کبوترسفید صلح

گلنار قسیمی ‪-‬ در طول تاریخ همواره بشر با خبری دهشتناک، جنگی خانمان سوز را شروع کرد و بعد از قتل و ویرانی‌ها با بالابردن پرچمی سفید رنگ، پایان جنگ را خبر داد که حاصل آن از بین بردن هم نسل ها، طبیعت و ایجاد فقر‌، خرابی و... چیز دیگری نبود. اما در این میان افرادی بودند که در قالب خلق آثارشان پیامی برای بشریت داشتند همزیستی مسالمت آمیز، نوع دوستی، احترام به عقاید و باورهای یکدیگر و جهان تا جایی به این باور رسید که روز جهانی صلح روز ۲۱ سپتامبر را نامگذاری کرد.
روزی بدون جنگ
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در این روز آتش‌بس موقت در تمام مناطق جنگی جهان را اعلام کرد و از تمامی مبارزان خواست تا در این روز اسلحه‌های خود را زمین گذاشته به صلح بیندیشند و فقط ۲۴ ساعت به کودکان و قربانیان جنگ نگاهی بیندازند.
صلح پایه‌ی موجودیت ما است


کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل درباره‌ی «روز جهانی صلح» می‌گوید: «صلح پایه موجودیت ماست. اساس هویت ماست. انگیزه همه آن چیزی است که ما انجام می‌دهیم. در روز جهانی صلح، بیایید یاد همه آنانی را که از خشونت رنج کشیده‌اند، گرامی بداریم. بیایید آرمان صلح را در قلب‌هایمان پاس داریم.»
یک دقیقه سکوت برای صلح
همچنین از تمام مردم جهان ‌خواسته شده در روز جهانی صلح راس ساعت ۱۲ یک دقیقه سکوت کنند و در پی آن تاکید شده: «صلح مهمترین وظیفه‌ی سازمان ملل است اما دسترسی به این هدف بسیارسخت است.»امسال برای دومین سال متوالی گروه هنری دایا به میزبانی موسسه فرهنگی اکو وهمکاری کمیسیون ملی یونسکو و ایکوم ایران و انجمن بانوان گروه عقیق برای پایداری صلح و آرامش در جهان چه جهان درون وچه جهان بیرون دست به همکاری زیبایی زدند و آن ایجاد نمایشگاهی گروهی متشکل از ۱۷۰ هنرمند ایرانی و خارجی عضو کشورهای متعهد به قرارداد اکو با عنوان صلح نمودند. اعضای این گروه تماما فقط برای ترویج صلح و آرامش در جهان دست به این همکاری زدند. به سرپرستی خانم: مژده مصحفی توانا و داوری خانم ها:مریم قاسمپور، سمانه شتردار، سولماز ارشدی و سمانه حسینی.مراسم افتتاحیه نمایشگاه با صحبت‌های آقای سرور بختی رئیس اکو آغاز شد. وی اظهار داشت:روز جهانی صلح فرصتی برای همه ما فراهم می‌کند تا برای تحقق آرمان صلح، دوباره هم پیمان شویم و برای استقرار فرهنگ اصیل صلح تشریک مساعی کنیم‌.وبرای رویارویی با گفتمان‌های ضد صلح که با هدف مقابلِ هم قراردادن فرهنگ‌ها بیان می‌شود، راهی جز اتکا به میراث فرهنگی مشترک و استفاده از قدرت نرم هنر به عنوان تنها نیروی موثر برای «تفاهم متقابل فرهنگی» نداریم.بانو مژده مصحفی توانا نشان داد با برپایی این نمایشگاه یکی از دغدغه هایش از صلح،صلح انسان با طبیعت،است که در بی‌رحمانه‌ترین حالت در حال تخریب آن می‌باشد با اشاره به از بین رفتن تالاب ها،جنگلها، حیوانات کمیاب در اثر شکار
غیر قانونی و آتش سوزی ها، آلودگی‌های زیست محیطی در اثر گازهای گلخانه ای، زباله‌های شیمیایی و... جنگ‌های بی‌رحمانه بین انسان‌ها که این روز‌ها بسیار شاهد آن هستیم. به امید روزی که هیچ کودکی ,غم تلخ جنگ را نچشد، و هیچ سربازی مجبور به استفاده از تفنگش نشود.این افتتاحیه با رو‌نمایی از کتاب مجموعه آثار منتخب هنرمندان برگزیده(حاصل تلاش سمانه تودشکی) با حضور جمعی از مقاما‌ت کشور‌ی، دیپلمات‌ها و سفر‌ای خارجی و تنی چند از هنر‌مند‌ان در سالن آمفی تئاتر نگار‌خانه دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو تهران بر‌گزار‌ شد.