شروط ایران برای آمریکا و اروپا مشخص شد خط و نشان برجامی در نیویورک

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه طی روزهای گذشته دیدار های فشرده ای را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات کشورهای خارجی در نیویورک برگزار کرد. در این دیدارهای وزیر امور خارجه ایران سعی کرد مواضع کشور را در قبال مذاکرات احیای برجام روشن کند.
به گزارش فرارو، امیرعبداللهیان شروطی را برای بازگشت ایران به برجام مطرح کرد. او گفت همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند پس از آن ایران آنها را راستی آزمایی خواهد و نهایتا اقدامات جبرانی را متوقف می‌‌کند.
امیرعبداللهیان همچنین خواستار تضمین برای منافع اقتصادی برجام شد.
مذاکرات وین میان ایران و قدرت‌های جهانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. این مذاکرات برای احیای برجام در شش دور برگزار شد. حالا با تشکیل دولت جدید در ایران و تغییرات در وزارت خارجه دور هفتم آن احتمالا در هفته‌های آینده با ترکیب تازه هیات مذاکره کننده ایرانی برگزار می‌شود.


تشریح سیاست ایران در مذاکرات برجام و انتقاد از آمریکا و اروپا
امیرعبداللهیان عصر سه شنبه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات مختلف از جمله برجام و تحولات افغانستان گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه در این ملاقات با تاکید بر این‌که دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار کرد: «همانطور که قبلا گفته شده ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.»
او تصریح کرد: ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهارنظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.
امیرعبداللهیان از رفتار آمریکا انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده، اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.»
او از سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان هم انتقاد کرد و افزود: «به جای فشار به آمریکای ناقض برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف‌ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم.»
او خواستار برداشتن گام‌های محکم همه طرف‌ها به ویژه آمریکا برای پایبندی به برجام شد و افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم.
جوزپ بورل نیز در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت: «به نظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و ۱+۴ بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست.»
او افزود: «اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده است و در این خصوص شفاف بوده، ولی تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیای برجام ایجاد کرده است.»
بورل ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت‌ها و چالش‌ها در وین اظهار کرد: «مسئولیت آمریکا نسبت به ایجاد وضعیت فعلی روشن است، اما در عین حال همه طرف‌ها باید کمک کنند تا به نتیجه مرضی الطرفین برسیم. قدم اول در این راستا تعیین زمان نشست وین است.»
تاکید بر تضمین منافع اقتصادی برجام
امیرعبداللهیان همچنین با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان دیدار کرد. او در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین تاکید کرد انتظار بر حق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، این بار تضمین شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یک بار در مذاکرات برجام انجام شد ولذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید، بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.»
امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر این‌که دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد: طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.
وزیر خارجه ایران در دیدار با هایکو ماس خواستار روابط مستقل از برجام با آلمان شد.
وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که آلمان متعهد به برجام بوده و تمام تلاش‌های خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد.
وزیر خارجه آلمان ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرف ها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرد.
هایکو ماس با اشاره به اینکه اراده برلین بر ارتقای همه جانبه روابط است، وضعیت پایین‌تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی خواند که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است.
آمریکا تجدید نظر کند
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های خود در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر سه‌شنبه به وقت محلی با «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در ملاقات با همتای سوئیسی ضمن اشاره به روابط پایدار و خوب بین دو کشور اظهار کرد: تمایل داریم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و شاهد حضور گسترده شرکت‌های سوئیسی در پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران باشیم.
وزیر امور خارجه همچنین با تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گفت‌وگوهای وین و برجام عنوان کرد: «متاسفانه آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای صادقانه برخورد نکرده و نمی‌کنند. واشنگتن چاره‌ای ندارد مگر در رویکرد و رفتار خودش کاملا تجدیدنظر کند.»
او افزود: ضروری است هم آمریکایی‌ها و هم طرف‌های اروپایی انعطاف لازم را نشان دهند تا مذاکرات آتی نتایج ملموس داشته باشد.
وزیر خارجه سوئیس نیز در این ملاقات ضمن مرور نتایج سفر قبلی خود به تهران، اظهار کرد: «ما برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. در همین راستا و طی ماه‌های آینده دیدارهای مهمی بین همکاران ما در حوزه‌های مختلف در حال تنظیم است.»
او در پایان این ملاقات با تاکید بر آمادگی برن برای گسترش همه جانبه روابط اظهار کرد: سوئیس آماده هر نوع همکاری لازم برای استفاده بهتر و بیشتر از کانال مالی سوئیس برای تامین کالاهای مورد نظر ایران است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنجال‌ها برای نام‌گذاری روز ملی موسیقی پایان یافته است؟ طنابکشی بر سر روز ملی موسیقی پیمان مولوی بازارها از فرو ریختن می‌ترسند رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بر چه مسائلی تاکید کرد؟ بی‌اعتمادی به وعده های آمریکا در دوران جدید دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا در آبان‌ماه رئیس مجلس شورای اسلامی: کسری بودجه به معنای دست کردن در جیب مردم است «ابتکار» ابعاد مختلف اقدام وزارت اقتصاد در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کرد نشانه‌های مثبت شفافیت شروط ایران برای آمریکا و اروپا مشخص شد خط و نشان برجامی در نیویورک دستور رئیسی درباره حقوق معلمان و بازگشایی مدارس فعلا مدارس مجازی یا ترکیبی از حضوری و مجازی است رئیس قوه قضائیه: کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند توضیح معاون سازمان ثبت راجع به بخشنامه اخیرش درباره برگ سبز خودرو آیت الله جنتی: زمینه برپایی راهپیمایی اربعین فراهم شود مصوبه واردات خودرو به مجلس برگشت خورد دفاع مقدس و نقش بی‌بدیل مردم ایلام در جنگ جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت