پنجره دیپلماسی را باز نگه می‌داریم

گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در روزهای گذشته  با شمار زیادی از مقام‌های خارجی از کشورهای مختلف جهان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در یکی از برنامه‌های خود با «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص همکاری‌ها با سازمان ملل و وضعیت منطقه گفت‌وگو کرد. دبیرکل سازمان ملل در ابتدای این دیدار که بیش از ۵۰ دقیقه به طول انجامید، همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد را خوب توصیف کرد و با اشاره به موضع اصولی سازمان ملل در مردود شمردن خروج امریکا از برجام، گفت که همواره حامی توافق هسته‌ای بوده است. دبیرکل سازمان ملل با یادآوری اینکه رایزنی‌ها و همکاری‌های سازمان ملل متحد با ایران در موضوعات منطقه‌ای مانند یمن همواره در جریان بوده، گفت: سازمان ملل از همکاری‌های گسترده‌تر با جمهوری اسلامی استقبال می‌کند. گوترش موضع ایران درخصوص افغانستان را موضعی اصولی خواند و گفت که معتقد است می‌بایست در افغانستان دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌ها در دولت صدایی داشته باشند.
وزیر امور خارجه کشورمان هم گفت که جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات سازمان ملل متحد حمایت و از مواضع بی‌طرفانه و منصفانه سازمان ملل استقبال می‌کند. امیرعبداللهیان همچنین با تأکید بر اینکه ایفای نقش جدی و سازنده سازمان ملل در منطقه بیش از هر زمان دیگری لازم است، گفت: از فلسطین تا سوریه، یمن و افغانستان همه‌جا به حضور منصفانه و مسئولانه سازمان ملل نیاز است.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیداری دیگر با «لوئیجی دی مایو»، وزیر خارجه ایتالیا در نشستی درخصوص روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و اوضاع افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداخت. امیرعبداللهیان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از مسیر خوب روابط دوجانبه ایران و ایتالیا، تاریخ ۱۶۰ ساله این روابط را نشان دهنده عمق رابطه دو کشور خواند و تصریح کرد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مایل است تا روابط را در بالاترین سطح با ایتالیا دنبال کند. او همچنین با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری نظیر صنعت، کشاورزی، علم و فناوری و گردشگری ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دو کشور وجود دارد، تأکید کرد که باید با حمایت از فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)، زمینه را برای افزایش ارتباط تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی خود را از بازار بزرگ ایران محروم کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک ایران و ایتالیا در آینده ادامه و گسترش یابد. امیرعبداللهیان برقراری پروازهای بیشتر و فعالیت خطوط هوایی ایتالیا بین دو کشور را یکی از اقداماتی خواند که می‌تواند به تسهیل روابط منجر شود. در ادامه این نشست، وزیر خارجه ایتالیا روابط دو کشور را بسیار مهم توصیف و تأکید کرد که انرژی بیشتری  باید به روابط تزریق شود.«دی مایو» هم با بیان اینکه این کشور به دنبال منظم‌تر کردن رایزنی‌های دو طرف است، پیشنهاد کرد که بین ایران و ایتالیا پروژه‌های مشترکی تعریف شود که ابعاد فرهنگی روابط و تمدن باستانی دو کشور در آن محوریت داشته باشد. وزیر خارجه ایتالیا ضمن استقبال از افزایش پروازها بین دو کشور عنوان کرد لازم است تا ابعاد فنی و تجاری این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. او با بیان اینکه سفارتخانه‌های دو کشور در سطوح مختلف در حال فعالیت هستند، گفت سفارتخانه‌ها می‌توانند جهت رایزنی‌های بیشتر برنامه‌ریزی کنند.
 دیدار با رئیس جمهوری عراق


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه ملاقات‌هایش با مقامات حاضر در نیویورک با «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق  هم دیدار و درخصوص موضوعات مختلف مورد علاقه بحث و تبادل نظر کرد. امیرعبداللهیان در این ملاقات با تأکید بر روابط راهبردی ایران و عراق، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه‌جانبه روابط خبر داد. وی با اشاره به ابعاد مختلف روابط دوجانبه، بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در دو کشور تأکید کرد‌.
رئیس جمهوری عراق نیز در این‌ ملاقات ضمن ارسال پیام متقابل برای مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، از تمامی کمک‌های ایران طی سال‌های گذشته تشکر و اراده قطعی بغداد برای ارتقای همه جانبه روابط را تشریح کرد.
 دعوت رئیسی از اردوغان برای سفر به تهران
امیرعبداللهیان همچنین با «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه به ویژه تحولات افغانستان و سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این دیدار امیرعبداللهیان با تأکید بر روابط راهبردی دو کشور، ضمن اعلام اینکه در دولت جدید، معاون اول رئیس جمهوری رئیس کمیسیون مشترک خواهد بود، آن را ارتقای جدی در این زمینه خوانده و آمادگی ایران را برای برگزاری کمیسیون‌های مشترک که مدتی است به تعویق افتاده اعلام کرد. در این دیدار وزیر خارجه کشورمان دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از رئیس جمهوری ترکیه برای سفر به تهران را نیز ابلاغ کرد. در حوزه دوجانبه طرفین توافق کردند کمیته راهبردی دو کشور قبل از اجلاس سران با سفر وزیر خارجه ترکیه برگزار شده و دستور کار نشست کمیته عالی تنظیم شود.
امیرعبداللهیان در رابطه با افغانستان نیز اظهار داشت: در این کشور با همه طرف‌ها در ارتباط هستیم، اما آنچه بسیار اهمیت دارد تأکید بر تشکیل دولت فراگیر به عنوان راه حل پایدار برای صلح و ثبات افغانستان است. وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن استقبال از ارتقای سطح ریاست کمیسیون مشترک دو کشور، اظهار داشت: از سوی ترکیه نیز معاون رئیس جمهوری مسئول کمیسیون می‌شود. «چاووش اوغلو» با انتقاد از تحریم‌ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی بر ضد ایران باید برداشته شود.
وزیر خارجه ترکیه ضمن اعلام آمادگی برای حضور در نشست سه جانبه در تهران، (ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان) اظهار داشت در اولین فرصت آماده سفر به تهران است تا رایزنی‌ها از سر گرفته شود. او درخصوص موضوعات منطقه نیز اظهار داشت: دو کشور با چالش‌های مشترک منطقه‌ای از جمله افغانستان روبه‌رو هستند که ضرورت رایزنی‌های نزدیک‌تر را الزام‌آور می‌کند. وی با تأکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، از امکان جدی بالا گرفتن خشونت و افراطی‌گری در این کشور ابراز نگرانی کرد.
در ادامه وزیر امور خارجه ایران با «جیحون بایرامف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و درخصوص روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در تهران استقبال کرد. «بایرامف» روابط دو کشور را دارای پویایی‌های بسیار مثبت و در مسیری درست توصیف و از حمایت‌های ایران از تمامیت سرزمینی جمهوری آذربایجان تشکر کرد. وی همچنین با بیان اینکه جمهوری آذربایجان آماده است تا پروژه‌های مشترک در حوزه خزر را پیگیری کند، تعاملات و رایزنی‌های منظم در سطوح مختلف را امری ضروری خواند. در ادامه این نشست، وزیر امور خارجه کشورمان روابط ایران و جمهوری آذربایجان را دارای اهمیت ویژه برشمرد و با ابراز امیدواری از اجرایی شدن توافقات پیشین، یادآور شد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای روابط با همسایگان اولویت ویژه‌ای قائل شده است.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد که پروژه‌ها و همکاری‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله برق، گاز، سدسازی، تجارت و ترانزیت از جمله پایانه ریلی آستارا و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی بین دو طرف تعریف شده و پیگیری خواهد شد.
امیرعبداللهیان بازسازی مناطق آزاد شده را زمینه همکاری گسترده دو کشور خواند. وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست درخصوص تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی و همچنین برخی موضوعات کنسولی از جمله دو راننده ایرانی که در بازداشت پلیس جمهوری آذربایجان هستند، با همتای آذربایجانی رایزنی کرد و توافق شد این موضوع در تماس بین دو طرف حل و فصل شود. در دیداری دیگر، «روسلان قزاق‌بایف» وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار وزیرخارجه کشورمان پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم میان بیشکک و تهران را ارائه و برای استفاده از ظرفیت بندرعباس جهت همکاری‌های ترانزیتی ابراز تمایل کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در خلال رایزنی‌های فشرده خود همچنین با «جپ کوفود»، وزیر خارجه دانمارک،«پیتر مائورر»، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، «نیکولا سلاکوویچ»، وزیر خارجه صربستان ،«دنیس مونکادا»، وزیر خارجه نیکاراگوئه، «اندی ندایتوا»، وزیر خارجه نامیبیا، «جفری اونیما»، وزیر خارجه نیجریه و «عبدالله شهید» رئیس مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پنجره دیپلماسی را باز نگه می‌داریم، بزودی به مذاکرات باز می‌گردیم

توافق هسته‌ای و پیگیری روند مذاکرات احیای این توافق در وین یکی از موضوعاتی بود که در خلال دیدارها و رایزنی‌های وزیر خارجه کشورمان در نیویورک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش ایسنا،‌حسین امیرعبداللهیان، در همین رابطه در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» امریکا گفت ایران آماده است بزودی مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد، اما دولت بایدن با عدم برداشتن تحریم‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، نشانه منفی ارسال کرده است. وزیر خارجه ایران گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا باید با اقدامات ملموس اظهارات خود درباره دیپلماسی را تأیید کند تا به ایران نشان دهد که واشنگتن در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جدی است.
وی اظهار داشت: آنها می‌گویند «ما آماده بازگشت به عمل به تعهدات خود هستیم»، با این حال هیچ اقدامی برای نشان دادن و اثبات اراده واقعی به دولت جدید ایران و به ملت ایران انجام نشده است و بدتر از آن، در عین حال آنها تحریم‌های جدید اعمال کرده‌اند. وی در ادامه اظهارات خود گفت که بایدن رفتار رئیس‌جمهوری سلف خود، ترامپ را در قبال ایران مورد انتقاد قرار می‌داد و می‌دهد، اما در عین حال حجم پرونده تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران ایجاد کرد، با دقت توسط بایدن حفظ می‌شود.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت جدید ایران در حال ارزیابی گفت‌وگوهای دولت قبلی ایران است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که سال‌هاست هیچ مزیتی از برجام به دست نیاورده‌ایم. او در پاسخ به سؤالی درخصوص امریکایی‌های بازداشتی در ایران گفت، ایران برای تبادل زندانیانی که در هر دو کشور هستند، آماده است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: ما تبادل زندانیان و پتانسیل آن را یک مسأله کاملاً بشردوستانه می‌دانیم. ما در حال ارزیابی هستیم و می‌توانم به شما بگویم که جلسات زیادی داشته‌ایم و پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز نگه می‌داریم و ما بزودی به مذاکرات باز خواهیم گشت. وزیر خارجه کشورمان همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما هم با بیان اینکه در حال بررسی‌ برای بازگشت به مذاکرات وین هستیم گفت: نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم.
تأکید امیر عبداللهیان به بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران
پیش از این، «الیزابت تراس»، وزیر خارجه جدید انگلیس که با امیرعبداللهیان دیدار کرده بود، در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، دیدار با وزیر خارجه ایران را مهم توصیف کرد و گفت که در تلاش است تا تهران را به مذاکرات احیای برجام بازگرداند.
او همچنین نوشت: «کاملاً مصمم هستم که آزادی شهروندان انگلیسی بازداشت شده را تضمین کنم.» به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان هم در این نشست با بیان اینکه بازسازی روابط دوجانبه نیازمند اقدامات جدی است، بر لزوم عملیاتی شدن بازپرداخت بدهی چهار دهه‌ای انگلیس به ایران تأکید کرد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران در برجام حرف‌ها و وعده‌های زیادی شنیده، اما عملی ندیده است، گفت متأسفانه انگلیس هم جزئی از این بی‌عملی بوده و این رویکرد باید تغییر کند. برای دولت فعلی ایران معیار و سنجه، اقدام و عمل قابل اندازه‌گیری از سوی طرف‌های مقابل در برجام است و حرف ملاک نخواهد بود. در این دیدار، وزیر خارجه انگلیس نیز عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران آمادگی دارد. الیزابت تراس با اشاره به توافق هسته‌ای، عنوان کرد که در موضوع برجام، در حال حاضر موضوع اصلی توجه همه طرف‌ها به زمان آغاز فرایند گفت‌وگوهاست. وزیر خارجه انگلیس همچنین از جمهوری اسلامی ایران بابت تسهیل خروج اتباع باقی‌مانده انگلیسی در افغانستان، تشکر کرد.
از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا طی دیدار در نیویورک، ضمن تأکید بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین، زمان باقیمانده برای بازگشت به برجام را محدود توصیف کردند. بلینکن همچنین در یک کنفرانس خبری مدعی شد که ایران هیچ تاریخی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده است. او با بیان اینکه امکان بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام، نامحدود نیست، مدعی شد با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است زمانی برسد که بازگشت دوجانبه به برجام برای امریکا در بردارنده منافع ناشی از اجرای توافق اولیه نباشد.
در چنین فضایی انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: «پس از مجمع عمومی سازمان ملل، بازگشت کامل به اجرای برجام در اولویت است. دولت جدید ایران ابراز کرده که آماده بازگشت به مذاکرات هسته‌ای و تعامل با باقی اعضای برجام است. امریکا نیز نشان داده که با لزوم ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات - درست از همانجایی که در انتهای دور ششم به آن رسید - موافق است.»