ها با وجود گذر از قله پیک پنجم
وی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم عبور از قله پیک پنجم کرونا، کاهش مرگ و میرها چندان محسوس نیست، اظهار کرد: علت‌های متفاوتی در میان است اما در نوع دلتا بیماری شدیدتری را شاهد بودیم و برخی نیز اعتقاد کمتری به بستری در بیمارستان دارند و در خانه درمان‌هایی انجام می‌دهند که شاید چندان موثر نیست و با بیماری شدیدتری به بیمارستان می‌آیند و اینها سبب پیچیده شدن درمان و افزایش میزان مرگ و میر می‌شود.
الزامات حضور در راهپیمایی اربعین حسینی
او در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره راهپیمایی اربعین نیز گفت: افرادی که سفر می‌کنند باید واکسینه باشند و اقدامات و پروتکل‌های بهداشتی را تا حد زیادی انجام دهند و تا حد امکان از حضور در اجتماعات خودداری کنند. هنگام بازگشت نیز اگر علائم عفونی مانند تب و لرز، گلودرد و علائم مشابه سرماخوردگی داشتند بهتر است قرنطینه شوند تا ارزیابی کرونا بر آنها انجام شود و پس از آن وارد جامعه شود. اطلاع ندارم که محلی برای قرنطینه زوار درنظر گرفته شده است یا خیر اما فکر می‌کنم اقداماتی در این خصوص در دست انجام باشد تا مبتلایان به کرونا بتوانند تحت قرنطینه قرار گیرند.
تب و لرز و بدن درد خفیف، تنها عارضه واکسن در دانش‌آموزان
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تزریق واکسن کرونا به افراد زیر ۱۸ سال نیز تاکید کرد: از والدین کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال می‌خواهیم نترسند و واکسیناسیون فرزندانشان را انجام دهند. واکسن عارضه جدی نداشته است و تنها در تعداد محدودی بروز تب و لرز یا بدن درد خفیف را داشتیم. انجام واکسیناسیون کمک می‌کند چرخه پاندمی کرونا در کشور شکسته شود و بچه‌ها پس از واکسیناسیون کامل می‌توانند به مدارس بازگردند تا عوارض ناشی از تحصیل مجازی جبران شود.
تصمیم‌گیری درباره واکسن سنین زیر ۱۲ سال؛ در آینده
وی افزود: واکسن کرونای افراد زیر ۱۲ سال نیز تفاوتی با واکسن افراد ۱۲ تا ۱۸ سال ندارد تنها ممکن است میزان دوز دریافتی متفاوت باشد و در آینده در این خصوص هم تصمیم‌گیری می‌شود.
جماعتی ادامه داد: هر واکسنی که تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را برای تزریق به کودکان اخذ کند، می‌تواند کاندید تزریق به این گروه سنی شود. ممکن است واکسن‌های دیگری هم در این زمینه برای کودکان تایید شوند.
واردات ۱۲ میلیون دُز واکسن دانش‌آموزی کرونا
در راستای واکسیناسیون دانش‌آموزان رئیس جمعیت هلال احمر نیز از واردات ۱۲ میلیون دُز واکسن دانش‌آموزی کرونا خبر داد.
بر اساس گزارش دیگر از ایسنا، کریم همتی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور در جمع خبرنگاران توضیحاتی را در خصوص آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا از سوی این جمعیت ارائه کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده روند واردات واکسن و تزریق آن با شتاب و سرعت بالایی در حال انجام است و شرایط خوبی بر روند واکسیناسیون حاکم شده است به طوری که ما در همین هفته پنج میلیون دوز واکسن جدید کرونا و طی هفته آینده نیز دو محموله شش میلیون دوزی واکسن کرونا ویژه دانش‌آموزان یا به عبارتی افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله را وارد کشور خواهیم کرد. از ۱۰ مهر ماه تا ۱۰ آبان ماه یعنی معادل ماه اکتبر میلادی ۶۰ میلیون دُز واکسن جدید کرونا وارد کشور خواهد شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت حدود نیمی از مردم در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، گفت: با توجه به تولید واکسن داخلی و همچنین واردات انجام شده از سوی هلال احمر امیدواریم با واردات محموله‌های اخیر واکسن از سوی جمعیت هلال احمر بیش از ۷۰ درصد هموطنان‌مان در برابر کرونا واکسینه شوند. همتی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر مراکزی را نیز برای تزریق واکسن در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داده است، گفت: امیدواریم که با سرعت بیشتری شاهد تکمیل واردات و تزریق واکسن به تمام شهروندان باشیم. وی در خصوص بازگشایی مدارس نیز اظهار کرد: در این خصوص مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید تصمیم بگیرند اما همان‌طور که گفتم ما در فاز نخست ۱۲ میلیون واکسن را برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال طی دو محموله شش میلیون دُزی وارد کشور خواهیم کرد که انشاءالله به دانش‌آموزان تزریق می‌شود اما در مورد بازگشایی حضوری مدارس وزارت آموزش و پرورش باید همتی درباره زمان واردات واکسن ویژه دانش‌آموزان نیز گفت: این واکسن‌ها در دهه اول مهرماه وارد کشور خواهند شد.
همتی درباره اینکه آیا تاکنون عارضه‌ای از واکسن‌های وارداتی کرونا از سوی جمعیت هلال احمر گزارش شده یا خیر، گفت: نظارت بر سلامت و توزیع واکسن بر عهده وزارت بهداشت است اما تاکنون هیچ گونه موردی از عارضه چشمگیر از این واکسن‌ها گزارش نشده و همان عوارض طبیعی و عادی واکسن بوده است.
وی در خصوص تامین مالی خرید واکسن نیز گفت: تامین منابع ارزی و ریالی از سوی بانک مرکزی انجام شده و انصافا وزارت امور خارجه نیز در این زمینه سنگ تمام گذاشت. به طوری که ما در زمینه واردات واکسن مشکل خاصی نداریم.
هلال احمر در بودجه ۱۴۰۰ مشکلی ندارد
همتی در پاسخ به پرسشی درباره وجود مشکل در تامین بودجه سال ۱۴۰۰ این جمعیت گفت: ما در تامین مالی بودجه مشکل خاصی نداریم و گرچه ممکن است رقم بودجه کمی دیرتر اختصاص پیدا کند که همواره نیز این وضعیت وجود داشته اما مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره جایگزینی چهار عضو جدید شورای عالی هلال احمر از سوی رئیس جمهور گفت: در این خصوص مکاتبات انجام شده و امیدواریم به زودی چهار عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر از سوی رئیس جمهور معرفی شوند تا به سرعت بتوانیم در هفته های آتی جلسه مجمع عمومی و سپس جلسه شورای عالی را برگزار کنیم. رئیس جمعیت هلال احمر درباره اینکه آیا چهار عضو معرفی شده از سوی دولت دوازدهم تا زمان معرفی اعضای جدید از سوی دولت فعلی در شورای عالی حضور دارند یا خیر نیز گفت: با توجه به اینکه این افراد عضو حقوقی بودند با پایان دوران مسئولیت‌شان نیز دیگر در این بخش‌ها حضور ندارند. همتی در پاسخ به پرسشی درباره عدم تشکیل هفت ماهه جلسات شورای عالی نیز گفت: ما یکبار از عزیزان دعوت کردیم که متاسفانه چند نفری حضور پیدا نکردند. پس از آن نیز یکسری مشکلات مربوط به اعضا و پس از آن نیز مسائل مربوط به تغییر دولت مطرح شد که حدود سه یا چهار ماه این روند طول کشید اما امیدواریم با معرفی اعضای جدید به سرعت این جلسات برگزار شود.
واردات ۸۰ درصد واکسن‌های کرونا توسط هلال احمر
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر از همان ابتدا بدون آنکه وارد مخاصمات حزبی، سیاسی و جناحی شود در کنار مردم بود گفت:‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی این جمعیت حضور بیشتری نیز در کنار مردم داشت، یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که از سوی جمعیت هلال احمر انجام شد اقداماتی بود که در دوران جنگ تحمیلی انجام دادیم. ما پنج مرکز امداد جبهه را تاسیس کردیم و اقدامات زیادی را در امدادرسانی به رزمندگان، انتقال مجروحان، امدادرسانی به غیرنظامیان، آواربرداری، پیگیری امور اسرا، پیگیری امور مفقودشدگان و... انجام دادیم. درباره اسرا تنها مکاتبات ما با بیش از ۸۰ هزار نفر از خانواده این افراد به شکل مکتوب وجود دارد.
وی افزود: در دوران کرونا نیز هلال احمر با همان رویکرد وارد عمل شده و اگر امروز اعلام شده که نیمی از مردم کشورمان در برابر کرونا واکسینه شده‌اند باید اعلام کنم که ۸۰ درصد از محموله‌های واکسن را جمعیت هلال احمر وارد کشورمان کرده و ما به این اقدامات‌مان ادامه خواهیم داد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنجال‌ها برای نام‌گذاری روز ملی موسیقی پایان یافته است؟ طنابکشی بر سر روز ملی موسیقی پیمان مولوی بازارها از فرو ریختن می‌ترسند رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بر چه مسائلی تاکید کرد؟ بی‌اعتمادی به وعده های آمریکا در دوران جدید دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا در آبان‌ماه رئیس مجلس شورای اسلامی: کسری بودجه به معنای دست کردن در جیب مردم است «ابتکار» ابعاد مختلف اقدام وزارت اقتصاد در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کرد نشانه‌های مثبت شفافیت شروط ایران برای آمریکا و اروپا مشخص شد خط و نشان برجامی در نیویورک دستور رئیسی درباره حقوق معلمان و بازگشایی مدارس فعلا مدارس مجازی یا ترکیبی از حضوری و مجازی است رئیس قوه قضائیه: کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند توضیح معاون سازمان ثبت راجع به بخشنامه اخیرش درباره برگ سبز خودرو آیت الله جنتی: زمینه برپایی راهپیمایی اربعین فراهم شود مصوبه واردات خودرو به مجلس برگشت خورد دفاع مقدس و نقش بی‌بدیل مردم ایلام در جنگ جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت