رئیس‌جمهوری در نقطه صفر مرزی

گروه سیاسی/ ایلام، مقصد چهارمین سفر استانی رئیس جمهوری بعد از خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در فرودگاه ایلام درباره اهداف سفر به این استان، گفت: استان ایلام حق بزرگی بر گردن همه ملت ایران دارد و خط مقدم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده است. مردم استان ایلام قهرمانانه در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کردند که یاد همه آنان را گرامی می‌داریم.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه این سفر بعد از سفر کارشناسان و بررسی شرایط و وضعیت استان انجام می‌شود، گفت: استان ایلام ظرفیت‌های بزرگی در بخش‌های مختلف بویژه برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و جوان دارد و می‌تواند در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنعت و معدن، توسعه قابل توجهی داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی با اشاره به همجواری استان ایلام با کشورهای همسایه اظهار داشت: در این رابطه نیز می‌توان با فعال کردن بازارچه‌های مرزی تبادلات مرزی استان را در کنار افزایش صادرات گسترش داد.
 امیدوارم در جریان این سفر تصمیمات مختلف و مهمی در جهت توسعه‌یافتگی استان اتخاذ شود. وی همچنین از مردم استان به خاطر اینکه با توجه به شرایط کرونایی امکان دیدار و حضور در اجتماعات باشکوه آنها وجود ندارد، عذرخواهی کرد.


بازدید از روند تکمیل سد مخزنی کنجانچم ایلام
رئیس جمهوری بلافاصله پس از ورود به ایلام در محل سد مخزنی «کنجانچم» واقع در شهر مهران استان ایلام حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این سد، روند احداث و تکمیل و سامانه‌های متصل به آن را مورد بررسی قرار داد.
رئیسی در بازدید از سد کنجانچم با توضیحات کارشناسان و مهندسان این پروژه، در جریان مزیت‌ها و اهداف احداث و تکمیل این سد و نیز اجرای طرح سامانه‌های انتقال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی مناطق گرمسیری قرار گرفت. رئیس جمهوری که در بازدید از این سد از سوی وزیران نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه همراهی می‌شد با تأکید بر تسریع در تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های در دست احداث از جمله سد کنجانچم و استفاده مردم از ثمرات آن، گفت: وعده‌ها درمورد اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها باید زودتر عملی شود و تأخیر در تحقق وعده‌های داده شده به مردم حتماً موجب کاهش سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.
کاهش اثرات خشکسالی و تأمین نیازهای آب شرب، صنعت و توسعه کشاورزی استان‌های ایلام و کرمانشاه از رودخانه‌های مستقل مرزی از حوزه سیروان، تبدیل مناطق محروم گرمسیری به نمادی از پیشرفت و توسعه پایدار و تلاش برای حل مشکلات بیکاری و توسعه کشاورزی از جمله اهداف اجرای طرح سامانه‌های انتقال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی مناطق گرمسیری است.
ادای احترام رئیس جمهوری به مقام شامخ شهدا
رئیس جمهوری همچنین با حضور در یادمان شهدای «قلاویزان» واقع در نقطه صفر مرزی شهرستان مهران در فضایی آکنده از عطر ایثار و شهادت یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت و به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین با مردم حاضر در این محل گفت‌و‌گو کرد. زائران یادمان شهدای قلاویزان با اطلاع از حضور رئیس جمهوری با شعارهای انقلابی به پیشواز آیت‌الله رئیسی رفته و از نزدیک و در فضای صمیمی با وی سخن گفتند و رئیس جمهوری را تا محل یادمان همراهی کردند.
رئیس جمهوری در حاشیه زیارت یادمان شهدای قلاویزان و در جمع زائران قبور مطهر شهدا، اظهار داشت: مناطقی مانند قلاویزان جایگاه ایثار، شهادت، توکل به خدا، وفای به عهد، دلدادگی به اسلام و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه همه مردم بویژه مسئولان و مدیران نظام باید از اماکن دوران دفاع مقدس بازدید کنند تا بدانند چه ایثارگری‌های مخلصانه‌ای برای نظام انجام شده است، گفت: در چنین اماکن مقدسی همه آنچه که برای تعالی انسان نیاز است، وجود دارد و همه خوبی‌ها در چنین پایگاه‌ها و جایگاه‌هایی نهفته است.
رئیسی با بیان اینکه اگر کسی گوش دل باز کند می‌تواند پیام شهیدان را بشنود، خاطرنشان کرد: پیام شهیدان این است که نگذاریم آرمان‌های انقلاب و اطاعت از رهبری و ولی فقیه در جامعه کمرنگ شده و عدالت پایمال و عزت ملت ایران مخدوش شود. وی گفت: حضور در مسیر راهیان نور برای همه بویژه مسئولان درس‌آموز است و باید از چنین حضوری درس ایستادگی، اجرای عدالت، توجه به مردم بویژه قشر حزب‌اللهی و کسانی که با همه وجود در مسیر انقلاب هستند، گرفت.
رئیس جمهوری با اشاره به تقارن سفر استانی با ایام اربعین حسینی اظهار داشت: این ایام به خاطر شرایط کرونایی برای عاشقان زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) بسیار تأسف‌برانگیز است و سال‌های زیادی میلیون‌ها زائر از همین مسیر مهران به زیارت امام حسین(ع) می‌رفتند و شخصاً نیز چندین بار از همین مسیر برای زیارت راهی ‌شدم. امیدواریم و دعا می‌کنیم با ریشه‌کن شدن کرونا بار دیگر شرایط و زمینه حضور میلیون‌ها عاشق اباعبدالله‌الحسین(ع) فراهم شود.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان ایلام حق بسیار زیادی بر گردن مردم ایران دارد، گفت: مردم این دیار دلاورانه و با احساس تعقل و اخلاص در مقابل دشمنان، مقاومت و ایستادگی کردند و ۳ هزار شهید استان گواه بصیرت و فداکاری مردم این خطه است. یقیناً توصیف ابعاد مختلف ایستادگی و مقاومت مردم استان ایلام، صحیفه بسیار بلندی می‌شود و امیدواریم همه بتوانیم راه مقدس و نورانی شهیدان را ادامه دهیم. بدون تردید اگر مسیر شهیدان را به خوبی بشناسیم و زندگی خود را بر مبنای آن تنظیم کنیم، مسیر الهی را گم نخواهیم کرد و در مسیر شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی خواهیم بود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر استانی به ایلام در محل استانداری میزبان تعدادی از مردم استان بود و به‌صورت حضوری، مسائل و مشکلات مطرح شده را بررسی کرد. رئیس‌جمهوری در این دیدارها در گفت‌و‌گوی رودررو و بی‌واسطه، پس از آگاهی از مشکلات، پیشنهادها و طرح‌های ملاقات‌کنندگان، بلافاصله استاندار ایلام را مخاطب قرار داده و خواستار پیگیری و رفع مشکلات و انجام اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن موارد مطرح شده، گردید.
در این دیدار، ملاقات‌کنندگان که از طبقات و گروه‌های شغلی مختلف بودند، بدون واسطه و در فضایی صمیمی پیشنهادات، مشکلات و طرح‌های خود را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند.
کمک به رفع مشکل مسکن، حمایت از ابتکارات و طرح‌های تحقیقاتی دانش بنیان، برطرف کردن موانع تولید در حوزه دامپروری و کشاورزی و ارائه تسهیلات و تجهیزات لازم برای تحصیل دانش‌آموزان از جمله مسائلی بود که در این دیدار چهره به چهره مطرح گردید.
سهم ایران از تجارت منطقه باید به بیش از 50 میلیارد دلار برسد
رئیس جمهوری عصر دیروز هم در جمع نخبگان استانی حضور یافت و ضمن شنیدن سخنان آنان گفت: کشور باید بداند استان ایلام دینش را ادا کرده، استان ایلام در جبهه مردانه مقاومت و از رشادت‌ها دفاع کرد، باید همواره قدردان این مردم بود. قدردانی از این مردم باید در عمل صورت بگیرد؛ آنچه می‌توان از شهدا آموخت آن است که رفع مشکلات کشور فقط با روحیه جهادی امکانپذیر است.
وی افزود: استان ایلام با توجه به مردم خوبی که دارد می‌تواند مشکلات کنونی را نداشته باشد؛ مرزی که ایلام با عراق دارد یک فرصت خوب اقتصادی و ارتباطی است. باید زیرساخت‌های ایلام به نحوی آماده شود تا کریدور ریلی و آزادراه‌ها مستعد ارتباط با کشور عراق شود و باید زمینه برای صادرات در استان ایلام به عراق آماده شود. رئیس جمهوری افزود: سهم ما امروز در تجارت با کشورهای منطقه نباید ۲ درصد باشد و باید سهم ما به بیش از 50 میلیارد دلار برسد.
رئیسی ادامه داد: کارگروهی حقوقی و اقتصادی باید بین ایران و عراق برقرار شود تا مشکلات پیش روی صادر کنندگان را کاهش دهد؛ مسأله گردشگری زیارتی برای ایلام بسیار حیاتی است، بهترین نقطه فراهم کردن زیرساخت اربعین همین مهران است.
رئیس جمهوری درباره مسکن ایثارگران هم  افزود: بخشی از زمین‌های مورد نیاز مسکن ایثارگران در کشور تأمین شده است، فقط می‌ماند ساخت ساختمان که مسأله دولت خواهد بود که آن را مورد توجه قرار خواهیم داد. وی ادامه داد: همین فردا گروهی را می‌گماریم تا در منطقه مشکلات را احصا کنند و پیگیری شود چه کارهایی انجام شده است. مناطقی از استان ایلام که می‌طلبد به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند باید در دستور کار این گروه باشند و عقب‌ماندگی‌ها باید جبران شود.