آغاز زنگ مهر در مدارس کشور

هدی هاشمی
خبرنگار
مهر از راه رسید و امروز در سومین روز از پاییز، رئیس جمهوری رسماً زنگ آغاز سال تحصیلی 1401-1400 را به صدا درآورد. این دومین سال آموزشی است که در شهر خبری از هیاهوی دانش‌آموزان نیست. کرونا آن شادی و نشاط اولین روز مدرسه رفتن دانش‌آموزان را گرفته است. دیگر خبری از آن همهمه دانش‌آموزان و سروصدایشان در کلاس و درس و حیاط مدرسه نیست. هیچ‌گاه تصورش را هم نمی‌کردیم که چنین «مهر» سوت و کوری را تجربه کنیم. درهای اکثر مدارس بسته باشد و چراغ کلاس‌ها هم خاموش. امسال دو سال است که کرونا دلخوشی مهر را از خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان گرفته است. حالا دیگر دانش‌آموزان آنقدر دلشان برای رفتن به مدرسه تنگ است که خیلی‌هاشان منتظرند تا نوبت واکسن‌شان برسد، بلکه با واکسیناسیون بتوانند راهی کلاس درس و مدرسه شوند. کرونا هرچه در توان داشت برای دانش‌آموزان گذاشت. تمام شیطنت‌ها و دلخوشی‌شان را گرفت و آنها را خسته و کلافه کرد. گرچه این خستگی تنها عارضه کودکان و نوجوانان نبوده و آنطور که مسئولان آموزشی گفته‌اند، از نظر تربیتی یک افسردگی پنهان اتفاق افتاده است. افسردگی پنهان اول برای خانواده‌ها است. دانش‌آموز، پدر و مادر از این مدل آموزش مجازی کلافه شده‌اند. بیماری کرونا اشتیاق دانش‌آموزان را برای درس خواندن از آنها گرفت. در سوی دیگر این معلمان هستند که تدریس مجازی آنها را بی‌حوصله و خسته کرده است. حالا همه می‌پرسند کی قرار است درهای مدارس به روی دانش‌آموزان باز شود؟
کلاس اولی ها؛ یک روز در هفته


صبح پنجشنبه، زنگ جشن شکوفه‌ها در مدارس ابتدایی زده شد و یک میلیون و 600 هزار کلاس اولی وارد مدرسه شدند تا از نزدیک با معلم و همکلاسی‌هایشان آشنا شوند. حداقل در این روزهای کرونایی، کلاس اولی‌ها این شانس را داشته‌اند تا برای یک روز هم که شده در مدرسه حضور پیدا کنند. گرچه مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند تنها کلاس اولی‌ها هستند که می‌توانند یک روز در هفته در مدرسه حاضر شوند و در روزهای دیگر هفته، آموزش را مجازی پیگیری می‌کنند. اما برخی از مدیران اعلام کرده‌اند ممکن است خانواده‌ها به خاطر شرایط کرونا اجازه این حضور را ندهند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه سال تحصیلی کلاس اولی‌ها اعلام کرد: اما برای پایه‌های اول ابتدایی دستور دادیم از آن جهت که حتماً باید با معلمان آشنا شوند، با رعایت پروتکل‌ها به صورت گروهی حداقل یک روز در مدرسه حضور یابند و بعد وارد فضای شاد شوند.
علیرضا کاظمی با اشاره به اینکه خوشحالم در شرایط متفاوت امروز با استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها مواجه شدیم اظهار داشت: امیدوارم با تمهید مقدمات و با کمک اولیا زمینه بازگشایی آرام و تدریجی را فراهم کنیم. خانواده‌ها بیش از هر زمان دیگری نیاز به حضور دانش‌آموزان در مدارس را اعلام کردند. اکنون پس از دو سال، زمینه حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم شده است. اگر قرار باشد شادی و نشاط به جامعه برگردد باید زمینه حضور دانش‌آموزان در مدرسه را فراهم و در این راستا سلامت بچه‌ها را تأمین و تضمین کنیم.
در سوی دیگر رضوانه حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از مدیران ابتدایی خواست تا برای آنها برنامه‌ریزی کنند: مدیران مدارس برای چگونگی حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدرسه با توجه به شرایط تصمیم‌گیری می‌کنند و به اطلاع والدین می‌رسانند. در دستورالعمل بازگشایی مدارس اعلام شده که دانش‌آموزان کلاس اولی برای آشنایی و تعامل بیشتر با معلم حداقل یک نوبت در مدارس حضور داشته باشند. مدیران و شورای مدارس براساس دستورالعمل بازگشایی و شرایط مدارس و مناطق درباره چگونگی حضور دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌کنند.
سه گروه از دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند
هیچ‌کس نمی‌داند کرونا چه زمانی قصد رفتن دارد، اما خانواده‌ها به خوبی می‌دانند که دیگر دانش‌آموزانشان تاب و توان ادامه آموزش مجازی را ندارند. آنها می‌گویند تا کی باید آموزش‌ها غیرحضوری باشد؟ آیا مسئولان آموزشی برنامه جدی برای آموزش حضوری فرزندانشان دارند و این نرفتن به مدرسه تا چه زمانی ادامه دارد؟ علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به «ایران» گفت: «طبق نظرسنجی‌هایی که ما انجام داده‌ایم 75 درصد والدین با بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری موافق هستند و تنها 25 درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند این نشان می‌دهد بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند بازگشایی‌ها هستند. برای همین از مرداد ماه واکسینه کردن معلمان، کادر مدرسه و رانندگان سرویس مدارس را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. درباره ورود دانش‌آموزان به مدرسه هم برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم که با توجه به شرایط کشور و وضعیت کرونا اجرایی خواهد شد. در سال گذشته بازگشایی مدارس بر مبنای رنگ بندی مناطق اجرا می‌شد امسال اما ما جمعیت دانش‌آموزی را ملاک قرار داده‌ایم. آغاز سال تحصیلی آموزشی مدارس از امروز سوم مهر ماه خواهد بود که این آموزش‌ها به صورت حضوری، غیرحضوری و ترکیبی انجام می‌شود. امروز آموزش در تمامی مدارس عشایری و روستایی که کمتر از 15 نفر جمعیت در کلاس درس دارند، حضوری است. آموزش حضوری فقط برای مناطقی است که تراکم دانش‌آموز در آنها کم است و امکانات دیجیتال هم در آنجا کمتر است.
او به بازگشایی کلاس‌هایی که کمتر از 30 نفر دانش‌آموز دارد، اشاره کرد و گفت: این دسته از مدارس هم می‌توانند در نیمه دوم مهرماه کار خود را آغاز کنند. البته برای حضور دانش‌آموزان در مدارس یک استثنا هم وجود دارد. دانش‌آموزان مدارس کار و دانش و فنی و حرفه‌ای می‌توانند برای دروس مهارتی به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارگاه‌های مدرسه حضور داشته باشند. دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی هم برای آشنایی با محیط مدرسه و معلم باید یک روز در هفته در ساعاتی که مدیران برنامه‌ریزی می‌کنند در مدرسه حاضر شوند. اگر این برنامه اجرایی شود حدود 30 درصد دانش‌آموزان کل کشور در مدارس حضور می‌یابند. موضوع بعدی مدارس پرجمعیت است که در آبان ماه تدریجی آنها را هم بازگشایی خواهیم کرد. البته ستاد کرونا این اجازه را صادر می‌کند و ما هم برنامه داریم که دانش‌آموزان این مدارس با رعایت فاصله اجتماعی در مدرسه حضور پیدا کنند. به مدیران مدارس پرجمعیت تأکید می‌کنیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند. ممکن است در مدرسه‌ای دانش‌آموز فقط دو روز به مدرسه بیایید. همه دانش‌آموزان نیازی نیست در مدرسه باشند و هدف ما آموزش ترکیبی در مدارس است و نمی‌خواهیم ارتباط دانش‌آموز با مدرسه قطع شود. کمره‌ای به بحث واکسیناسیون دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: واکسن زدن دانش‌آموزان به معنای حضور آنها در مدرسه نیست. این واکسیناسیون با هدف ایمنی جامعه انجام می‌شود. با این حال همه این موضوع به ایمنی دانش‌آموزان در مدارس هم کمک می‌کند تا دانش‌آموزان چند روز در هفته در مدرسه باشند. همه متوجه شدند که آموزش مجازی و  آموزش راه دور، جایگزین حضور معلم در کلاس درس و ارتباط رو در روی معلم با دانش‌آموز نمی‌شود و قطعاً آموزش‌های مجازی کیفیت مطلوب را ندارد
آموزش در مدارس شهر تهران غیرحضوری است
همزمان با اول مهر و زمزمه‌های بازگشایی مدارس، گفته می‌شود برخی از مدارس غیرانتفاعی دانش‌آموزان را به بهانه کلاس کنکور و المپیاد به مدرسه می‌کشانند در این باره سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران به خبرنگار «ایران» گفت: در شهر تهران هم آموزش‌ها مجازی است. فقط دانش‌آموزان فنی و کارودانش آن هم کارگاه‌های عملی‌شان و دانش‌آموزان پایه اول به‌خاطر شرایط خاصی که دارند می‌توانند به صورت محدود یک یا دو روز در مدرسه حاضر شوند. درباره دانش‌آموزان پایه اول هم هیچ اجباری وجود ندارد  و خانواده می‌تواند تصمیم بگیرد فرزندش در خانه و از طریق شاد آموزش را پیگیری کند. اما تا زمانی که ستاد کرونا اجازه حضور دانش‌آموزان را ندهد هیچ مدرسه‌ای حق ندارد به بهانه‌های مختلف دانش‌آموز را به مدرسه بکشاند.این موضوع قطعاً تخلف است و خانواده‌ها گزارش دهند.
لایحه رتبه‌بندی در دستور کار مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز پنجشنبه با حضور در یکی از مدارس رشت زنگ آغاز سال تحصیلی ویژه نوآموزان پیش دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی را به صدا درآورد. محمدباقر قالیباف همچنین دیدار چهره به چهره با معلمان گیلانی داشت. در این دیدار برخی معلمان از وضعیت اقتصادی فرهنگیان گله داشتند و گفتند: وضعیت معیشتی معلمان مناسب نیست و لازم است مجلس شورای اسلامی به این مسأله رسیدگی کند. قالیباف اعلام کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان در سامانه بارگذاری شده و تا ۱۰ روز آینده در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد. او همچنین در پاسخ به دغدغه یکی از خانم معلم‌های گیلانی گفت: مجلس نگاه ویژه‌ای به فرهنگیان و وضعیت آنان دارد و برای ارتقای رفاه آنان مصمم است.

شبکه «شاد» از امروز در دسترس است
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره احراز هویت و نحوه ورود دانش‌آموزان به شبکه شاد توضیح داد و گفت: پلتفرم شاد از روز سوم مهرماه در دسترس است. محمود حبیبی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: دانش‌آموزان همانند سال گذشته با کدملی و تاریخ تولد احراز هویت می‌شوند. وی افزود: اطلاعات کلاس اولی‌ها همه به شاد منتقل شده و جای نگرانی درباره ورود به شبکه شاد برای این پایه تحصیلی وجود ندارد. فقط اینکه از سوم مهرماه احراز هویت انجام می‌دهند و وارد شاد می‌شوند. مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سعی کردیم با آسیب شناسی سال گذشته این اختیار را به معلم و مدیر مدرسه بدهیم که بتوانند کلاس هایشان را مدیریت کنند، گفت: اگر به هر دلیلی اطلاعات از سیدا در شاد نیامده بود یا هنوز کلاس ‌بندی‌ها از سوی ما کامل نشده بود که منتقل بشود، مدیر مدرسه می‌تواند کل فضای مدرسه را مدیریت، کلاس درس ایجاد و معلم و دانش‌آموز به کلاس اختصاص دهد.